Kobraz Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Hei. Jeg har en lang liste med navn hvor jeg ønsker å trekke ut kun unike poster. Se linken under hvor dette er forklart på engelsk: https://exceljet.net/formula/extract-unique-items-from-a-list Er det noen som kan oversette og forklare denne? Jeg har prøvd meg med: =INDEKS(listen;SAMMENLIGNE(0;ANTALL.HVIS(K2:K7;listen);0)) listen = navnelisten (E:E) (list i eksemplet i linken) K2:K7 = området jeg ønsker resultatene (unique i eksemplet i linken) På forhånd takk Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Har du husket å trykke CTRL+SHIFT+ENTER i formelcellen, ikke bare ENTER? 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Hvis du synes det er vrient å gjøre det via formel, så finnes det andre alternativer - i hvert fall såfremt uttrekket av unike poster er en engangshendelse. De to enkleste er nok enten å bruke autofilter (dette kommer for øvrig automatisk dersom du velger "formater som tabell"), eller trekk det ut via en pivottabell. 2 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Hei Noen ganger er en hjelpekolonne eller to mer vedlikeholdsvennlig enn en knapt begripelig matriseformel. Unike.xlsx Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Kobraz Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Takk for gode svar. Ser at jeg glemte å svare på denne i ettertid, men jeg hadde glemt å trykke CTRL+SHIFT+ENTER.. Er enig i at det er enklere å filtrere ut unike verdier. Men er ikke alltid glad i å ta snarveier Hjelpekolonne er også en god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå