Gå til innhold

Denne flyvende bilen kan du bestille i dag


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor et fly eller helikopter skal kunne kjøre på veien. Hvis man først kan fly, hvorfor ikke da bare fly helt frem?

 

Tviler på at denne klarer 5 stjerner i NCAP...

 

Jeg har mer tro på en multirotor på samme måte som små droner, som flyr autonomt med mulighet til å fly uten sertifikat da man bare plotter inn hvor man skal. I tillegg kan man da ha flatt tak på huset og lande der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor et fly eller helikopter skal kunne kjøre på veien. Hvis man først kan fly, hvorfor ikke da bare fly helt frem?

 

Tviler på at denne klarer 5 stjerner i NCAP...

 

Jeg har mer tro på en multirotor på samme måte som små droner, som flyr autonomt med mulighet til å fly uten sertifikat da man bare plotter inn hvor man skal. I tillegg kan man da ha flatt tak på huset og lande der.

 

Fordi det f.eks. er flyforbud inni byen der du bor, men det er kanskje ett egnet jorde eller en småflyplass i nærheten. Og tilsvarende der du skal. Perfekt for når du skal akkurat så langt at å kjøre hele veien tar for lang tid, men akkurat så kort at rutefly og tog ikke passer deg, både i reiserute og avgangstider.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, i opptil 50 år, kanskje mer, har en rekke flyvende biler vært like rundt hjørnet. Men pussig nok har alle blitt der.

Pål Jensen

 

 

Hmm, kanskje den trenger en sertifisert pilot og typegodkjennelse for å komme seg rundt hjørnet?

 

Nå blir de neppe stående bak hjørnet, for der står Q-park & Co med droneslepenett og vippsterminal. Spesielt om den er registrert som ambulanse...

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sterke-reaksjoner-etter-at-ambulanse-under-utrykning-fikk-parkeringsbot/69589191

 

Parkeringsgebyrterminal med hjertestarter: DET hadde vært fremskritt det! De kunne jo fakturert pr hjerteslag - stimulerer folk til å unngå hjerteflimmer.....

Lenke til kommentar

Perfekt sikkert, men koster flesk. 4.5millioner kroner er det ikke alle som kan bruke på et fremkomstmiddel. Så kan man legge på 100k til å småflysertifikat, og sikkert en ekstra million i norske avgifter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har mer tro på droner. Da kan man lette/lande vertikalt og man slipper å bygge dyr infrastruktur.

Hva med luftskip, da? Tøft med luftskip. Men alle slike ting blir selvfølgelig ulovlig i Norge. Formynderstat.

Tror ikke flyvende biler kan konkurre med dronene som helt sikkert kommer i USA.

Lenke til kommentar

Har mer tro på droner. Da kan man lette/lande vertikalt og man slipper å bygge dyr infrastruktur.

Hva med luftskip, da? Tøft med luftskip. Men alle slike ting blir selvfølgelig ulovlig i Norge. Formynderstat.

Tror ikke flyvende biler kan konkurre med dronene som helt sikkert kommer i USA.

 

Ja, skikkelig formynderstat som har krav til kompetanse og ferdselsbestemmelser og sånt, ekte liberalister skal få lov til å kjøre på alle de vil! 

Lenke til kommentar

 

Har mer tro på droner. Da kan man lette/lande vertikalt og man slipper å bygge dyr infrastruktur.

Hva med luftskip, da? Tøft med luftskip. Men alle slike ting blir selvfølgelig ulovlig i Norge. Formynderstat.

Tror ikke flyvende biler kan konkurre med dronene som helt sikkert kommer i USA.

 

Ja, skikkelig formynderstat som har krav til kompetanse og ferdselsbestemmelser og sånt, ekte liberalister skal få lov til å kjøre på alle de vil! 

 

Blir kjekt med takeoff i naboens hage til alle døgnets tider ja. Forøvrig mener jeg at droner har potensiale til å bli et større problem over tid. Privatlivets fred mm. Men DET kan jo løses ved at alle husstander blir påbudt utstyrt med brannvarsler i hvert rom, skum/pulverapparat og minst 1 dronehagle.....

 

Tenker meg en løsning der det blir krav til sertifikat for droner mens dronehalger blir lisensfri.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Det er allerede krav til sertifisering for droner. Over en viss størrelse, altså. (RPAS

Jeg tenkte mer i retning av at alle under 80 år som skal fly et eller annet i mindre avstand enn 500 m fra et menneskeskapt objekt eller et vilt dyr må ha spesiell tillatelse.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer i retning av at alle under 80 år som skal fly et eller annet i mindre avstand enn 500 m fra et menneskeskapt objekt eller et vilt dyr må ha spesiell tillatelse.

 

 

 

 

Og sånn er det. Igjen, over en viss størrelse, og ikke akkurat med de utvalgene du bruker.  :)

 

 

Det er heller ikke lov å fly nærmere enn 50 meter fra andre mennesker, kjøretøy eller bygninger som ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll. Dette innebærer at personer, eller eiere av kjøretøy eller bygninger, kan samtykke til at flygingen skjer nærmere enn 50 meter. Det er fastsatt egne sikkerhetsavstander for fartøy som veier 250 gram eller mindre.

 

Et eksempel jeg kjenner fra tidligere diskusjon er at eiendomsmeglere må melde inn dersom de skal fly en kameradrone for å ta bilder av et hus innenfor 5 kilometer av flyplassen, som utgjør en god andel av byen siden flyplassen ligger i byen. Det er et forbud mot å fly i den sonen, så jeg antar man enten må ha en tids- og stedsbegrenset dispensasjon eller tillatelse for å ta slike bilder. 

 

Jeg mener også at det var snakk om bot for å forstyrre ville dyr med drone, men da på mer generelle paragrafer, ikke spesifikke for droner. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte mer i retning av at alle under 80 år som skal fly et eller annet i mindre avstand enn 500 m fra et menneskeskapt objekt eller et vilt dyr må ha spesiell tillatelse.

 

 

 

 

Og sånn er det. Igjen, over en viss størrelse, og ikke akkurat med de utvalgene du bruker.  :)

 

 

Det er heller ikke lov å fly nærmere enn 50 meter fra andre mennesker, kjøretøy eller bygninger som ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll. Dette innebærer at personer, eller eiere av kjøretøy eller bygninger, kan samtykke til at flygingen skjer nærmere enn 50 meter. Det er fastsatt egne sikkerhetsavstander for fartøy som veier 250 gram eller mindre.

 

Et eksempel jeg kjenner fra tidligere diskusjon er at eiendomsmeglere må melde inn dersom de skal fly en kameradrone for å ta bilder av et hus innenfor 5 kilometer av flyplassen, som utgjør en god andel av byen siden flyplassen ligger i byen. Det er et forbud mot å fly i den sonen, så jeg antar man enten må ha en tids- og stedsbegrenset dispensasjon eller tillatelse for å ta slike bilder. 

 

Jeg mener også at det var snakk om bot for å forstyrre ville dyr med drone, men da på mer generelle paragrafer, ikke spesifikke for droner. 

 

Jeg har ikke så mye imot droner egentlig - de har enorm nytteverdi. Men de har også et stort potensiale mht misbruk, og jeg tror ikke lovverket har fanget opp dette tilstrekkelig - med harde sanksjoner ved misbruk.

 

Har ikke fulgt nøye med så jeg kan være litt ute og sykler, men mitt inntrykk er at regelverket går på sikkerheten i luftrommet og lite annet.

 

Når det gjelder naturen så ser jeg vel for meg at det for pattedyr kan være et problem rundt kalving osv, men som regel er folk til fots mer skremmende enn EN snøscooter for f.eks rein. Når det gjelder fugl kan det by på problemer etter klekking. Om det suser en drone i nærheten av reir kan den av foreldrene som er på vakt angripe dronen og få kappet av seg beina e.l. Tror (rov)fugl ser såpass godt at de ikke forveksles med bytte. Jeg er ikke ornitolog så...

Lenke til kommentar

(...)

 

[1] Har ikke fulgt nøye med så jeg kan være litt ute og sykler, men mitt inntrykk er at regelverket går på sikkerheten i luftrommet og lite annet.

 

Når det gjelder naturen så ser jeg vel for meg at det for pattedyr kan være et problem rundt kalving osv, men som regel er folk til fots mer skremmende enn EN snøscooter for f.eks rein. Når det gjelder fugl kan det by på problemer etter klekking. Om det suser en drone i nærheten av reir kan den av foreldrene som er på vakt angripe dronen og få kappet av seg beina e.l. [2] Tror (rov)fugl ser såpass godt at de ikke forveksles med bytte. Jeg er ikke ornitolog så...

 

 

[1] Det er nok helt riktig at sikkerheten i luftrommet er viktigst, men det er også noen regler mot å fly ut av sikte o.l. 

 

[2] Det var en video av en drone som ble angrepet av rovfugl her for noen måneder siden, tror det var lokalt. Mener også at det var en video av en drone som elgene ikke satte noe særlig pris på. 

 

Det gir jo eksepsjonelle naturbilder, men det er ikke bra om det går ut over dyra. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det var en video av en drone som ble angrepet av rovfugl her for noen måneder siden, tror det var lokalt.

 

Det gir jo eksepsjonelle naturbilder, men det er ikke bra om det går ut over dyra.

Det kan være et problem ja. Det har etterhvert blitt nokså mange hobbynatufotografer og hobbyornitologer overalt. Mange av de er nok meget kunnskapsrike, men jeg pleier ikke å fortelle de noe om de reirplassene jeg kjenner til, spesielt når det gjelder rovfugl. En kameradrone i kombinasjon med overivrig amatørfotograf tiltaler meg ikke.

 

Tilbake til transportmiddelet i artikkelen er det også grunn til å ha begrensninger for disse med min flyhøyde osv, spesielt i villreinområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...