Gå til innhold

Faglært elektrisk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et helt nytt hus i 2015. Jeg syntes at i huset var det ganske mørkt og derfor hadde jeg lyst til å få montert noen ekstra lamper. Jeg fant en man på finn.no som monterte 3 spotlamper og 2 stikkontakt i stua mi. Etter noen dager kom denne polske mannen hjem til oss. Han så ut som en ordentlig faglært man og derfor tenkte jeg ikke på å spørre han om å vise meg hans fagbrev. Han kom hjem til oss med firmabil, ordentlige arbeidstøy og hadde med seg alle nødvendige verktøy. Han rett og slett så ut som en seriøs, faglært man og han hadde peiling på elektrisk arbeidet. Han fullførte arbeidet, alt funka som det skulle, vi var fornøyde. Han ga oss faktura og jeg betalte han i kontanter. Vi solgte huset kort tid etter dette og kjøperne har nå kommet fram med en reklamasjon. De mener nå at dette arbeidet som ble fullført var ikke et arbeid gjort av en faglært man og kjøperne ønsker avslag i pris gjennom en advokat. Fakturaen som mannen ga oss har vi mistet og jeg kan heller ikke finne kontaktinformasjonen til denne mannen igjen. Jeg klarer ikke å bevise til advokaten og kjøperne om at jeg faktisk trodde at denne mannen var faglært fordi jeg ikke har enten kvittering eller kontaktinformasjonen. De mener at dette arbeidet er ufaglært og at dette er mitt feil selv om jeg hadde tro om at lampene ble montert av en fagperson. Har noen av dere tips til hva jeg kan gjøre i denne saken? Har noen av dere kommet bort til en lignende sak før? På forhånd takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et helt nytt hus i 2015. Jeg syntes at i huset var det ganske mørkt og derfor hadde jeg lyst til å få montert noen ekstra lamper. Jeg fant en man på finn.no som monterte 3 spotlamper og 2 stikkontakt i stua mi. Etter noen dager kom denne polske mannen hjem til oss. Han så ut som en ordentlig faglært man og derfor tenkte jeg ikke på å spørre han om å vise meg hans fagbrev. Han kom hjem til oss med firmabil, ordentlige arbeidstøy og hadde med seg alle nødvendige verktøy. Han rett og slett så ut som en seriøs, faglært man og han hadde peiling på elektrisk arbeidet. Han fullførte arbeidet, alt funka som det skulle, vi var fornøyde. Han ga oss faktura og jeg betalte han i kontanter. Vi solgte huset kort tid etter dette og kjøperne har nå kommet fram med en reklamasjon. De mener nå at dette arbeidet som ble fullført var ikke et arbeid gjort av en faglært man og kjøperne ønsker avslag i pris gjennom en advokat. Fakturaen som mannen ga oss har vi mistet og jeg kan heller ikke finne kontaktinformasjonen til denne mannen igjen. Jeg klarer ikke å bevise til advokaten og kjøperne om at jeg faktisk trodde at denne mannen var faglært fordi jeg ikke har enten kvittering eller kontaktinformasjonen. De mener at dette arbeidet er ufaglært og at dette er mitt feil selv om jeg hadde tro om at lampene ble montert av en fagperson. Har noen av dere tips til hva jeg kan gjøre i denne saken? Har noen av dere kommet bort til en lignende sak før? På forhånd takk for tilbakemelding.

Endring i elektrisk anlegg skal dokumenteres, dette skal du få fra elektriker og videreføre til nye eiere. Det hjelper ikke om du fikk dette installert i god tro, det er fortsatt ikke dokumentert og derfor ikke "lovlig". 

Jeg ville tatt kontakt med elektriker og forhørt meg om de kunne ved befaring gå god for arbeidet som er gjort, om det er innenfor krav så klart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøperen har tatt befaring med en annen elektriker. Så arbeidet er ikke innenfor krav - de sa det. Spørsmål er at hvor mye jeg må dekke av de kostnadene?

Om du har solgt det som at anlegget er komplett, så må du jo dekket det som det vill koste for å få det komplett og godkjent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er på Facebook, meld deg inn i gruppa "STOPP Boligsvindel" - https://www.facebook.com/groups/524393837627552/ 

Mye erfarne mennesker der som nok kan svare på jussen her. Har ikke så mye å bidra med sjøl, annet enn at det godt kan være at de har en sak der. Ellers forundrer det meg at de lager en sak av 3 spotter og en stikkontakt... 

Det kan virke som at du ikke har tegnet eierskifteforsikring ved salg? I såfall står du på egne bein her. 

OM du har eierskifteforsikring hadde jeg tatt kontakt med dem ASAP, dette er noe de bør kunne hjelpe deg med. 

Lenke til kommentar

Mye erfarne mennesker der som nok kan svare på jussen her. Har ikke så mye å bidra med sjøl, annet enn at det godt kan være at de har en sak der. Ellers forundrer det meg at de lager en sak av 3 spotter og en stikkontakt... 

Det største problemet her ikke at det "bare" er noen spotter og et stikk, men at det faktisk kan være gjort av en ufaglært person. I verste fall er arbeidet være utført på en måte som kan føre til brann.

Lenke til kommentar

Det største problemet her ikke at det "bare" er noen spotter og et stikk, men at det faktisk kan være gjort av en ufaglært person. I verste fall er arbeidet være utført på en måte som kan føre til brann.

Selvfølgelig kan det være livsfarlig om det er gjort feil nok, men poenget mitt er at det er en såpass relativt sett liten jobb (sannsynligvis) at det umulig kan være snakk om mer enn noen få tusenlapper å få det fiksa. Mange antakelser der selvfølgelig, og på tynt grunnlag, men jeg mener på det grunnlaget at det er lite å kreve prisavslag for. Det er noe med at det skal være av en viss størrelse før avhendigslova (såvidt jeg har lært dette) gir rom for å kreve erstatning/prisavslag.

Kjøpte selv et eldre hus for et par år siden, og jaggu har vi fått en del overraskelser etter at vi overtok, og vi HAR fått igjen en del penger fra selger. Her har det vært eierskifte vs boligkjøperforsikring som har gjort sitt, og det har hele tiden vært snakk om at det må opp i en viss størrelse før det blir en sak av det, nettopp på grunn av hvordan disse tingene fungerer. Det er noe annet å kjøpe hus, enn et stereoanlegg. 

Men for all del, jeg kjenner ikke denne saken i detalj så jeg kan jo ikke påstå for mye. 

Det mest fornuftige for trådstarter her mener jeg er å få kontakt med noen som har peiling på og erfaring med denne typen saker, enten eget forsikringsselskap eller en advokat. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...