ooddbb Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Eg lurer på hvilket programmerings språk som blir brukt mest utenom PCer, og hvilket bruksområder dei dekker. Når eg skriver utenom PCer, mener eg for eksempel: -motorstyringer (generellt) -motorstyringer innen industri -mobiltelefon -GPS o.l. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg ville tippe C/C++ Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 På mobiltelefoner (nyere) brukes java veldig mye. Motorstyringer er såpass enkle at de kan nok programmeres i assembler (maskinkode) eller lignende, evt. så brukes det PLU-styring (enkel digitalteknikk). GPS er litt vanskelig å si, spørs vel på hver enkelt enhet. Lenke til kommentar
ooddbb Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 På mobiltelefoner (nyere) brukes java veldig mye. Motorstyringer er såpass enkle at de kan nok programmeres i assembler (maskinkode) eller lignende, evt. så brukes det PLU-styring (enkel digitalteknikk). GPS er litt vanskelig å si, spørs vel på hver enkelt enhet. assembler er det samme som assembly ja? Er ikke assembly mere avansert og komplisert en C++? Hva blir brukt mest av C++ og assembly utenfor PCene da? Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 assembler er det samme som assembly ja? Er ikke assembly mere avansert og komplisert en C++? Assembly (som språk) er drit-enkelt .. det ligger "nær maskinvaren" (lavnivå), og den kan bare utføre enkle operasjoner som f.eks. å legge sammen, trekke fra og lagre et tall. C++ er et språk som er mer høynivå og er derfor mer komplisert å lære enn assembly. Vi kan si at assembly er lett å lære og forstå, men vanskelig/komplisert å lage noe fornuftig i. Mens C++ er vanskelig/kompilsert å forstå, men er lett å lage noe fornuftig i. Med fornuftig mener jeg noe som er litt "stort"; eller større enn 50-100 linjer kode sånn ca. Det andre du spør om kan jeg desverre ikke svare så godt på, men jeg vet PLS-styring blir mye brukt til motorer i industri og sånnt. Språket for/i disse PLS-boksene kan minne om assembly, og er enkelt å lære seg og også å bruke i dette tillfellet; siden det å styre motorer ofte er lite komplisert i de sammenhengene man velger å bruke en PLS-enhet. Har du litt bakgrunn og erfaring fra programmering tar det deg ca. 15-20 minutter å lære deg et av disse PLS-språkene. Mobiltelefoner kan programmeres v.h.a. flere forskjellige språk: http://www.symbian.com/developer/index.html Hva som er mest vanlig vet jeg ikke -- men det er nok Java og C++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå