Gå til innhold

SAS har fylt et fly med norsk teknologibransje for å dra på ... festival?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GDPR... -Reglene SKAL ta utgangspunkt i Asimovs tre lover. Allerede i 30 år har Statene hengt etter i lovgivingen. Sånn big data er i dag, og som blir kontinuerlig værre (advertisments, cookies, etc)

-Kan man ikke garantere at lyspæra mi ikke kan avlyttes, skal den heller ikke godkjennes.

Ja, jeg veit Asimovs tre lover gjelder ‘roboter’, men en AI vil styre robotter. F.eks en bil. -Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet. Mennesker klarer fint å drepe seg sjøl, vi behøver ikke hjelp.

Lenke til kommentar

GDPR... -Reglene SKAL ta utgangspunkt i Asimovs tre lover. Allerede i 30 år har Statene hengt etter i lovgivingen. Sånn big data er i dag, og som blir kontinuerlig værre (advertisments, cookies, etc)

-Kan man ikke garantere at lyspæra mi ikke kan avlyttes, skal den heller ikke godkjennes.

Ja, jeg veit Asimovs tre lover gjelder ‘roboter’, men en AI vil styre robotter. F.eks en bil. -Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet. Mennesker klarer fint å drepe seg sjøl, vi behøver ikke hjelp.

"Kan man ikke garantere at bilen bevisst/ubevisst ikke dreper personer, skal de IKKE slippes på markedet."

Det er jeg ikke enig i. Asimov er inne på det samme i sine serier om AI. Hva skal AI gjøre dersom et val står mellom flere onder? Feks sving bilen av veien og risikere å skade/drepe passasjerer mot det å krasje inn i en folkemengde?

AN AI vil antagelig om få år kunne gjøre hurtigere, bedre og mere rasjonelle valg en en person gjør i dag. Og da tar man ikke hensyn til alle senile, medisinerte og rusede personer som i dag sitter bak rattet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du garantere at du ikke vil drepe noen når du sitter bak rattet?

Forskjellen mellom AI og deg, er at AIen vet vi gjorde et valg, mens du kanskje sovna...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...