ChiaroScuro Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Jeg bor i enden av 1* lang kobbertråd med 10 Mbps max båndbredde. Det viser seg at jeg bor i enden av 2 lange kobbertråd parr. Derfor så har jeg bestilt en 10 Mbps til. Jeg vil koble disse sammen og få 20 Mbps. Slik jeg ser det, så vil jeg da ha 2 routere med modem, med hver sin WiFi kanal. Jeg har en god del USB WiFi dongler slik at jeg få begge (modemRouterne) inn på en PC**. Korsen ska jeg æ knyt døm sammen å ballansere lasta? Jeg tror jeg også må etablere et tredje WiFi nett slik at brukerne kan knytte seg til PCen som har 20 Mbps? * egentlig ett Parr. **Blir en"Load Balancing Server" Endret 9. mars 2018 av ChiaroScuro Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Du har load balancing med pfSense.. Beste er vel om du hadde hatt en boks med 3 NICs som kunne kjørt lastbalanseringen og så ut til en router med wifi. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2018 Du har load balancing med pfSense.. Beste er vel om du hadde hatt en boks med 3 NICs som kunne kjørt lastbalanseringen og så ut til en router med wifi. Takk, jeg skal Google pfSense:) Men, er det forskjell en boks med 3 NICs og 3 USB Wifi dongler? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Beste er å gå rett fra modemet til pfSense med kabel. Det blir mange unødvendige mellomledd om det skal gå via WiFi, også mye overhead om har påvirkning på hastigheten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Finnes flere routere med multi wan som gjør dette. f.eks. denne. https://www.tp-link.com/us/products/details/cat-4910_TL-R470T+.html eller denne. https://www.draytek.com/en/faq/faq-connectivity/connectivity.wan/load-balancing-and-failover-for-multi-wan-vigor-routers/ Endret 11. mars 2018 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 OK Vil ikke påsta at alt er på plass oppe i "spekulatoren", men slik er det alltid når noe nytt skal læres. Hjertelig tusen takk alle sammen! En ting som ikke er på plass, er: "Hvorfor bekymre meg over Wifi/kabel når jeg blir begrenset av 2x10 Mbps mot omverden? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Går ut i fra at du har ADSL. Største problemet er at ut-trafikk bremser inn-trafikk. En telefon som synker opp til cloud og alt går i sirup Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 Går ut i fra at du har ADSL. Største problemet er at ut-trafikk bremser inn-trafikk. En telefon som synker opp til cloud og alt går i sirup Takk for den:) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Hadde man bare fått på plass en reell overgang til Multipath TCP e.l...... Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Et alternativ kan kanskje være "Bonded internet", altså en egen tjeneste for å kombinere 2 linjer for å øke båndbredden. Mener iTel har servere i Norge. Fordeler:- 1 IPadresse (begge internettforbindelsene har egen VPN til iTel sine servere, så står de for å "flette" linjene sammen, og gir deg en egen offentlig IP derifra) - Får full båndbredde ved nedlasting 20Mbps Ulemper: - Antar noe høyere svartid - Månedlig kostnad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå