zeezt Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Hei, Jeg er i en situasjon i livet mitt der jeg ønsker å bytte jobb. Jeg er utdannet sjømann, 2 år vidregående, 2 år lærling, 2 år fagskole, 1 år "lærling", og 1 års praksis(dvs. ferdig utdannet og i fast jobb). Å jobbe på sjøen er vell og bra mesteparten av tiden, men føler det er IT og da spesiellt drift av servere og nettverk er der interessen min ligger. Jeg er 25 år, og situasjonen for å gå på skole kan være utfordrende(av ulike årsaker, blandt annet at jeg ikke har generell studiekompetanse, r1 matte, har ikke mulighet til evt flytting og at jeg ikke finner noe som har dette som hovedfag i Kongsberg, Drammens området), men ikke uaktuellt da jeg kan ta fag som privatist. Derfor lurer jeg på om dere har en mening om jeg kan komme meg inn i markedet med kurs jeg har planer om å ta privat på friturer. Kursene jeg planlegger å ta så langt er MSCA windows server 2016(eller bør jeg ta 2012? hva er "best" å stille opp med?) og CCNA og/eller compTia. Beklager hvis noe av dette ble dårlig forklart Noen anbefalinger, meninger? zeezt Edit: formulering Endret 12. mars 2018 av zeezt Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Mange som kompenserer med sertifiseringer. Eksempelvis kan du vurdere CompTIA A+ og Cybrary-sertifiseringer. Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Ang. sertifisering så er dette mye hit'n miss; det er flere ledere og mellom-leder som ikke har satt seg godt nok inn hva disse sertifiseringene innebærer elelr engang kjenner til dem, så det å komme seg inn på markedet er nok ikke så lett når du verken har utdanning eller noe erfaring på forhånd, selv med sertifisering. Uansett kan du jo høre med Centric og TopTemp, evt andre hodejegere om det er noe mulighet. Det er selvsagt enkelte som får jobb gjennom vikarbyråer og blir plassert på 1. linje o.l. uten noe utdannelse. Vil noe mer så må du gjerne ta utdannelse hvis du ikke kjenner noen direkte. Sertifiseringer blir gjerne tatt av folk som allerede jobber med noe innen IT og vil enten styrke/oppdatere sin faglige kunnskap og/eller ha noe de kan bruke for å få høyere lønn med. :-) Men selvsagt, ønsker du å ta noe så er CCNA og Comptia Security ettertraktet av flere. Kan du vise til god kunnskap innen nettverk og sikkerhet så står du definitivt sterkere. A+ er ikke så mye å hente på m.t.p. arbeid med mindre du allerede jobber som teknikker eller på en PC-supportavdeling, men veldig nyttig uansett om du vil lære deg den grunnleggende hardvaren. I tillegg til Pandas forslag så er det bl.a. edx.org (utdanningsløp) og Professor Messer's youtube kanal (bl.a. Server og A+). På en annen side så kan du komme inn på enkelte linjer i Norge uten GENS, men da blir det gjerne ikke så mye drift eller nettverk. Siden du ikke kan flytte og slikt så må du kanskje pendle. (EDIT: Det blir bare mer og mer vanlig å kunne ta utdanning på nett så det er kanskje en eller annen høgskole som tilbyr dette, men i aller siste åndedrag så er det privatskoler òg som tilbyr linjer innen IT med lånekassesupport men da må du regne med å få rundt 60-80 000 kroner i gjeld per år.) Var jeg deg så ville jeg ha tatt kontakt med fylkeskommunens utdanningskontor eller en av vgs skolene for å høre om muligheten til å ta GENS. Voksenopplæringen i Drammen kan gi deg alt du trenger enten på dagtid eller kveldstid, ellers har skolene muligens plass hvor du enten hospiterer (som privatist) eller får elevstatus. Det er litt kjipt å komme over 40-50 og angre på at du ikke tok GENS da du var yngre. Endret 13. mars 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå