Disorder Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Er det bare jeg som sliter med å få med andre på aktiviteter, bli kjent med folk og starte prosjekter med andre? Alle har blitt så innmari innesluttet og oppslukt av internett, tv og mobil at det nesten er umulig å få til noe. Jeg hater virkelig denne "internett-alderen". Folk gidder jo ingenting lenger. Vet at jeg generaliserer litt nå, men uansett. Venner velger heller å spille tv-spill over nettet fremfor å henge hver helg osv. Skal man finne en kjæreste, så må man på Tinder fordi det er "creepy" å gå bort til noen på gata f.eks. Livet har mistet så mye gnist, eller er det bare en del av å bli voksen? Vanskelig* (Evnetittel) Endret 11. mars 2018 av Disorder 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Du har nok rett, samfunnet har endret seg, og er i stadig endring for den del. Samtidig har du som menneske blitt eldre, klokere og mer voksen i ditt liv. Du ser nok ting mye klarere enn før, klokhet kommer med alderen. Man må spørre seg selv hvilke interesser man har og hvordan man vil bruke dem for å berike sitt liv. Kanskje er ikke folka du kjenner nå de riktige for deg? Å treffe de riktige folkene som man kommuniserer godt med er veldig viktig, men det kan ta lang tid å bli kjent med folk på en god måte, så gi det god tid. 2 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Kan relatere. Er høy terskel for å få folk med på fysisk aktivitet, som om livet kun består av jobb. Samtlige liker kampsport og virker meget engasjerte, men så fort det er snakk om å møte opp... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Vi lever i en tid der sosial stigmatisering er blitt mer skjult, alt er mer akseptert. Man trenger ikke lenger leke machoklovn for å få aksept. Jeg synes det er positivt. Dessuten så våkner vi opp etter en tid fra brutal kamp om overlevelse fra tidenes morgen. Beinhardt slit fra morgen til kveld. Nå begynner vi å få ressurser og tid til å -tenke-, både lokalt og globalt. Endret 12. mars 2018 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Det er jo bare å sette foten utenfor døra, ta deg en fjelltur og sosialisere deg med andre mennesker som har samme tankegang Edit: Om du er ett friluftsmenneske med god helse... Meld deg inn i Røde Kors Hjelpekorps.. Da får du en rekke kurs, du får sosialisert deg med andre mennesker med felles interesse, og ikke minst du vil alltids være en god ressurs Endret 11. mars 2018 av Krozmar 2 Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Om du har folk du annser som venner som heller sitter hjemme og spille spill o.l. så er vel det de interesserer seg for og det er ikke noe galt i det. Vil du ha flere / andre typer venner må du nok ta det første steget selv. Gå på en mindre pub / bokkafe / senter / hva en som interesserer deg. Er faktisk ikke så vanskelig å gå ut alene og bli kjent med nye mennesker som det man skulle tro selv om det blir vanskeligere med årene. Dørstokk mila er den lengste mila. 3 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Problemet er jo ikke å gidde å gå ut og finne venner, være sosial. Problemet er at så mange er vanskelig få kontakt med. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Folk er så utrolig vannskelig å ha med å gjøre om dagen. Alle har blitt så innmari innesluttet og oppslukt av internett, tv og mobil at det nesten er umulig å få til noe. Livet har mistet så mye gnist, eller er det bare en del av å bli voksen? Nei, det er ikke en del av det å bli voksen. Det er et resultat av tiden vi lever i. For min del kan 80% av befolkningen like gjerne være roboter. De går rundt som roboter, oppfører seg som roboter og tenker som roboter. Å finne de andre 20% iblant de 100% er ikke bare vanskelig, men det betyr ikke at du kommer overens med dem eller liker dem. Tidsalderen har rett og slett redusert antall mennesker iblant oss for å si det sånn. Mulig som du sier at det skyldes internett, tv, og mobil, men jeg vil faktisk legge det meste av skylden på mobiltelefoner og spesifikke internett tjenester. Når personer går rundt i verden og overhode ikke får med seg verden rundt fordi øynene er låst til telefonen, så kan du egentlig bare glemme personen. Det vil nok ikke være interessant å prate med eller være med en slik person alikevel. Det er slik jeg tenker når jeg leter etter damer. De finnes vel kanskje 250 millioner damer i Europa, hvor 200 million er utelukket med en gang fordi de tilhører robotgjengen. Av de resterende er jo mange eldre eller for unge, da kan man kanskje utelukke 25 million til. Da er utgangspunktet å lete iblant 25 million av 500 million, istedenfor 250 million av 500 million. Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg forsøker å si, det var nok en dårlig forklaring. Men utgangspunktet for det du snakker om in førsteposten er langt verre idag enn hva det var for 20 år siden. Beinhardt slit fra morgen til kveld. Nå begynner vi å få ressurser og tid til å -tenke-. Og det blir dessverre sløst bort på fjas. For min del virker det som færre tenker idag enn det de gjorde for 20 år siden. Sitter man med øynene, hendene og hjernen begravet i en telefon hele dagen er det ofte for å unngå å tenke. Folk flest hater å tenke. De kaller det "å kjede seg". Kjedelige folk. Lenke til kommentar
xDominiel Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Jeg synes det er blitt deilig med alt man nå kan få til gjennom nett, teknologi etc, men jeg skjønner tankegangen din også. Det er vel en ganske naturlig utvikling at det blir vanskeligere å finne noe der ute i den "virkelige" verden når folk har disse alternativene. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Selvfølgelig er det bra med all den nye teknologien vi har fått i nyere tid. Vi har tilgang til en haug av hjelpemidler og informasjon som ikke var så lett å få tilgang til før. Nøkkelordet her er "hjelpemidler". Internett og mobil har blitt livet til de fleste her på jorden. Det er rett og slett dop. Man blir liksom satt litt utenfor, hvis man ikke bruker det. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Zeebra: Det er et morsomt poeng du tar opp ^^ Jeg skrev "folk får tid til å tenke". Jeg redigerte den posten litt. Nå kommunisérer vi på et mer globalt plan, og jeg mener det er fordi folk lengter etter å finne andre "likesinnede" intellektuelt. Tenk så mange som har dødd ut av verden og aldri fått aksept for eller i det hele tatt fått prøvd ut teoriene sine blant andre mennesker! Nå kan hvem som helst kommunisére med hvem som helst! Jeg synes utelukkende det er positivt. Og dét er hva folk driver med når de sitter med ansiktet ned i mobilen! Da ser du noen som deler idéer og tanker på et globalt nivå. Det er første steg på veien til global fred. Så med tanke på alt det her, så er man nesten -mer- utenfor om man ikke er aktiv på nettforum, enn om man bare er sosial med noen lokale mennesker i sin egen by ^^ Dessuten, det går an å ta initiativ og starte noen aktiviteter selv! Har vurdert det mange ganger, kanskje en tid i fremtiden når jeg har mulighet og ressurser til å bli mer aktiv. Endret 12. mars 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Zeebra: Det er et morsomt poeng du tar opp ^^ Jeg skrev "folk får tid til å tenke". Jeg redigerte den posten litt. Nå kommunisérer vi på et mer globalt plan, og jeg mener det er fordi folk lengter etter å finne andre "likesinnede" intellektuelt. Tenk så mange som har dødd ut av verden og aldri fått aksept for eller i det hele tatt fått prøvd ut teoriene sine blant andre mennesker! Nå kan hvem som helst kommunisére med hvem som helst! Jeg synes utelukkende det er positivt. Og dét er hva folk driver med når de sitter med ansiktet ned i mobilen! Da ser du noen som deler idéer og tanker på et globalt nivå. Det er første steg på veien til global fred. Så med tanke på alt det her, så er man nesten -mer- utenfor om man ikke er aktiv på nettforum, enn om man bare er sosial med noen lokale mennesker i sin egen by ^^ Dessuten, det går an å ta initiativ og starte noen aktiviteter selv! Har vurdert det mange ganger, kanskje en tid i fremtiden når jeg har mulighet og ressurser til å bli mer aktiv. Jeg er enig i at det finnes mange positive aspekter ved internett, global kommunikasjon osv, men jeg er uenig i at dette har ført til å gjøre det enklere å finne likesinnede. Jeg tror tvert imot at det har gjort det vanskeligere. Kommunikasjonen mellom mennesker har blitt mindre naturlig og vanskeligere. Altså, personlig kontakt. Jeg tenker på en annen tidsalder der der var normalt å slå av en prat med mennesker rundt seg, eller selv litt nyere tid enn det også, hvor det var ok å slå av en prat med folk på toget, eller på stasjonen eller på flyplassen. Disse mulighetene er idag ofte utelukket, fordi svært mange mennesker er låst med blikket i mobiltelefonen og er utålmodige og føler seg forstyrret hvis man snakker til de, eller iallefall kan oppføre seg som om. Angående å finne likesinnende så er jeg litt delt på det området, for før man hadde teknologi i hånden var folk gjerne mer villige til å snakke med andre rundt seg, noe som gjør det enklere å finne likesinnede lokalt og rundt seg. Dette var kanskje ikke nødvendigevis ærlige likesinnede for folk hadde/har kanskje en tendens til å forsøke å inngå kompromisser med andre rundt seg og mer eller mindre forsøke å tilpasse seg til den andre personens preferanser og "late som". Jeg er kanskje ikke på de riktige plassene på nett og har kanskje ikke så mange likesinnede, men jeg synes ikke det er enkelt å finne likesinnede på internett. Og om jeg finner noen som i det hele tatt kan bli vurdert som delvis likesinnet så blir jeg jo aldri kjent med disse menneskene i den virkelig verden. Jeg synes global kommunikasjon er flott og håper som du sier at det vil føre til mer harmoni og fred i fremtiden og forståelse for andre osv. Jeg kan ikke beskrive det eller gjente det på en god måte, men det du snakker om diskusjoner blant folk osv får meg jo til å tenke på at kommunikasjon mellom folk er en forutsetning for et demokratisk samfunn. Slik kommunikasjon over lange avstander var ikke bare vanskelig eller krognlete før, men heller ikke utbredt eller produktivt. Ikke det at jeg mener vi har demokrati idag, men i et fremtidig demokrati er jo folkelig deltagelse og kommunikasjon seg imellom i min formening et svært viktig element. Så på den måten er det jo positivt ja, absolutt. MEN! Vi må ikke ofre menneskelig kontakt, lokal tilgjengelighet og det å være åpen til omgivelsene. Vi bør heller ikke være så opphengt i et hjelpemiddel og la det styre livene våre. Det er kanskje litt som heroin? At man overdriver og er totalt hengiven til det fra første øyeblikk, selv om det kanskje ikke er den beste løsningen. Vi burde kanskje være mer moderat i forhold til verktøyet heller enn å la verktøyet styre og forme livene våre? Jeg er intet spesielt begavet sosialt vesen, men de beste kontaktene jeg har hatt med andre mennesker er faktisk fremmed mennesker jeg har satt med ned og pratet med. Jeg lengter kanskje etter et samfunn hvor folk er mer åpne i forhold til hverandre? Jeg mener også at mobiltelefoner er et stort hinder for dette fordi det tvert imot gjør folk generelt mer inneslukket og låste i forhold til andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå