agin Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Lurer på å gå til anskaffelse av ny laptop, og jeg har (nesten) bestemt meg for en av de to maskinene Multicom har på førstesida for sine bærbare. De 2 maskinene er helt like, med unntak av at den ene har Intel Pentium-4 2667MHz prosessor (og koster 10.995,- , og den andre har Intel Centrino 1400 prosessor og koster 12.995,- Vet at Centrino bruker mindre strøm og produserer mindre varme, men da jeg ikke vil la den gå så mye på batteri er ikke dette noe problem. Men er den med Centrino verdt de 2k ekstra, eller klarer jeg meg like godt med den første? Har også postet dette i forumet "Hovedkort, Prosessor og minne", men ble anbefalt å poste her Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ytelsesmessig er det ikke store forskjellen. Det er som du sier at P4 produserer mer varme, MER STØY, og bruker mer strøm. Men bryr du deg ikke om noen av disse faktorene, er helt klart P4 mer for pengene for å si det sånn. Det er da med andre ord en skrivebordserstatter du er ute etter. Pentium-4 2667MHz er nok litt hissigere enn Centrinoen på 1400mhz. Hadde ECS G732 før med P4 2400mhz. Var veldig fornøyd med ytelsen på den, men den var så støyende og ble så varm at jeg ikke kunne leve med den. Byttet derfor til G551 som jeg er mye mer fornøyd med. VEkt på maskinen er jo også en faktor. De med skrivebordsprosessorer (P4 bla) er ofte en del større og tyngre enn de med Centrino teknologi. Lenke til kommentar
agin Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Hvor mye bråk snakker vi da om egentlig? Jeg kommer etter all sannsynlighet ikke til å ta med laptopen på forelesninger etc, så jeg trenger ikke bekymre meg for å sjenere andre. Jeg har forstått det slik at vifta på den med p4 går konstant, er det slik? Og slik jeg har det nå, så må jeg ha rettet en vanlig bordvifte mot den gamle laptopen, fordi vifta er ikke helt god, så hvis den lager mindre lyd enn denne, overlever jeg garantert... Og varmen, er det slik at maskina blir så varm at man nesten ikke kan legge hånden på den? (Det ble den gamle da den første vifte sluttet å virke, altså jeg kunne ikke bruke maskinen) Hva snakker vi om i grader her, hvis noen skulle vite det Leste også om at tastaturet "klikker" litt når man bruker det, er dette sjenerende? Drømmen hadde jo vært den Green C1700, 80gb, 1gb ram til 21k (kanskje spørre besteforeldra om forskudd på arva ) Men takker for alle tilbakemeldinger, og jeg kommer nok til å gå for den billigste da jeg er fattig student.. Lenke til kommentar
piit Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Leste også om at tastaturet "klikker" litt når man bruker det, er dette sjenerende? Neida, etter min mening er det ikke sjenerende i det hele tatt. Syns det er et veldig godt tastatur jeg. Mye bedre enn det jeg hadde på min Dell Inspiron 2650 Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Regner med det er elitegroup green 732 maskina du har sett på (p4 maskina altså). Barabara.no har testa den og omtaler støyen. Jeg hadde valgt centrino-maskina, men det er jo ikke sikkert at det er det beste valget for deg hvis du ikke er avhengig av bærbarhet og batteritid. Knut Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Tja, det er litt forskjellig tror jeg det med tastaturet. Men har hatt to stk ECS maskiner og begge tastaturene har vært helt greie. To kamerater av meg har også G551. Den ene har kommet i en litt nyere versjon med litt annerledes utseende på kabinettet, og et litt annerledes tastatur ( det ser helt likt ut, men "klikker" litt mindre, er litt mykere kan en kanskje si). Men snakket med shoppen jeg kjøpte pcen av, og jeg kan bytte til nyere tastatur hvis jeg vil, koster 200kr. Det kommer jeg nok til å prøve. Når det gjelder bråk ja. Vel, hva som man kaller høyt er jo ganske individuelt da. Men hvis du har på radioen i bakgrunnen, er det ikke veldig sjenerende, selv om du hører det forde. Hva angår varme, ble hvertfall min G732 veldig varm. Kunne ikke ha den på fanger etter at den hadde stått på i en halvtime. La inn et prog som sjekket varmen, og den gikk rett opp i 50++ grader når jeg kjørte i gang et spill feks. Lenke til kommentar
agin Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Men leste også i en av testene at på Green C1400 gikk også vifta konstant, men i noe lavt "turtall", som kunne være til sjenanse. Dette førte også til at batteriet holdt i "bare" 3,5 timer, noe som visst er lavt til å være en centrino maskin, men likevel lengre enn noen p4-maskin. Så hvis begge maskinene har en vifte som går konstant, går jeg nok for den billigste. P4 gjorde det også bedre på benchmark test av cpu. Men legger jeg i en tusenlapp til 13.995,- så får jeg en C1500, og det begynner vel å nærme seg p4-2667, men da begynner det å bli litt dyrt igjen Decisions, decisions... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Trenger du virkelig den lille ekstra ytelsen da? Jeg er iallefall villig til å ofre litt ytelse for mindre varme/lengre batteritid o.l.. Lenke til kommentar
agin Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Det er egentlig ikke ytelsen jeg tenkte på, men mest prisen. Vi får se hva lommeboka sier over jul. Men det ser ut til at folk flest vil betale litt mer for mindre støy og varme, så får man vel kanskje rette seg etter normen Lenke til kommentar
It's me Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Trenger du virkelig den lille ekstra ytelsen da? Jeg er iallefall villig til å ofre litt ytelse for mindre varme/lengre batteritid o.l.. Det var jeg fant ut også da jeg skulle ha kjøpt en bærbar 3,06ghz i februar. Vil nesten ikke vite hvor mye den hadde bråkt. Ble derimot svindlet 8k av av Topline. Ble til at jeg utsatte det til centrino kom grunnet støy og pris, og kjøpte nå for en måned siden. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte centrino. P4 gir bedre ytelse, og hvis du bare bruker den hjemme er du kanskje som meg som alltid hører på musikk uansett, og da plages jeg ikke av støy. Varme er heller ikke noe problem. Når jeg er på skolen derimot, ville en P4 maskin vært uaktuelt. Endret 13. desember 2003 av It's me Lenke til kommentar
agin Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Stemmer det, maskina vil bare bli brukt hjemme, så det er vel slik som noen har sagt, at jeg vil ha en skrivebordserstatter (?). Ha alt fra en stasjonær i en bærbar løsning, og det gir vel den p4'en. Støy er ikke noe egentlig problem, da musikk er på nesten hele tida hjemme, eller noe annet bråk Men nå har vifta på denne laptopen begynt å surre igjen, så tror den er litt nervøs nå... Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Skal du hive ut den stasjonære og heller plassere en bærbar på bordet med strøm fast tilkoblet, og kanskje ta med deg PCen rundt omkring innenfor husets fire vegger en gang i blant, ikke ser støy som et problem og ikke skal ha PCen i fanget, men på et bord, er nok en vanlig P4 prosessor greit for deg. Ønsker du å sitte stille og fredelig i sofaen, på toget osv. ville jeg valgt Centrino! Og det er jo nettopp det jeg har gjort også.. Bestiller bærbar snart, dog i en høyere prisklasse. Spille kan du uansett (selv om P4 maskinene ofte har vassere skjermkort). Endret 13. desember 2003 av MaxCPU Lenke til kommentar
TMH Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg ville valgt P4, når det er så stor prisforskjell! Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Når det gjelder viften på C1400 og at den går konstant, stemme det. Men på et mye lavere turtall. Og det er en annen vifte som er lagd for å produsere mindre støy. Det er stoor forskjell på støynivå fra ECS sine maskiner med pentium m (centrino) og P4. Men kan tydeligvis ikke få sagt det nok ganger, kjøp pc etter dine behov. Lenke til kommentar
agin Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 De på barbara.no gir Green732 bedre karakter enn Green 551, men tror jeg har bestemt meg uansett og går for p4. Takker for alle innlegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå