Gå til innhold

Denne flyvende bilen kan du bestille i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig mye bortkastet kapital...

Autogyro har noen fordeler sammenlignet med helikopter, men er det virkelig noe mer problematisk å ha et lite helikopter eller fly med foldbare vinger på henger, og kjøre til nærmeste jorde? Et helikopter kan ofte startes direkte fra egen grunn.

"Ikke noe problem å sertifisere". Nei, kanskje ikke autogyroen, men biler har etterhvert svært mange sikkerhetskrav, den neppe kan oppfylle. Er kanskje lettere å få godkjent som motorsykkel.

Utrolig dårlig norsk, også...

Det heter "å fly", når man reiser gjennom luften. Kombinasjonen av å kjøre og å fly, bør vel heller å benevnes "å reise" til Bergen.

Pilotsertifisering heter flysertifikat på norsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig mye bortkastet kapital...

Autogyro har noen fordeler sammenlignet med helikopter, men er det virkelig noe mer problematisk å ha et lite helikopter eller fly med foldbare vinger på henger, og kjøre til nærmeste jorde? Et helikopter kan ofte startes direkte fra egen grunn.

"Ikke noe problem å sertifisere". Nei, kanskje ikke autogyroen, men biler har etterhvert svært mange sikkerhetskrav, den neppe kan oppfylle. Er kanskje lettere å få godkjent som motorsykkel.

Utrolig dårlig norsk, også...

Det heter "å fly", når man reiser gjennom luften. Kombinasjonen av å kjøre og å fly, bør vel heller å benevnes "å reise" til Bergen.

Pilotsertifisering heter flysertifikat på norsk.

 

Gode poeng, men denne er allerede gategodkjent i Nederland. Det er luftfartsgodkjenningen som står igjen. Sist jeg hørte, hadde ikke EASA bestemt seg for hvilket regelverk de skal bruke. Velger de CS27 (lite helikopter) blir det nok en lenger vei å gå enn om de velger CS23 (småfly). Så gjenstår å se om det finnes et marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, i opptil 50 år, kanskje mer, har en rekke flyvende biler vært like rundt hjørnet. Men pussig nok har alle blitt der.

Pål Jensen

 

 

Hmm, kanskje den trenger en sertifisert pilot og typegodkjennelse for å komme seg rundt hjørnet?

Lenke til kommentar

I Norge er det ikke engang tillatt med batteridrevet sparkesykkel på off. sted så "sitter nok langt inne" til at vi får se slike rundt oss.

 

haha, ja det var tanken jeg satt med og.

Men jaja.... Batteridrevet sparkesykkel er ulovlig men å stå ustøtt oppå en elektrisk "selvbalanserende" vinglepetter av et hoverboard er tillat langs veien. Bare det er farlig nok så blir det kanskje lov :p

Lenke til kommentar

autogiroprinsippet er jo et bra utgangspunkt for en flybil og denne så jo ikkje helt umulig ut . men den burde vel kanskje hatt 4 hjul ? eg forstår heller ikkje hvorfor de har to motorer når en burde være nok . 180 m avgangsbane virka også så mye at de nok ikkje har motordrift på rotoren for å sette den på maks turtall før take off slik at autogiroen bare trenger noen timetre for å ta av - noen autogiroer med startdrift på rotoren kan ta av nær vertikalt og koble gradvis over til skyvepropelldrift når maskinen har fått litt høyde slik at startstigebanen presenterer en bue . teknisk sett er også mulig å lage autogiroen som båt med opptrekkbare hjul og båtskrog med vannjetdrift slik at den kan lande på vann og snø . det er mulig å lage en multiamfibiefarkost med plass og løfteevne til 4 seter for da kan den også lages i fks ambulanseversjon med båreplass - eller soveplass .... forsvar ,politi , pendlere osv vil like en multiamfibiefarkost for det er jo veldig mye vann å lande og ta av på de fleste steder ... med opptrekkbare hjul kan man også velge terrengbakkeklaring og firehjulsdrift bør kunne lages lett nok til å brukes så man får en virkelig praktisk multiamfibiemaskin som flyr bra og lander og tar av på veldig liten plass på alle typer underlag , den kjører bra både på og utenfor veien og den er grei som planende båt .

Lenke til kommentar

Jeg husker flygende biler "snart kan bestilles av hvermann" i Illustrert Vitenskap på 90-tallet også :) Å fylle lufta med flyvende biler krever 100% autonome kjøretøyer som ikke trenger noe som helst menneskelig styring. Først da kan de unngå å kræsje med hverandre eller bygninger hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Utrolig mye bortkastet kapital...

Autogyro har noen fordeler sammenlignet med helikopter, men er det virkelig noe mer problematisk å ha et lite helikopter eller fly med foldbare vinger på henger, og kjøre til nærmeste jorde? Et helikopter kan ofte startes direkte fra egen grunn.

"Ikke noe problem å sertifisere". Nei, kanskje ikke autogyroen, men biler har etterhvert svært mange sikkerhetskrav, den neppe kan oppfylle. Er kanskje lettere å få godkjent som motorsykkel.

Utrolig dårlig norsk, også...

Det heter "å fly", når man reiser gjennom luften. Kombinasjonen av å kjøre og å fly, bør vel heller å benevnes "å reise" til Bergen.

Pilotsertifisering heter flysertifikat på norsk.

 

Er du alene med helikopter og bil må du lette og lande fra A til A, siden bilen står igjen på jordet. Med doningen i artikkelen kan du transportere deg fra A til B uten at noen ting står igjen ved A.

Lenke til kommentar

autogiroprinsippet er jo et bra utgangspunkt for en flybil og denne så jo ikkje helt umulig ut . men den burde vel kanskje hatt 4 hjul ? eg forstår heller ikkje hvorfor de har to motorer når en burde være nok . 180 m avgangsbane virka også så mye at de nok ikkje har motordrift på rotoren for å sette den på maks turtall før take off slik at autogiroen bare trenger noen timetre for å ta av - noen autogiroer med startdrift på rotoren kan ta av nær vertikalt og koble gradvis over til skyvepropelldrift når maskinen har fått litt høyde slik at startstigebanen presenterer en bue . teknisk sett er også mulig å lage autogiroen som båt med opptrekkbare hjul og båtskrog med vannjetdrift slik at den kan lande på vann og snø . det er mulig å lage en multiamfibiefarkost med plass og løfteevne til 4 seter for da kan den også lages i fks ambulanseversjon med båreplass - eller soveplass .... forsvar ,politi , pendlere osv vil like en multiamfibiefarkost for det er jo veldig mye vann å lande og ta av på de fleste steder ... med opptrekkbare hjul kan man også velge terrengbakkeklaring og firehjulsdrift bør kunne lages lett nok til å brukes så man får en virkelig praktisk multiamfibiemaskin som flyr bra og lander og tar av på veldig liten plass på alle typer underlag , den kjører bra både på og utenfor veien og den er grei som planende båt .

 

Ser ingen god grunn til at de har valgt kun et nesehjul, fremfor 2 hjul utenfor chassis. Kan eventuelt ha noe med aerodynamikken, i og med at nesehjulet stikker mindre ut, men heller ikke bakhjulene legges inn, så i beste fall er det bare luftmotstanden som øker noe, og derved påvirker rekkevidde/drivstoff-forbruket.

 

Er forøvrig enig i at den lange take-off/landing-lengden den har, vil gjøre den langt mindre aktuell enn om det tilnærmet kunne lettet og landet tilnærmet vertikalt. Men det ville vel krevd endel mere av motorkraft, og kan påvirke forbruket i større grad. Så dette er vel snakk om å gjøre et kompromiss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789156412

 

Dette har jo Arngrens solgt i alle de år!

http://www.arngren.net/

 

Ja, i opptil 50 år, kanskje mer, har en rekke flyvende biler vært like rundt hjørnet. Men pussig nok har alle blitt der.

Pål Jensen

Jeg er så glad for at jeg er gammel nok allerede, slik at jeg ikke rekker å få med meg dette helvetet surrende rundt over alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...