Gå til innhold

[Løst] Ønsker å bruke gmail sin smtp server for utgående mail

Anbefalte innlegg

Hei

Har en online mail konto selv om jeg ikke har noen tjenester fra telenor. De spurte om jeg ville beholde min mail konto etter jeg skiftet nettleverandør. Har hatt denne kontoen i 10 år +. Nå trenger jeg en ny utgående server for å få sendt mine mail. Tenker å bruke gmail som min utgående server og har brukt disse innstillingene for å oppnå dette: 

https://support.google.com/mail/answer/7126229?visit_id=1-636563262218075291-618820905&hl=en&rd=1

Får det ikke til å fungere, pga jeg ikke får satt inn noe passord som id når min utgående mail skal verifisere seg mot google serveren. 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Tips. Slutt å bruk lokal klient for mail. Bruk heller webmail.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er da mye tryggere å ha mailen liggende på server i skyen, enn lokal på en maskin som kan bli stjælt, ødelagt, osv. osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er da mye tryggere å ha mailen liggende på server i skyen, enn lokal på en maskin som kan bli stjælt, ødelagt, osv. osv.

Det er da lagret på server både med IMAP og POP3(hvis du setter "leave a copy on server")

Hvis ja på POP, men bare hvis. IMAP flytter ikke mailen ned, men henter bare en kopi av det som ligger på serveren som standard innstilling.

Kan med hånda på hjertet si det er utrolig mye arbeid som kunne vært spart, om man hadde mailen liggende på server og ikke på klienten.

Lenke til kommentar

Det er da lagret på server både med IMAP og POP3(hvis du setter "leave a copy on server")

Hvis ja på POP, men bare hvis. IMAP flytter ikke mailen ned, men henter bare en kopi av det som ligger på serveren som standard innstilling.

Kan med hånda på hjertet si det er utrolig mye arbeid som kunne vært spart, om man hadde mailen liggende på server og ikke på klienten.

Derfor jag har brukt pop slik konfigurert på private kontoer i 20år. Det går mere i imap nå dersom det støttes men er overhode ikke avhengig av det.

Man installere pop3 retreval klienter på så mange enheter man vil og har alle mailene sikkert lagret på server i all fremtid foruten de man sletter .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du server som gir deg 'ubegrenset' lagringsplass? Jeg trodde ISP server normalt ville gå full hvis man ikke sletter.

15 GB med mail (slikt som Google gir) er i praksis så å si ubegrenset lagringsplass.

Nå skal man ikke bruke seg selv som en regel for alle, men jeg har brukt vel 48% av 15 GB nå på 10 år på Gmail og jeg vil si jeg har en vel aktiv mailbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tenkte mer på vanlige ISP. Tror ikke f.eks Get tillater så mye før det er fullt.

Det er vel ingen ved sine fulle fem som anbefaler en leverandør av mail som er dårligere enn det som er gratis i dag...

Mail som følger med en kundeforhold, må man nå har lært at man ikke bruker, da det blir problemer om man skifter kundeforholdet til annen tilbyder.

Lenke til kommentar

Har du server som gir deg 'ubegrenset' lagringsplass? Jeg trodde ISP server normalt ville gå full hvis man ikke sletter.

Jeg har 12GB hos online og brukt 2% . En mailkonto jeg har hatt siden 1998. Som primær privat.

I tillegg også Microsoft og gmail.

Mail er for det meste tekst.

Jobb mail derimot er rundt 10GB på server mye grunnet alle vedlegg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Funker da å bruke smtp.online.no / port 587 selv om man ikke er kunde.

Prøvde dette nå, men sendingen failer pga timeout i forsøket på å koble seg til serveren.

Høres rart ut. Har brukt dette i mange år med Thunderbird uten å være Telenorkunde uten problemer.

Du bruker bare brukernavn (uten @online.no)?

Lenke til kommentar

Prøvde dette nå, men sendingen failer pga timeout i forsøket på å koble seg til serveren.

Høres rart ut. Har brukt dette i mange år med Thunderbird uten å være Telenorkunde uten problemer.

Lenke til kommentar

Bruker kun det før @online.no til brukernavn

Lenke til kommentar

Noe annet som er feil eller sperrer din ISP noe? Vet ikke om det hjelper, men her er mine innstillinger i Thunderbird som funker smertefritt:

IMAP/mottak:

post-22653-0-34128900-1521118355_thumb.jpg

SMTP/send:

post-22653-0-81847700-1521118376_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...