Gå til innhold

Politi+statsvitenskap?

Anbefalte innlegg

Hei! Straks ferdig med en bachelor i politiutdanning fra Politihøgskolen. Trives godt i det yrket, men på grunn av vanskelig jobbmarked lurer jeg på om jeg skal bygge på med en bachelor i statsvitenskap. Noen med erfaring fra statsvitenskap som kan si noe om denne utdanningskombinasjonen har noen fordel for videre jobb innenfor eksempelvis departementene, utenrikstjeneste, PST, E-Tjenesten osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva jobb i politiet du ser for deg, men det er aldri dumt med meir utdanning.

Det du bør tenke på er at dersom du bygger på med ei bachelor eller master er at du utdannar deg til ein skeivebordsjobb.

Dersom du som nyutdanna frå PHS ikkje går ut og får deg arbeidserfaring, men i staden går til eit universitet i eit par år, så er det ikkje sikkert du er like ettertrakta som operativt personell sidan du då har mest teori og lite erfaring.

Lenke til kommentar

Det spørs kva jobb i politiet du ser for deg, men det er aldri dumt med meir utdanning.

Det du bør tenke på er at dersom du bygger på med ei bachelor eller master er at du utdannar deg til ein skeivebordsjobb.

Dersom du som nyutdanna frå PHS ikkje går ut og får deg arbeidserfaring, men i staden går til eit universitet i eit par år, så er det ikkje sikkert du er like ettertrakta som operativt personell sidan du då har mest teori og lite erfaring.

Ser ikke nødvendigvis for meg jobb i politiet etter en eventuell bachelor i statsvitenskap etter PHS. Tenker heller på jobber der min kompetanse i politifag (etterforskning, kriminalitetsforebyggende, etterretning etc.) kan være en fordel. En arbeidsplass hvor man jobber med problemstillinger knyttet til internasjonal terrorvirksomhet og spionasje hadde absolutt vært å foretrekke. Om det er i PST eller et annet sted er mindre viktig.

Lenke til kommentar

Du må nesten være litt mer spesifikk på hva du faktisk ønsker å jobbe videre med. Er det en sivil stilling du tenker deg eller en politistilling? Det jeg vil råde deg til er å legge studieplanene til side og jobbe noen år i politiet først. Dersom du nå videreutdanner deg og finner ut at du vil inn i politiet igjen om flere år, blir det fort vanskelig å komme inn igjen i etaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...