Hoikka Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Hei Når jeg velger måned/kvartal/halvår/år som frekvens prøver jeg å få en årlig sum i en annen celle. Jeg ønsker altså sum x frekvens i totalt år. Frekvens kan kun være de fire forskjellige ordene. Takk Endret 12. mars 2018 av Hoikka Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Du kan jo bruke en HVIS funksjon?For å regne ut månedlig verdi:=HVIS(D5="Måned";B5;HVIS(D5="Kvartal";B5/3;HVIS(D5="Halvår";B5/6;HVIS(D5="År";B5/12;"")))) 1 Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Du kan jo bruke en HVIS funksjon? For å regne ut månedlig verdi: =HVIS(D5="Måned";B5;HVIS(D5="Kvartal";B5/3;HVIS(D5="Halvår";B5/6;HVIS(D5="År";B5/12;"")))) Tusen takk, fikk det til å funke ☺ Lenke til kommentar
Horge Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Et annet alternativ er å gjøre om kolonnen 'frekvens' til antall måneder som fakturaen gjelder for, altså i retning det man i regnskap faktisk kaller periodisering. En faktura som kommer månedlig får da tallet 1, kvartalsvis blir 3, halvårlig 6 og årlig 12. Sum per måned blir fakturaens pålydende delt på antall måneder den skal periodiseres over, og totalt per år blir månedsbeløpet ganger 12. Dette systemet gir mye enklere logikk/formler, og vil også være langt mer fleksibelt. Dersom du plutselig får en faktura som gjelder for odde varianter som 2 eller 36 måneder, så trenger du ikke å endre på allerede komplekse formler for å få det til å virke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå