Nyidag Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Hvor ofte (uten at bilforhandlerne skal ha mer salg) bør man bytte til nye bildekk? jeg har hatt mine sommerdekk i 12 år nå de var stive og ekle og kjøre med men ikke nedslitt fordi jeg kjører veldig få kilometer i sommerhalvåret. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Alder spiller også en stor rolle. En god indikasjon på at dekkene begynner å bli gamle er at du ser tørråte, som er små sprekker og flassing i gummien. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Jeg regner 10 år som maks på dekk, dekkene blir da lagret mørkt og forholdsvis kjølig i det halvåret de ikke er i bruk. Ellers så byttes de ved 2-3 mm på sommerdekk og 4-5 mm på vinterdekk. Kan du se eller merke at gummien er gammel så er det vel uansett tid til å bytte. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 12 år? Kjører du 500 km i året? 1 Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Dekk er ferskvare og bør byttes hvert fjerde år selv om du kjører lite fordi gummien blir morken. Dersom du kjører langt må du vurdere å bytte oftere. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 12 år er veldig lenge - 10 år også for så vidt. 4-5 år bør være nok. Husk at dette er 4-5 år etter at de er tatt i bruk, ikke etter produksjonsdato. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Dekk er ferskvare og bør byttes hvert fjerde år selv om du kjører lite fordi gummien blir morken. Dersom du kjører langt må du vurdere å bytte oftere. Med rett lagring og lite bruk, så skal de holde mer en 4 år. Men det er noe man både ser på gummien, samt at du vil merke det ved kjøring. Jeg tar alltid å utfordrer dekkene når de tas på for å se om de må byttes. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Dekk er ferskvare og bør byttes hvert fjerde år selv om du kjører lite fordi gummien blir morken. Dersom du kjører langt må du vurdere å bytte oftere. Hører ikke på selgere.. Dekk holder i mange år om de taes godt vare på, men 12 år hørtes litt vel lenge ut Trenger du egentlig bil om du ikke sliter ut dekk på 12 år? 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Om en kjører f.eks 3000km i sommerhalvåret så blir det 36000km på 12 år. Det kan det tenkes at enkelte dekk tåler. Hvor mye bilen kjører i vinterhalvåret kan være et annet tall. En kan ha mye glede og nytte av en bil selv om den ikke går så mye. 1 Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 4-5 år er bare tull! Har vært borti dekk på godt over 15 år som fortsatt har vært OK. De var selvsagt ikke som nye, men jeg mener de var fullt ut gode nok for bruk. Satt på en veteranbil med kort kjørelengde hver sommer, som alltid stod i tørr garasje. 3 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Gummi er "ferskvare", men dersom det lagres riktig så begynner ikke nedbrytningsprosessen av gummien før det tas i bruk. Om det finnes noen i dekkbransjen som lagrer dekk riktig stiller jeg meg litt tvilende til. Så derfor bytter jeg konsekvent dekkene mine 7 år etter produksjonsdato (eller om mønsterdybde ikke tilfredsstiller kravene). Da dekkene er de eneste som er i kontakt med veien så går jeg ikke på akkord med min egen sikkerhet. Når det er sagt så passer jeg også på å alltid kjøpe nye dekk. Ikke dekk som har ligget hos forhandler i ett år etter produksjon. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 4-5 år er bare tull! Har vært borti dekk på godt over 15 år som fortsatt har vært OK. De var selvsagt ikke som nye, men jeg mener de var fullt ut gode nok for bruk. Satt på en veteranbil med kort kjørelengde hver sommer, som alltid stod i tørr garasje. Det meste funker fint helt til det oppstår en uventet situasjon der man er avhengig av godt grep.. Jeg har også testet såpass gamle dekk og vil ikke anbefale noen å kjøre rundt på slikt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Stort sett bare avhengig av gode dekk på vinteren Fullt mulig å kjøre med slicks på sommeren, selv om det ikke er lov Kjenner flere som kjører med vinterdekk på sommeren, som ikke er verre enn gamle sommerdekk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Problemet er at gummien kan bli så hard at bare en liten regnskyll så kunne du likegodt kjørt med dekk av hardplast. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Så lenge en vet at man kjører på dårlige dekk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Hjelper lite når bremselengden blir 50 meter i stedet for 10 meter. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Kjørte rundt en sommer med en eldre MX-5 med harde/gamle dekk. Morsomt i rundkjøringer, men ikke så morsomt da den slapp i 90km/t etter et regnskyll... Greit at 'du vet det', men den dagen du trenger å bråstoppe for en bil som kommer i veien for deg, eller en unge som løper uti, blir noen tusenlapper for nye dekk bare småpenger. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Stort sett bare avhengig av gode dekk på vinteren Fullt mulig å kjøre med slicks på sommeren, selv om det ikke er lov Kjenner flere som kjører med vinterdekk på sommeren, som ikke er verre enn gamle sommerdekk Så lenge en vet at man kjører på dårlige dekk Vær så snill, slutt. Gamle dekk har ingenting på veien å gjøre, og vinterdekk på sommeren er rett og slett farlig. Å fortsette med spredningen av slik informasjon er skummelt. 2 Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg skjønner, dekk som ikke er i orden kan være farlig og har ingenting på en bil å gjøre. Mulig bilen blir bedre å kjøre nå som jeg må punge ut for nye sommerdekk, de var virkelig ekle å kjøre med de som jeg hadde. De er forøvrig lagret i mørke tykke poser i vinterhalvåret på loft i bod. Hjelper det ikke å bruke gamle dekk når jeg kjører som en kjerring heller? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Ting som plutselig dukker opp i veien - det være seg dyr, barn eller andre objekter - tar ikke mye hensyn til at du kjører som en gammel kjerring, er jeg redd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå