SuperMorten Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Har akkurat fått meg adobe photoshop 7.0, og lurer på hvordan jeg kan få endret størrelsen på en del bilder i en samlet opperasjon. Lenke til kommentar
maarstad Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Den var ikke lett! Jeg vet hvordan man tar en om gangen men i en samlet operasjon, ikke vet jeg. Håper noen andre svarer her så jeg også lærer noe. Går det ann å bruke photoshop til det forresten? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Først må du lage deg en action som resizer bildene. Om du ikke har den fremme: Window > Actions. Deretter trykker du på "new action" knappen (arket) og skriver et passende navn. Trykk på record (rød runding) knappen. Åpne et et bilde, Image > Adjustments > Image size, så velger du verdiene du ønsker. Deretter velger du File > Save (evt save for web) og så kvailitet, ikke trykk OK slik at bildet lagres. Trykk på "stopp-knappen". File > Automate > Batch... Velg hvilken mappe filene skal hentes fra, hvilken mappe de skal lagres i, og hvilke løpende filnavn de skal ha. Husk å velge riktig action i menyen. Klikk ok. Sett deg tilbake og vent Du kan seff legge til at alle bildene skal kjøre kommando auto-levels eller andre justeringer, feks legge til et text layer, bare husk å legge til dette før du trykker stopp-knappen. Blir det problemer med lagringa, huk av for "Override save as command" og se om dette hjelper. Veldig enkelt dette her når du først har funnet ut hvordan det virker. LYKKE TIL! Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Supert, dette gjorde alt veldig mye lettere for meg! Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Får ikke trykket på "stopp" når før jeg trykker ok.... Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Etter å ha prøvd meg litt frem fikk jeg det til på et vis Takk for alle tips Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Bare hyggelig. God j00l! Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Du kan også lage en 'droplet' fra action-menyen - denne havner da som en snarvei på f.eks. skrivebordet og da kan du bare dra andre mapper med bilder (eller enkeltbilder) over på denne snarveien (skikkelig Mac-måte å gjøre ting på med andre ord) og så gjør den det den skal med filene uten at du engang trenger å starte Photoshop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå