^fmj Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Har spilt inn et lydbånd og prøvd Audacity, men jeg syns støyreduksjonseffekten fungerer dårlig da den endrer for mye på stemmene. Noen som har et annet program å anbefale? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Audacity er det beste gratisprogrammet for dette vil jeg tro. Hvis lydkvaliteten blir for dårlig, så kan det være fordi støyen beveger seg inn i frekvensområdet til stemmene og du er litt for aggressiv med filteret. Det finnes mer profesjonelle programmer der ut som kan gjøre det bedre(eksempelvis, prosumer programmet Adobe Audition), men du har i bunn og grunn det samme problemet. Mitt forslag er å fininnstille filteret i Audacity og forsøke å finne et kompromiss mellom mengde støy og lydkvalitet. Hvis du laster opp en liten test fil så kan jeg gjøre et forsøk. Endret 11. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Hvilken type støy snakker vi om? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Hvit støy? Da tror jeg du bare kan glemme det, det er vanskelig å fjerne uten at det går utover lydkvaliteten. Hvit støy befinner seg i hele frekvensspekteret. Det finnes filtere(plugins) og programvare som muligens kan gjøre en bedre jobb enn Audacity, men ikke forvent noe mirakel. Eksempelvis: https://www.izotope.com/en/products/repair-and-edit/rx.html Endret 11. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Vet ikke akkurat hva det kalles. Sample: https://drive.google.com/open?id=1rXPxjBaOQUMMEvAbBuAL5atEChAj_iR4 Endret 11. mars 2018 av ^fmj Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Man kan sitte i timesvis og finjustere, gjorde et kjapt forsøk i Audacity, jeg har ikke tilgang på mer avansert programvare for øyeblikket. Det er ganske lav kvalitet på opptaket, så det kan være smart å ikke forsøke å fjerne støyen helt, men kun redusere den litt, og samtidig forsøke å beholde mest mulig av lyden av stemmene. Det er en balansekunst. Test_1.zip Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 Takk. Hvilke verdier brukte du? For de spesielt interesserte: Opptaket er gjort på en Tandberg Båndopptaker 2 med mikrofon for cirka 50 år siden, mannen som snakker er nesten 100 år. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) 17 5.00 3 Vi hadde en Tandberg kassett opptager hjemme da jeg var liten. Fattern jobba i Tandberg den gangen. Digitaliserte noen gamle kasseter som blant annet innholdte opptak som ble gjort på den for litt siden. Da jeg var en liten pjokk så lagde vi opptak som vi sendte til mormor på vestlandet Skal prøve et mer avansert program i morgen, lyst til å se om det er mulig å få et bedre resultat Endret 11. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Da har jeg kjørt klippet igjennom iZotope RX 6, som er et mer avansert program. Det første klippet har jeg forsøkt å fjerne støyen over hele fjøla, som har litt påvirkning på stemmene. Det andre klippet har jeg forsøkt å få stemmene så tydelige som mulig men med litt mer støy som resultat. Interessant å høre hva du synes. Test_mindre støy.zip Test_mer fokus på stemme.zip Endret 12. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Takk for at du tok deg tid til det. Jeg syns "Test mer fokus på stemme" er best, hørte alle tre om og om igjen, syns det skjer for mye med stemmen på "Test mindre støy". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå