Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 SAS har fylt et fly med norsk teknologibransje for å dra på ... festival? Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 GDPR... -Reglene SKAL ta utgangspunkt i Asimovs tre lover. Allerede i 30 år har Statene hengt etter i lovgivingen. Sånn big data er i dag, og som blir kontinuerlig værre (advertisments, cookies, etc) -Kan man ikke garantere at lyspæra mi ikke kan avlyttes, skal den heller ikke godkjennes. Ja, jeg veit Asimovs tre lover gjelder ‘roboter’, men en AI vil styre robotter. F.eks en bil. -Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet. Mennesker klarer fint å drepe seg sjøl, vi behøver ikke hjelp. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 GDPR... -Reglene SKAL ta utgangspunkt i Asimovs tre lover. Allerede i 30 år har Statene hengt etter i lovgivingen. Sånn big data er i dag, og som blir kontinuerlig værre (advertisments, cookies, etc) -Kan man ikke garantere at lyspæra mi ikke kan avlyttes, skal den heller ikke godkjennes. Ja, jeg veit Asimovs tre lover gjelder ‘roboter’, men en AI vil styre robotter. F.eks en bil. -Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet. Mennesker klarer fint å drepe seg sjøl, vi behøver ikke hjelp. "Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet." Det er jeg ikke enig i. Asimov er inne på det samme i sine serier om AI. Hva skal AI gjøre dersom et val står mellom flere onder? Feks sving bilen av veien og risikere å skade/drepe passasjerer mot det å krasje inn i en folkemengde? AN AI vil antagelig om få år kunne gjøre hurtigere, bedre og mere rasjonelle valg en en person gjør i dag. Og da tar man ikke hensyn til alle senile, medisinerte og rusede personer som i dag sitter bak rattet. 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Ja, jeg veit Asimovs tre lover gjelder ‘roboter’, men en AI vil styre robotter. F.eks en bil. -Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet. Mennesker klarer fint å drepe seg sjøl, vi behøver ikke hjelp. Kan du garantere at du ikke vil drepe noen når du sitter bak rattet? Forskjellen mellom AI og deg, er at AIen vet vi gjorde et valg, mens du kanskje sovna... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå