asem240101 Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Hei Jeg har en innlevering hvor jeg skal svare på spørsmålet Hvem tildeler IP-adresser for internbruk i et LAN, hvordan blir det gjort for internett? Har lest boka, men den er utdatert og leste litt på nettet, men det var til lite hjelp Så tenkte jeg poster her, hvor det kan hende noen har peilig på dette Takk:) Endret 10. mars 2018 av asem240101 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Du kan begynne her for LAN: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol For Internett så er jeg usikker, men første tanke går til ISP som skal ha kontroll over IP-er til sine kunder. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Lokal IP tildeles av en DHCP server. 1 Lenke til kommentar
asem240101 Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Lokal IP tildeles av en DHCP server. Du kan begynne her for LAN: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol For Internett så er jeg usikker, men første tanke går til ISP som skal ha kontroll over IP-er til sine kunder. Takk! Er det DHCP severen som tildeler IP-adresser til enheter eller er det ruteren som tildeler IP-adresser til enhetene som er koblet? Endret 10. mars 2018 av asem240101 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Routere du har hjemme har stort sett en DHCP server innebygget. Det er ikke en nødvendig komponent i en router, men det er vanlig. 1 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 DHCP server som er på en router/switch eller what ever. ISP eier da sine ip`s så det er de som da har en DHCP server. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 IANA er ansvarlig for global koordinering av IP-adresser, samt de autonome systemnumrene som brukes til ruting av internettrafikk. Internett-leverandører mottar tildelinger av IP-adresser fra et lokalt Internett-register (LIR) eller National Internet Registry (NIR). AFRINIC Africa RegionAPNIC Asia/Pacific RegionARIN Canada, USA, and some Caribbean IslandsLACNIC Latin America and some Caribbean IslandsRIPE NCC Europe, the Middle East, and Central Asia 1 Lenke til kommentar
asem240101 Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2018 IANA er ansvarlig for global koordinering av IP-adresser, samt de autonome systemnumrene som brukes til ruting av internettrafikk. Internett-leverandører mottar tildelinger av IP-adresser fra et lokalt Internett-register (LIR) eller National Internet Registry (NIR). AFRINIC Africa Region APNIC Asia/Pacific Region ARIN Canada, USA, and some Caribbean Islands LACNIC Latin America and some Caribbean Islands RIPE NCC Europe, the Middle East, and Central Asia DHCP server som er på en router/switch eller what ever. ISP eier da sine ip`s så det er de som da har en DHCP server. Routere du har hjemme har stort sett en DHCP server innebygget. Det er ikke en nødvendig komponent i en router, men det er vanlig. Tusen takk!!! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 (endret) Hvis du har lyst å grave deg skikkelig ned i temaet kan du lese mer her: https://www.iana.org/help/abuse-answers Endret 10. mars 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Kan også nevne at det skal være en veldig gammel bok før den er utdatert på denne fronten så det er bare å lese Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå