Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Budrunde leilighet

Anbefalte innlegg

Hei

Lest litt om budrunde og slikt, og ser alle bud skal meddeles skriftlig til alle budgivere.

Var med i en budrunde, der jeg bød 1 850 000 etter flere bud fram og tilbake. Så ringer megler og sier at 'selger og den andre budgivere har avtalt en pris på 1 860 000 og selger sier seg fornøyd med det og aksepterer dette.'

Skal ikke jeg få beskjed om dette at det har kommer nytt bud skriftlig? Her har jo den andre budgiveren kontaktet selger direkte og avtalt pris seg imellom utenom budrunden jeg og budgiver 2 var i.

Anonymous poster hash: 03e4f...418

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fryktelig merkelig av selger.. Kan fort hende megleren har brutt god meglerskikk her om han satt på kunnskapen, men hvis selger "gikk bak ryggen" på megler kunne han jo ikke gjøre stort - det er en gang slik at selger kan selge til hvem de vil, og ikke heller trenger å velge høyeste budgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke jeg få beskjed om dette at det har kommer nytt bud skriftlig? Her har jo den andre budgiveren kontaktet selger direkte og avtalt pris seg imellom utenom budrunden jeg og budgiver 2 var i.

Anonymous poster hash: 03e4f...418

Hvilken nytte har budet for deg det om leiligheten allerede er avtalt solgt til noen andre?

Budrunden er jo over når leiligheten er solgt..

Lenke til kommentar

For alt vi veit så kan det hende at vinnende budgiver hadde mulighet for umiddelbar overtagelse eller andre omstendigheter som gjorde dette gunstig for selger. Hvis selger i tillegg var fornøyd med prisen som var avtalt så har det igrunn ikke vært gjort noe direkte ulovlig her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde samme opplevelse i fjor høst. Var på visning på en leilighet, det var moderat interesse på visningene, og det hadde ikke kommet inn noen bud de første dagene etter siste visning. Jeg startet med et ganske lavt bud (men ikke skambud), fikk svar fra selger via megler at det var for lavt. Gikk opp 100 k fra første bud, fikk motbud fra selger på prisantydning. Ettersom det var bare meg som var interessert, ville jeg ikke gå opp til prisantydning med en gang, og gikk opp 100 k til. Alle bud var med dokumentert finansiering og uten forbehold, samt fleksibel overtagelse.

Etter dette hørte jeg ikke mer, selv lenge etter at budfristen var ute. Ringte så megler, og ble informert om at selger hadde godtatt et bud på 50k over mitt, som fortsatt var under prisantydning. Selger står selvsagt fritt til å akseptere det budet h*n ønsker, men det er jo litt merkelig at vedkommende ikke tok kontakt for å høre om jeg var med videre. 

Lenke til kommentar

Jeg skulle se på et hus denne uken, for et par dager siden fikk jeg beskjed om at det var solgt utenom megler. 

Skal bli spennende å se i løpet av et par måneder hvor mye det gikk for. Litt irriterende med slik kupping, jeg tenker nok at selger egentlig aldri fant ut hvor mye det var verdt, men var glad for å få det unnagjort først og fremst, uten noe mer styr med visninger og slikt. En mulighet kan jo være at noen i familie med selger kunne kjøpt det, og latt det gå billigere for at det skulle få være i familien fortsatt. Vanskelig å si i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...