Gå til innhold

Galaxy S9+ gruser iPhone X i denne app-testen

Anbefalte innlegg

Jeg trodde litt av greia med mindre RAM også hadde med iOS måte å håndtere minnebruk på i forhold til Android? I så fall er ikke mengde RAM direkte sammenlignbart?

https://www.androidauthority.com/android-ios-ram-memory-usage-744848/

Kanskje noen med peiling kan kaste litt lys på det?

Det er mange smarte ting som kan gjøres for å optimalisere multitasking, men til syvende og sist så må vesentlig data være i minnet. iOS klarer ikke å optimalisere til seg flere gigabyte med ram.

iPhone 8 burde har 4GB og iPhone 8+ samt X burde hatt 6GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de bryr seg om brukeropplevelse

Nettopp derfor har jeg ikke kjøpt ny iPhone. Helt konkret så driver apper stadig å kastes ut av minnet i bakgrunnen, og man mister sin posisjon i disse appene når de startes på nytt. Veldig kjedelig når man hadde scrollet langt ned i Facebook, bladd seg langt inn i et galleri, fyllt ut data i et skjema, var midt i et spill, osv. osv.

Det er dårlig brukeropplevelse.

2 og 3GB er for dårlig, og gjør også at telefonene vil bli mye fortere utdatert, til en nå helt grusomt dyr pris.

For å sammenligne, iPhone 6 med 1GB RAM (som jeg fremdeles har) er i dag mye dårligere enn Samsung S6 med 3GB RAM (som min kamerat har). Hans telefon er kapabel til å holde mange apper direkte tilgjengelige i minnet, mens iPhone 6 klarer i noen tilfeller kun til å holde èn app i minnet (Facebook, spill, imgur, dvs. alle apper som cacher mye bilde eller videodata).

Med tanke på at iOS og apper/spill om halvannet år vil konsumere stadig mer minne, virker det som at Apple bevisst spiller på RAM som en del av Planned obsolescence strategi.

Enig i det første du skriver. Det er for dårlig, og unødvedig dårlig brukeropplevelse.

Men usikker på om det har kun med GB å gjøre.

2-3 GB høres kanskje lite ut, men en skal ikke så mange år tilbake i tid, da dette var standard på mange pc’er. På denne tiden kunne jeg hoppe imellom facebook og regneark, uten at disse måtte laste på nytt hver gang.

Min påstand er at dette handler mere om software teknikk en antall GB.

Samsung og andre Androids mister speed etter noen måneder i bruk. Igjen.... det er teknikk (software) som forårsaker dette.

Lenke til kommentar

de bryr seg om brukeropplevelse

Nettopp derfor har jeg ikke kjøpt ny iPhone. Helt konkret så driver apper stadig å kastes ut av minnet i bakgrunnen, og man mister sin posisjon i disse appene når de startes på nytt. Veldig kjedelig når man hadde scrollet langt ned i Facebook, bladd seg langt inn i et galleri, fyllt ut data i et skjema, var midt i et spill, osv. osv.

Det er dårlig brukeropplevelse.

2 og 3GB er for dårlig, og gjør også at telefonene vil bli mye fortere utdatert, til en nå helt grusomt dyr pris.

For å sammenligne, iPhone 6 med 1GB RAM (som jeg fremdeles har) er i dag mye dårligere enn Samsung S6 med 3GB RAM (som min kamerat har). Hans telefon er kapabel til å holde mange apper direkte tilgjengelige i minnet, mens iPhone 6 klarer i noen tilfeller kun til å holde èn app i minnet (Facebook, spill, imgur, dvs. alle apper som cacher mye bilde eller videodata).

Med tanke på at iOS og apper/spill om halvannet år vil konsumere stadig mer minne, virker det som at Apple bevisst spiller på RAM som en del av Planned obsolescence strategi.

Enig i det første du skriver. Det er for dårlig, og unødvedig dårlig brukeropplevelse.

Men usikker på om det har kun med GB å gjøre.

2-3 GB høres kanskje lite ut, men en skal ikke så mange år tilbake i tid, da dette var standard på mange pc’er. På denne tiden kunne jeg hoppe imellom facebook og regneark, uten at disse måtte laste på nytt hver gang.

Min påstand er at dette handler mere om software teknikk en antall GB.

Samsung og andre Androids mister speed etter noen måneder i bruk. Igjen.... det er teknikk (software) som forårsaker dette.

Min LG G4 er like kjapp nå som da jeg kjøpte den for 2.5 år siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt, ting kan ha skjedd, både i favør av Android, eller Apple for den saks skyld. Jeg påstår hverken det ene eller andre, men synes allikevel det var interessant informasjon, jeg har ikke tenkt over det før.

Uavhengig av hvem som er best, så sitter jeg da igjen med spørsmålet om RAM mengde egentlig er en god sammenlignings parameter uten å ta minne håndtering med i regnestykket. Det er i hvert fall ikke helt uvesentlig, selv om jeg såklart er enig i at mer alltid er bedre ;)

Minnehåndtering er selvfølgelig viktig å ta med i regnestykket ja. Minne brukes veldig ulikt i all slags OS, apper, programmer.

Og dette var definitivt et viktig poeng før med Samsung telefoner som jeg nevnte. De gav ikke den brukeropplevelsen mengden RAM skulle tilsi. Men i det siste så har både alle Android versjoner nærmet seg hverandre mer, og Android + iOS har nærmet seg. Google jobber med og fikser svakheter i Android vs iOS. Og Apple jobber med svakheter i iOS mot Android. iOS har tradisjonelt vært mer effektivt og optimalisert, men vi se nå at det lengre ikke er tilfellet. Heller faktisk motsatt da iOS har gått noe tilbake her som følge av at de prøver å utbedre OSet sitt til å matche funksjonaliteten og styrkene til Android. Fordi det var jo det som gjorde iOS var så effektivt og optimalisert før, det var så begrenset. Så jeg tror ikke du vil se store forskjeller mellom Android og iOS på dette feltet lengre, med mindre Android produsent har gjort noe selv, som er mye mer uvanlig. Du vil kanskje se problemer på billigere Android telefoner med lite RAM, men det tror jeg stort sett vil komme av at de selges halvfulle av søppel i såfall. Mange PCer med lite RAM er jo og rammet av slikt. Heller enn at Windows er så tungt, så kommer problemet av de 10-20 søppelprogrammene som kjører til enhver tid.

For i Android verdenen er konkurransen mye større. Om du kutter ned på noe som RAM, så taper du plutselig mye salg. Ikke nødvendigvis fordi det er SÅ viktig, men heller fordi det finnes så utrolig mange gode modeller med lite som skiller. Sånn HTC "gikk under". Stort sett gode telefoner, men alltid et punkt de manglet noe.

Kina har og av en eller annen grunn større fokus på RAM enn andre regioner. Så kinesiske produsenter pleier å ha 1-2 GB mer RAM i modellene sine. Og noen ganger ser du at den internasjonale har 6GB, mens den kinesiske modellen har 8GB eksempelvis. Derfor OnePlus eksempelvis selger med 8GB RAM. Hvorfor kineserne setter høyere verdi på ekstra RAM er jeg usikker på. Kanskje appene deres tar mer RAM?

Til slutt vil jeg og si at dersom Apple har bedre minnehåndtering så kan det beviselig ikke være mye. Hvis en 4GB telefon er bedre enn en 3GB mobil, så sier det seg at 3GB mobilen umulig kan ha en del bedre minnehåndtering enn 4GB telefonen. Og det du da trenger å gjøre er jo å legge til mer RAM rett og slett.

Lenke til kommentar

Tenk over det du skriver. Er ikke Apple de eneste som faktisk setter ned hastighet på mobilene sine? Med sin software? Med vilje?

Du mener Samsung sine telefoner, og andre Android telefoner blir tregere etter kun få måneder, men kan du faktisk vise til noe som bekrefter den påstanden? Det tviler jeg på. Samtidig som altså Apple selv har bekreftet at de skrur ned hastigheten på sine mobiler over tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk over det du skriver. Er ikke Apple de eneste som faktisk setter ned hastighet på mobilene sine? Med sin software? Med vilje?

Du mener Samsung sine telefoner, og andre Android telefoner blir tregere etter kun få måneder, men kan du faktisk vise til noe som bekrefter den påstanden? Det tviler jeg på. Samtidig som altså Apple selv har bekreftet at de skrur ned hastigheten på sine mobiler over tid.

Du må være den første som ikkje hat hatt ein telefon som blir treigere over tid.

Ja, Apple skrur ned cpu farten på telefoner med dårlig batteri. 

Lenke til kommentar

Du må være den første som ikkje hat hatt ein telefon som blir treigere over tid.

Ja, Apple skrur ned cpu farten på telefoner med dårlig batteri. 

Nei, Apple skrur ned farten på telefoner så tidlig som et år etter lansering.

Apple mener det er for batteriets helse, men de har ikke noe bevis for at dette stemmer. Her mener de altså at vi bare må stole på dem når de kommer med en unnskyldning for hva de har gjort. Men hvorfor skal jeg stole på Apple, når de så bevist skjuler ting fra brukerne? Og de har ikke sagt hvordan det angivelig har noe med batterihelsen å gjøre. Du kan altså velge å tro at Apple er veldig snille, og de gjorde alt dette for ditt eget beste, men de har faktisk ikke kommet med noen argumenter for noe de påstår. Og langt ifra noen beviser. Samtidig som de er alene i bransjen om å gjøre det. Virker ikke det merkelig?

Alle telefoner kan oppleves tregere over tid. Hvor mange telefoner blir merkbart tregere etter kun måneder? Les hva jeg svarer på. Jeg sier ikke ingen telefoner blir tregere over tid. Slike bastante absolutte påstander er stort sett alltid feil. Svaret ligger nesten alltid mellom de to ytterpunktene, ikke på et av ytterpunktene.

Men jeg kan si at det er veldig uvanlig om du har en Android-basert toppmodell som blir merkbart tregere etter kun måneder. Og nei, jeg har aldri opplevd at det har skjedd. Og alle telefoner jeg har hatt har holdt seg ganske bra, har ikke hatt noen som har blitt skikkelig trege og vanskelig å bruke. Joda, den nye har alltid vært en del raskere enn den gamle, men det er fordi den nye har hatt over dobbelt så høy ytelse. Jeg har hatt noen problematiske uker/måneder pga dårlige oppdateringer, det har jeg.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må være den første som ikkje hat hatt ein telefon

Nei, Apple skrur ned farten på telefoner så tidlig som et år etter lansering.

Apple mener det er for batteriets helse, men de har ikke noe bevis for at dette stemmer. snip snip

Er enig i at apple burde ha opplyst bedre om hva de gjorde når de started med å throttle cpu hastigheten til telefoner de sier har et dårlig batteri.

Men det å si at dette er noe de hevder og at den egentlige grunnen er å lure kundene sine til å oppdatere etter ett års tid er like dumt som at apple ikke opplyste bedre hva de gjorde. I motsetning til de fleste andre leverandørene er apple meget gode til å oppdatere gamle telefoner med nye versjoner av operativsystemet og sikkerhets fikser. Hvis de var ute etter å få folk til å kjøpe nye telefoner hver år så vil jo det å oppdatere operativsystemet til 4-5 år telefoner være bortkastet tid og krefter.

Jeg er en av idiotene som kjøper nye telefoner årlig både android og iphone. De gamle iphonene selger jeg pga god gjensalgs verdi og android telefonene gir jeg bort til konas slekt i gamlelandet hennes.

På android har jeg gitt bort nexus 6p og google pixel 1 og batteriet i nexus 6p telefonen er nå så dårlig at telefonen slår seg av når batteriet kommer ned til ca 50%. Pixel telefonen ser også ut til å være på vei inn i samme situasjonen da batteriet varer kun i en dag men den har ikke begynt å slå seg av slik 6p en gjør. Dette var samme grunnen apple sa de startet å trottle cpu hastigheten da deres kunder rapporterte at telefonen slo seg av selv om batteriet viste 30-40% Apple sa at grunnen til at de trottlet var at de gamle batteriene ikke klarte å levere den spenningen som cpu´en brukte ved hæy belastning med det resultat at telefonen slår seg av. Kansje dette er noe android bør gjøre også for å hindre at en telefon slår seg av selv om batteriet er halvfullt. Siden nexus og pixel telefoner er i salg her nede så er de mye mere utbredt enn i Norge og 4 stykker som har nexus 6p på jobben har måtte bytte batteri pga at telefonen slo sav når batteriet var halvbrukt.

Lenke til kommentar

Er enig i at apple burde ha opplyst bedre om hva de gjorde når de started med å throttle cpu hastigheten til telefoner de sier har et dårlig batteri.

Men det å si at dette er noe de hevder og at den egentlige grunnen er å lure kundene sine til å oppdatere etter ett års tid er like dumt som at apple ikke opplyste bedre hva de gjorde. I motsetning til de fleste andre leverandørene er apple meget gode til å oppdatere gamle telefoner med nye versjoner av operativsystemet og sikkerhets fikser. Hvis de var ute etter å få folk til å kjøpe nye telefoner hver år så vil jo det å oppdatere operativsystemet til 4-5 år telefoner være bortkastet tid og krefter.

Jeg er en av idiotene som kjøper nye telefoner årlig både android og iphone. De gamle iphonene selger jeg pga god gjensalgs verdi og android telefonene gir jeg bort til konas slekt i gamlelandet hennes.

På android har jeg gitt bort nexus 6p og google pixel 1 og batteriet i nexus 6p telefonen er nå så dårlig at telefonen slår seg av når batteriet kommer ned til ca 50%. Pixel telefonen ser også ut til å være på vei inn i samme situasjonen da batteriet varer kun i en dag men den har ikke begynt å slå seg av slik 6p en gjør. Dette var samme grunnen apple sa de startet å trottle cpu hastigheten da deres kunder rapporterte at telefonen slo seg av selv om batteriet viste 30-40% Apple sa at grunnen til at de trottlet var at de gamle batteriene ikke klarte å levere den spenningen som cpu´en brukte ved hæy belastning med det resultat at telefonen slår seg av. Kansje dette er noe android bør gjøre også for å hindre at en telefon slår seg av selv om batteriet er halvfullt. Siden nexus og pixel telefoner er i salg her nede så er de mye mere utbredt enn i Norge og 4 stykker som har nexus 6p på jobben har måtte bytte batteri pga at telefonen slo sav når batteriet var halvbrukt.

Når skrev jeg at Apple gjorde det for å få folk til å kjøpe ny telefon oftere? Det er din spekulasjon. Jeg kommer ikke med spekulative påstander, jeg stiller kun logiske spørsmål til hva Apple har gjort og ikke. Og når noen sier at Apple skrur ned frekvensen for CPU for "dårlige" batterier, så er det faktisk feil.  Apple hevder de gjør det for å forlenge batteriets liv. Og de sier de begynner så tidlig som 1 år etter lansering. Altså kan de gjøre dette på veldig friske batterier og, ikke kun batterier som nærmer seg slutten. Apple har ikke sagt noe om når de starter.

Apple har heller hverken argumentert eller kommet med noe bevis på at batteriet varer noe videre lengre pga tiltakene de har gjort. Altså en må stole på Apple når de sier det hjelper. Når ingen andre trenger å gjøre det.  Synes ikke du at det er litt merkelig?

Det er og slik at telefonen gjerne slår seg av på 30-40% helt mot slutten av batteriets liv. Men hvorfor settes  CPU frekvens ned også over 50% batteri? Det er ikke nødvendig. Apple har ikke laget en feature ut av dette. Da ville de gjort det smart, skikkelig. 

Og ser du ikke problemet selv i det du skriver? Alt er "Apple sa at". Men jeg spør deg, kan du vise til at Apple kun throttler CPU når batteriet er så dårlig at mobilen skrur seg av på 30%? Det vet du ikke. Apple kan throttle CPUen din når som helst, så mye de vil uavhengig av batterihelse. Hvorfor publiserer ikke Apple tallene dine for batterihelsen? Og sier når de throttler CPU? Hvis alt er som Apple sier, hvorfor kan de ikke vise noen tall for å underbygge sine påstander?

Så hva gjør egentlig Apple? Jeg vet ikke. Hvorfor gjør de det? Jeg vet ikke. Alt jeg vet er at om en tenker litt kritisk over det, ås er det rimelig mange ubesvarte spørsmål. Om folk vil spekulere rundt disse spørsmålene så er det opp til en selv. Men en ting en ikke kan gjøre er å behandle påstandene fra Apple som sannheter. Se på det du skriver og den jeg svarte på. Du behandler det som det er. Allikevel velger du altså å stole på Apple og tro det beste. Altså at dette kun gjøres for å unngå at mobilen skrur seg av når batteriet er nesten dødt. Men har ikke Apple nettopp brutt tillit ved å ikke informere om dette? Du har og saker som dette:

https://ifixit.org/blog/8309/iphone-6-plus-gray-flicker-touch-death/

Beviselig en designfeil hos Apple som førte til at mange sine iPhones ble ubrukelige. Men Apple nektet å fikse gratis. Likevel lagde de et reperasjonsprogram for det og utbedret feilen i iPhone 7. Så de er klar over at de gjorde feil, men nekter å innrømme feil. Jeg synes ingen selskaper av den størrelsen fortjener så mye tillit. Inkludert Samsung, Google osv.

Og til slutt, om telefonen din dør pga batteri, så må du uansett bytte batteri om et par måneder. Senke CPU frekvensen gjør bare at telefonen kan dra seg videre et par måneder til. Så om det skjer er det bare en ting å gjøre: bytte batteri. Apple vet det og, derfor de begynte med programmet sitt.

Lenke til kommentar

Det er skrevet mye om at android telefoner blir tregere etter hvert. Om du må ha kilder så får du lete selv.

Om dette er kun et samsung problem, eller allle androids, eller også apple for den del, var ikke poenget mitt.

Noen har nevnt i en tidligere kommentar ordet : «minnehåntering. Dette var også mitt poeng. Samme hvor mye minne du putter inn, om minnehåndteringen er dårlig.

Apple reduserte hastigheten. Noe som er svært beklagelig og kunder vil slite med å tilgi.

Lenke til kommentar

Det er skrevet mye om at android telefoner blir tregere etter hvert. Om du må ha kilder så får du lete selv.

Om dette er kun et samsung problem, eller allle androids, eller også apple for den del, var ikke poenget mitt.

Noen har nevnt i en tidligere kommentar ordet : «minnehåntering. Dette var også mitt poeng. Samme hvor mye minne du putter inn, om minnehåndteringen er dårlig.

Apple reduserte hastigheten. Noe som er svært beklagelig og kunder vil slite med å tilgi.

Alltid morsomt når noen kommer med en påstand for så å si at jeg skal finne en kilde som beviser din påstand :) Det er svært lite logisk at jeg skal bevise dine påstander, spesielt når jeg er uenig med dem, er det ikke?

Gjør deg selv en tjeneste og ikke påstå noe som åpenbart ikke stemmer. Det går fint an å påstå at telefoner blir tregere over tid pga SW, uten å påstå at alle blir tregere etter kun et par måneder. 

Men ja alle telefoner blir rammet av at de blir tregere over tid grunnet SW. Det skyldes delvis at ting blir tyngre. Om du ser i mobilverdenen øker ytelsen mye per år, så det utnytter apper og OS. for PC er det gjerne 10%-15% årlig. RAM bruk går og mye opp. Da kan lett eldre telefoner begynne å slite en del mer.

Og så kommer det og delvis av dårlig støtte.Drivere og oppdateringer optimaliseres ikke for eldre HW. De lager ny versjon av OS, og så lapper de det sammen til å passe for eldre telefoner også. Uten at det nødvendigvis kjører så veldig bra på dem.

Men jeg ser ikke helt den store forskjellen på iOS og Android her. iOS mister enda mer ytelse på grunn av lengre støtte og at Apple setter ned frekvens. Så en må jo faktisk velge om den lengre støtten på iOS er verdt det og, da du vet telefonen blir rimelig treg på slutten. 

Og ja minnehåndtering er viktig, men se på videoer av det. Alle telefoner ser ut til å takle dette veldig bra nå. Før så var dette dårlig hos Samsung, men ikke nå lengre. Andre har vært gode lenge. Så mengden RAM du får, hvertfall utenom billige modeller, virker å være ganske representativt for opplevelsen du får også. Alle Android toppmodeller takler nå app åpnetester og holder alle program i RAM. Det er kun iPhone som feiler. Fordi den har 1GB-5GB mindre RAM.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt når noen kommer med en påstand for så å si at jeg skal finne en kilde som beviser din påstand :) Det er svært lite logisk at jeg skal bevise dine påstander, spesielt når jeg er uenig med dem, er det ikke?

Gjør deg selv en tjeneste og ikke påstå noe som åpenbart ikke stemmer. Det går fint an å påstå at telefoner blir tregere over tid pga SW, uten å påstå at alle blir tregere etter kun et par måneder. 

Men ja alle telefoner blir rammet av at de blir tregere over tid grunnet SW. Det skyldes delvis at ting blir tyngre. Om du ser i mobilverdenen øker ytelsen mye per år, så det utnytter apper og OS. for PC er det gjerne 10%-15% årlig. RAM bruk går og mye opp. Da kan lett eldre telefoner begynne å slite en del mer.

Og så kommer det og delvis av dårlig støtte.Drivere og oppdateringer optimaliseres ikke for eldre HW. De lager ny versjon av OS, og så lapper de det sammen til å passe for eldre telefoner også. Uten at det nødvendigvis kjører så veldig bra på dem.

Men jeg ser ikke helt den store forskjellen på iOS og Android her. iOS mister enda mer ytelse på grunn av lengre støtte og at Apple setter ned frekvens. Så en må jo faktisk velge om den lengre støtten på iOS er verdt det og, da du vet telefonen blir rimelig treg på slutten. 

Og ja minnehåndtering er viktig, men se på videoer av det. Alle telefoner ser ut til å takle dette veldig bra nå. Før så var dette dårlig hos Samsung, men ikke nå lengre. Andre har vært gode lenge. Så mengden RAM du får, hvertfall utenom billige modeller, virker å være ganske representativt for opplevelsen du får også. Alle Android toppmodeller takler nå app åpnetester og holder alle program i RAM. Det er kun iPhone som feiler. Fordi den har 1GB-5GB mindre RAM.

Vi blir nok aldri enige :) om du synest det er morsomt, så er jeg «happy» for at du har det gøy.

Ja, min Iphone 6S vart også treg, fryktelig treg. Slik at den måtte svi av ca 10 sekunder hver gang jeg skulle åpne Microsoft Outlook. Da dette er den Appen jeg bruker oftest pga jobben, vart situasjonen uholdbar.

Microsoft Outlook er muligens den simpleste mail appen på markedet (min personlige mening) og har ingen funksjoner som tilsier at det burde vært behov for noe minne i det heletatt.

2-3 GB er nok til å måtte slippe å scrolle i bunnen av FB hver gang jeg åpner appen.

Pc’er lager et virtuelt minne på HD, som gjør at flere apper (program) kan ligge i bakgrunnen, og en slipper å laste programmet helt på nytt hver gang en bytter mellom de ulike. Det hele går smertefritt og raskt, selv med tradisjonelle HD

Om Apple (eller/og FB) hadde gjort jobben sin bedre, burde der være mulig å unngå denne ulempen. Tross alt ligger det 256 GB til rådighet som lagringsminne.

Iphone X håndterer konvertering av 4K videoer på en utmerket måte. Bør være bevis for at det er kraft nok.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg var en veldig dårlig artikkel fra tek.no. Mye klipp og lim virker det som og ikke kritisk til noe som helst. Alle påstander om iPhone sin ytelse virker og å stamme fra en eneste kilde, og de tallene den kilder gir kan du ikke finne i noen andre tester. Tek skal liksom informere folk, ikke villede folk.

Hvis du syns tek.no's artikkel var dårlig nok, sjekk VG overskriften "Banker Iphone X"  :rofl:

Synest for det meste Tek har gode artikler. Men legger ikke så mye vekt på artikler basert på tilfeldige youtubere. Min erfaring er at disse youtuberene, har sine preferanser slik som oss andre. Resultatet av testen er som oftest gitt av disse preferansene, og spriker i alle retninger. Slik som meningene til vi som legger ut kommentarer her på forumet.

En samlet fagpresse har gitt begge disse telefonene gode karakterer. De fleste rangerer X høyest.

Men forskjellen er så liten at peronlige preferanser uansett vil bety mest.

Lenke til kommentar

Vi blir nok aldri enige :) om du synest det er morsomt, så er jeg «happy» for at du har det gøy.

Ja, min Iphone 6S vart også treg, fryktelig treg. Slik at den måtte svi av ca 10 sekunder hver gang jeg skulle åpne Microsoft Outlook. Da dette er den Appen jeg bruker oftest pga jobben, vart situasjonen uholdbar.

Microsoft Outlook er muligens den simpleste mail appen på markedet (min personlige mening) og har ingen funksjoner som tilsier at det burde vært behov for noe minne i det heletatt.

2-3 GB er nok til å måtte slippe å scrolle i bunnen av FB hver gang jeg åpner appen.

Pc’er lager et virtuelt minne på HD, som gjør at flere apper (program) kan ligge i bakgrunnen, og en slipper å laste programmet helt på nytt hver gang en bytter mellom de ulike. Det hele går smertefritt og raskt, selv med tradisjonelle HD

Om Apple (eller/og FB) hadde gjort jobben sin bedre, burde der være mulig å unngå denne ulempen. Tross alt ligger det 256 GB til rådighet som lagringsminne.

Iphone X håndterer konvertering av 4K videoer på en utmerket måte. Bør være bevis for at det er kraft nok.

Jeg fikk ikke helt med meg  hva vi var veldig uenige om?

Intern lagring i mobiler kan lett være tregere enn HDD i PC. Det hadde ikke blitt bra opplevelse på svakere Android mobiler om de begynte å swappe til disk. Apple sine eldre modeller ville nok og hatt store problemer. Flash lagring er ikke garanti for høyere hastighet enn tradisjonelle disker. Langt ifra. De selger SSDer i dag som på mange områder er tregere enn HDD. Og det er til PC hvor de har god plass til kontroller og RAM.

Og uansett for alle mobiler så vil du merke forskjellen på RAM og swap til disk. Og det er ikke noe problem med mangel på RAM heller om du setter inn eksempelvis 6 GB RAM. Det er mye bedre fiks enn å begynne å swappe.

Jeg tror det er veldig høy sannsynlighet for at iPhone bruker RAM som cache under konvertering av 4K video. Og jeg kan garantere deg at flash-lagringen i iPhone bruker cache. Jeg tror de bruker både RAM og SLC cache. Selve TLC disken i seg selv på iPhone er ikke rask i det hele tatt. Og hvis du da swapper for mye oversaturerer du cache og ødelegger ytelsen til telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...