anonymc Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Hei!Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven:Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl?- NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! Endret 10. mars 2018 av anonymc Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl? - NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! H^+ + NO2^- => HNO2 DVs buffer: HNO2 + H2O <=> H^+ + NO2^- Lenke til kommentar
anonymc Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl? - NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! H^+ + NO2^- => HNO2 DVs buffer: HNO2 + H2O <=> H^+ + NO2^- Takk for svar! Jeg har egentlig ikke noe problemer med å forstå dette, men jeg skjønner ikke hvorfor en av de andre ikke kan være buffere. Hva med NaNO3, for eksempel? Eller NaOH? Men NH4Cl er vel for sterk? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl? - NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! NH^+ + HCl => sterk syre HCl + NaOH => NaCl + H2O ): salt og vann NO3^- + HCl => HNO3 + Cl^- => sterk syre altså: kun NaNO2 + HCl => buffer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl? - NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! Pugg reaksjonstyper, dvs. når noe reagerer - hva dannes, og blir surt, basisk eller nøytralt. Det sparer deg for mye tid. Endret 13. mars 2018 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
prettyboy1995 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: Hvilket av stoffene kan gi en buffer sammen med HCl? - NH4Cl - NaOH - NaNO2 - NaNO3 Jeg har lest at svaret er NaNO2, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Elektronnegativitet spiller jo inn for hvor sterk en syre/ base er, men jeg skjønner ikke at en av de andre ikke er svaret... Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette nærmere? Takk på forhånd! Pugg reaksjonstyper, dvs. når noe reagerer - hva dannes, og blir surt, basisk eller nøytralt. Det sparer deg for mye tid. sorry for masingen men kan du plz kjekke svaret som jeg sendte takk jeg trenger veldig eksamenene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå