LD93 Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Uten for mye google søk går jeg direkte hit. Jeg jobber til dels i et selskap som blant annet driver med regnskap. Og må bare si meg litt i overkant "bekymret" over bruken av penger staten hiver fra seg, Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom? Mest knyttet til konsulent virksomheter. Vi fører som sagt regnskap for en god del bedrifter, et par av disse er 2 organisasjoner. Støtten de før er hinsides høy. Det er greit nok det, sålenge pengene går til riktig bruk Men nå har det seg slik at vi også fører regnskap for flere av underleverandørene som da er ansatt via disse organisasjonene. Og som har abeidsmnd på 2-3uker i utlandet + 1-2 uker hjemme. Disse utfakturerer som regel et sted mellom 1000-2400kr timen og det blir fort snakk om alt mellom 500-1.5 mill i mnd utfakturert til disse organisasjonene. Driftskostnader er selvfølgelig med her Dette er snakk om enkeltpersoner som driver eget AS. Uansett så kjenner jeg personlig 3 stykk som gjør dette. De får dekket absolutt alt, De spiser på de fineste restaurantene, beste hotellene og tar taxi der det trengs. Samtidig som de har gjort det samme arbeide i godt over 3 år nå. Jeg blir jo litt forundret over hvordan dette går med i statsbudsjettet? Og antall konsulenter er ekstremt mange, og dette er bare på området som gjelder et spesifikk arbeid i andre land. Skal ikke gå så inn i detaljer, men det er snakk om oppdrett. Kan nevnes at årslønn her er i gjennomsnitt 5-6 mill på de jeg kjenner personlig Jeg har ihvertfall info nok til at jeg vet over 100 mill årlig går til denne ene typen arbeid og bruk av underleverandører. Summen her er nok langt ifra hva som totalt blir brukt, men igjen... Jeg undres bruken på alt. Jeg sier ikke at konsulenter som gjør arbeid ikke skal tjene penger! tvert imot. De fleste gjør nok et kjempe arbeid!. Men skal det virkelig være sånn at man kan utfakturere som 1 person alene til noe som er støttet av staten for over 8 millioner i året? ( Dette var det minste jeg fant ) 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom?Ja, det heter statsbudsjettet (dog "fullstendig" er det selvsagt ikke). https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/ De følger IKKE normale regnskapsregler for firmaer, og er selvsagt kun en beskrivelse av hvordan de ønsker å bruke pengene dine. Om du vil vite hvordan de FAKTISK har kastet bort dine penger må du kontakte riksrevisjonen. https://www.riksrevisjonen.no/Sider/hovedside.aspx Endret 12. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Staten bruker penger som fulle sjøfolk. Det trengs en skikkelig hestekur med spink og spar over hele fjøla. Det er så mange som mangler respekt for folks skattepenger. Det er trist. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Hvis man ikke vet forskjellen på budsjett og regnskap, så bærer det raskt galt avsted. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Hvis man ikke vet forskjellen på budsjett og regnskap, så bærer det raskt galt avsted.Her har du en grei forklaring av de to konseptene: https://en.wikipedia.org/wiki/Budget https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_accounting Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom? Nei. Det nærmeste du kommer er å søke opp foretaket du er interessert i på www.proff.no. Men der får du bare innsyn i resultatregnskapet, ikke hver enkelt bilagslinje. Og selv om du hadde sett billagslinjene, hadde du ikke nødvendigvis forstått stort uten faktura eller annen dokumentasjon. Jeg blir jo litt forundret over hvordan dette går med i statsbudsjettet? Og antall konsulenter er ekstremt mange, og dette er bare på området som gjelder et spesifikk arbeid i andre land. Skal ikke gå så inn i detaljer, men det er snakk om oppdrett. Kan nevnes at årslønn her er i gjennomsnitt 5-6 mill på de jeg kjenner personlig Jeg har ihvertfall info nok til at jeg vet over 100 mill årlig går til denne ene typen arbeid og bruk av underleverandører. Summen her er nok langt ifra hva som totalt blir brukt, men igjen... Jeg undres bruken på alt. Statsforetaket får tildelt mindler fra staten på bakgrunn av budsjettforslaget de sender inn til departementet foretaket er underlagt. Budsjettetforslaget er foretakets forslag og prislapp på å løse oppdraget det overordnede departementet har tildelt dem. I budsjettforslaget har de f.eks en budsjettlinje som heter "konsulenttjenester" med sum xxx millioner. Sammen med beløpet leveres budsjettforslaget med en overordnet forklaring på hva midlene skal brukes til. Beløpet for konsulenttjenester forklares sannsynligvis ikke spesifikt, men inngår i den overordnede løsningen på oppdraget. Det kan eventuelt gis en rund formulering om at man må ha store summer til konsulenttjenester fordi "optimal fremdrift forutsetter tilgang på den skarpeste kompetansen i markedet, og at det ikke anses som gunstig for foretaket å ansette denne kompetansen grunnet oppdragets varighet". Mer detaljert enn som så er det ikke. Og ja, millionene glir lett gjennom. Det er ikke særlig stor forskjell på 1 500 millioner og 1525 millioner. Og det er sluttsummen som teller mest, ikke fordelingen på den enkelte budsjettlinja. Jeg sier ikke at konsulenter som gjør arbeid ikke skal tjene penger! tvert imot. De fleste gjør nok et kjempe arbeid!. Men skal det virkelig være sånn at man kan utfakturere som 1 person alene til noe som er støttet av staten for over 8 millioner i året? ( Dette var det minste jeg fant ) Når det gjelder den enkelte konsulents avtale med foretaket, varierer dette fra foretak til foretak. Ofte har statsforetaket interne regler som sier at man kun skal leie inn konsulenter fra et utvalg konsulentselskap som oppflyller visse kriterier, og som det allerede er inngått rammeavtale med. Mange steder er det derfor ikke mulig for en konsulent å opprette sitt eget AS og bli leid inn direkte. Man kan imidlertid leies inn gjennom en tredjepart - dvs konsulentselskapet som foretaket har en rammeavtale med. I rammeavtalen er det allerede definerte timepriser for ulike kategorier av konsulenter. Dermed kan man ikke lenger sette sin egen pris, men må forholde seg til prisintervallet som allerede er forhandlet frem i rammeavtalen. Det overrasker meg at dette ennå ikke inngår i nasjonale føringer for konsulentinnleie i offentlig sektor. Men på en annen side overrasker det egentlig ikke. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Store konsulentselskap = kjeltringer. se bare hvor mye som ble brukt for å finne en erstatter for sea-king helikopterene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvis man ikke vet forskjellen på budsjett og regnskap, så bærer det raskt galt avsted.Her har du en grei forklaring av de to konseptene: https://en.wikipedia.org/wiki/Budget https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_accounting Synd du ikke leste deg opp før du spredte vranglære, da. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Synd du ikke leste deg opp før du spredte vranglære, da. Hvilken vranglære? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Synd du ikke leste deg opp før du spredte vranglære, da. Hvilken vranglære? Her: (sakset fra post #2) Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom?Ja, det heter statsbudsjettet (dog "fullstendig" er det selvsagt ikke). Spørsmålet var: "er det et fullstendig regnskap ..."? Ditt svar var: "Ja, det heter statsbudsjettet ..." Det foreligger vel ikke noe regnskap på nasjonalt (statlig) nivå som man kan gå gjennom for å se om pengene ble brukt slik intensjonen var i statsbudsjettet. Man må vel dykke ned i regnskapene til alskens etater, direktorater og det som verre er for å finne ut hva pengene faktisk har blitt brukt til. Det er vel nesten bare Riksrevisjonen (og muligens noen gravende journalister) som driver med denslags. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret)     Synd du ikke leste deg opp før du spredte vranglære, da.Hvilken vranglære?   Her: (sakset fra post #2)     Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom?Ja, det heter statsbudsjettet (dog "fullstendig" er det selvsagt ikke). Spørsmålet var: "er det et fullstendig regnskap ..."? Nei, det er cherrypicking, spørsmålet var:Er det et fullstendig regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom? Det nærmeste man har et regnskap fra staten som blir lagt ut til alle og enhver som kan se gjennom er statsbudsjettet. Ditt svar var: "Ja, det heter statsbudsjettet ..." ... [det] er selvsagt kun en beskrivelse av hvordan de ønsker å bruke pengene dine. Om du vil vite hvordan de FAKTISK har kastet bort dine penger må du kontakte riksrevisjonen. Det foreligger vel ikke noe regnskap på nasjonalt (statlig) nivå som man kan gå gjennom for å se om pengene ble brukt slik intensjonen var i statsbudsjettet. Man må vel dykke ned i regnskapene til alskens etater, direktorater og det som verre er for å finne ut hva pengene faktisk har blitt brukt til. Det er vel nesten bare Riksrevisjonen (og muligens noen gravende journalister) som driver med denslags.Derfor henviste jeg til Riksrevisjonen ... pussig det fremstår som du enten ikke helt forstår norsk, eller driver med quotemining. https://rationalwiki.org/wiki/Quote_mining Endret 14. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå