Gå til innhold

Selvkjørende godstog skal kjøre i 100 km/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I likhet med dagens tog. Bremselengde for tog er lang, spesielt for godstog.

Et godstog som kjører i 100 kilometer i timen trenger nærmere en kilometer før det stopper helt.

Spiller liten rolle om det er autopilot eller en lokfører som kjører toget, toget klarer ikke å stoppe i tide.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel den at om toget forran foretar en oppbremsing vet toget bak at dette finner sted og kan bremse ned samtidig.

Om toget forran sporer av og stopper brått og plutselig derimot vil toget bak kollidere med det havarerte toget forran om avstanden innbyrdes er for kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da går det vel på skinner... 

Og så får vi håpe at det ikke er folk eller dyr på skinnene...

Ja, det må jo være helt umulig å bruke noe av laser/sonar/radar/lidar løsningene fra den selvkjørende bilindustrien på tog. Ikke at det betyr noe, lokføreren skal jo enda være med.

Lenke til kommentar

Om det er noe på skinnegangen som ikke skulle være der så er jo fremdeles problemet at et godstog har lang bremselengde og vil kjøre over eller på det meste som skulle dukke opp uten å kunne gjøre så mye annet en å forsøke å redusere hastigheten før det smeller.

Lenke til kommentar

Jøss, jeg trodde jeg hadde forvillet meg inn på artikkel fra 80 tallet, hva er det egentlig som har gjort at tog ikke er autonome enda?

Det må jo være noe av det letteste å lage autopilot til.

Ja, det er lett å lage autopilot til. Det har vært i drift (mer eller mindre) siden 60-tallet i London.

Grunnen til at det ikke er mer utbredt tror jeg er 2 årsaker med mest kraft på den første:

1. Selv om det er enkelt å lage er besparelsene for selvkjørende tog relativt sett veldig lave. Du trenger kun en fører for å kjøre et tog og det kan jo fort være flere hundre meter langt. Lønnen til føreren er ikke de helt store besparelsene i det store bildet.

2. Det å kjøre selv er en ting, men det andre er det å måtte ha noen til stede hvis det skulle skje noe uforutsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...