Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene

Anbefalte innlegg

Hvorfor jeg skal ha statistikk?

DU tar utgangspunkt i 22kw ladere for ALLE (mesteparten) elbiler?

Hva er "utrolig mange som driver på slik" ?

Når har jeg sagt dette? altså at alle driver på slikt? 

Som sagt, du er velkommen til å lage dine egne tall på dette ift hva du kan finne på feks TOCN. Jeg har de ikke. Jeg har brukt 22kW ladere som ett eksempel, jeg har aldri påstått at alle driver på slikt. Selv om du prøver å få det til å se sånn ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia her er at NVE og nettselskapene forteller deg og meg at vi må betale ekstra og gjøre tiltak fordi vi handler masse mystiske apparater som krever masse ekstra strøm og effektuttak.

Mens fakta viser at husholdningene har minsket sitt strømforbruk individuelt.

Det er ingen som sier at en skal betale mer om en ikke bruker mye effekt, som du mener husholdningene ikke gjør. De som bruker lite effekt skal få mindre regninger i modellene NVE foreslår. 

Lenke til kommentar

NVEs skremselspropaganda:

XyWCxnq.jpg

Sannheten:

g8vkat9.jpg

Men, det er jo ikke sannheten da det vi diskuterer omhandler effekt(nok en gang). Om du ser så bruker NVE tall fra SSB de også.... De lyver ikke, men de viser totalbildet ja. Og hvorfor ikke? Planen er jo at alle skal behandles likt, og en fordeler da utgiftene der de hører hjemme. Så det spiller ingen rolle hvem som er "skyldig", for regningen havner der uansett. 

Jeg gir opp, ha en fortsatt fin søndag :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg skal ha statistikk?

DU tar utgangspunkt i 22kw ladere for ALLE (mesteparten) elbiler?

Hva er "utrolig mange som driver på slik" ?

Når har jeg sagt dette? altså at alle driver på slikt? 

Som sagt, du er velkommen til å lage dine egne tall på dette ift hva du kan finne på feks TOCN. Jeg har de ikke. Jeg har brukt 22kW ladere som ett eksempel, jeg har aldri påstått at alle driver på slikt. Selv om du prøver å få det til å se sånn ut. 

Ok, Jeg bruker 1kw ladere som eksempel.

Dermed er effekttoppene ikke grunnet elbiler som lader.

Lenke til kommentar

Ok, men ettersom det er det vi var inne på (veldig få bedrifter som driver med store arealer av varme i gulv, driver med et stort antall induksjonsovner, vannkokere etc etc) så regnet jeg med at det var inneforstått.

Nå som det er rettet opp i ..

Kan du linke til det for husholdninger?

På forhånd takk.

Denne saken omhandler husholdninger: 

https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så opphengt i husholdninger egentlig, det er uvesentlig i det store og det hele all den tid det er ett økende problem generelt sett og at alle i nettet skal over på samme betalingsløsning. Dvs at det spiller ingen rolle hvem som skaper problemene for de vill uansett betale. Bedrift eller husholdning, "straffen" blir lik for alle. Ikke sånn så i dag, hvor straffen kun ligger hos bedriftene. 

En må være temmelig desperat for å henvise til denne artikkelen hvor en informasjonssjef fra Lyse spekulerer om behov for forsterkning av nett. I den grad det forklares at nett må forsterkes, så kommer det av hybelifisering og fortetting (flere husholdninger på samme trafo). En skal huske på at folketallet i Norge har økt med mer enn 24% siden 1990 (og totalt strømforbruk med 23% i følge dine NVE-tall).

Dine NVE-tall viser også en utflating siden 2010 både for totalt strømforbruk i Norge, og maksimal total effekt. Andre har vist at husholdningene har redusert sin strømbruk de senere år og du klarer fortsatt ikke å skaffe tall for husholdningenes maksimaleffekt for hvert år.

Og du klarer ikke å ta inn over deg at de fleste av oss ikke synes om å slutte med fornuftig strømbruk (kortvarig bruk av høy effekt noen få ganger) når det er masse effektkapasitet i lokalnettet (altså alle årets dager med unntak av ca ti dager fra slutten av desember til midten av februar).

Jeg kan tenke meg to alternative løsninger 1) røde dager som varsles flere dager i forveien med høy pris per kWh morgen og ettermiddag eller 2) et stort nok antall abonnenter inngår avtale om at elbillading, varmtvannsbereder og varmepumpe kan slås av av netteier opp til tre timer i døgnet etter behov (altså fjernstyrt av netteier). Disse abonnenter premieres med et antall gratis kWh for eksempel.

En ting er sikkert. Vi kan ikke overlate til NVE og elbransjen å utforme disse tariffene. De har allerede bevist sin inkompetanse og nærsynthet med sine forslag til effekttariffer og skandaløse nettariffer på testbasis (ref Hvaler).

Dersom NVE og kompani ikke tar til vettet må vi få Forbrukerrådet og politikerne til å ta affære.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ok, du må gjerne si det.

Jeg prøver ikke å legge skylden på elbilene, men jeg innser at det er ett problem om folk velger å lade med 22kW. Spesielt etter som antall elbiler stiger voldsomt her til lands. Med den nye modellen må en da betale brorparten av nettleien om en ønsker å lade på denne måten, for en krever mye av nettet, som igjen vill føre til at oppgradering trengs. Og da har en betalt brorparten av denne oppgraderingen. Etter mitt syn er dette helt fair. At folk ha ett annet syn på det er også fair, men det endrer ikke mitt. 

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg to alternative løsninger 1) røde dager som varsles flere dager i forveien med høy pris per kWh morgen og ettermiddag eller 2) et stort nok antall abonnenter inngår avtale om at elbillading, varmtvannsbereder og varmepumpe kan slås av av netteier opp til tre timer i døgnet etter behov (altså fjernstyrt av netteier). Disse abonnenter premieres med et antall gratis kWh for eksempel.

Gidder ikke å svare på fjaset ditt engang, da det er dine bias meninger og vi er uenig. Vi får heller være enig om å være uenig. 

1) Hvordan skal en varsle flere dager i forveien? har du spåkule? 

2) Hvorfor skal netteier styre mine apparater og min hverdag? Det er noe av det mest håpløse jeg har lest på lenge. Hva annet skal de styre i mitt liv? Hvem jeg omringes med? 

Lenke til kommentar

NVEs skremselspropaganda:

XyWCxnq.jpg

Sannheten:

g8vkat9.jpg

Å ta en graf ut av sammengeng fra en rapport er helt verdiløst.

Man aner ikke om man sammenligner eple mot eple. Ved å vekte forkjellige ting, for å se etter spesifike effekter kan vil man få grafer med samme "måleenhet" på aksene, men som viser helt forkjellige ting, fordi de brukes til å illustrere ett poeng som kommer fram i teksten i rapporten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/bolig/les-dette-for-du-installerer-ladestasjon-hjemme/68828508

"Typisk ladefart via en slik anbefalt hjemmeladestasjon er 3,6 kW ved 16 A."

22/3.6 = 6,1

Med en "anbefalt hjemmeladestasjon" er effekten 6.1 ganger mindre enn ditt eksempel..

Just saying...

Hva er egentlig poenget? Dette er en anbefaling for trygg lading. Dette har ingenting med problemene som oppleves i nettet og avtalene som kommer i 2019. Det er ingen som bryr seg om en installerer lader med kapasitet til 22kW eller 3,6. Det som er viktig, er hvordan en bruker disse ladestasjonene. 

Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/bolig/les-dette-for-du-installerer-ladestasjon-hjemme/68828508

22/3.6 = 6,1

Med en "anbefalt hjemmeladestasjon" er effekten 6.1 ganger mindre enn ditt eksempel..

Just saying...

Hva er egentlig poenget? Dette er en anbefaling for trygg lading. Dette har ingenting med problemene som oppleves i nettet og avtalene som kommer i 2019. Det er ingen som bryr seg om en installerer lader med kapasitet til 22kW eller 3,6. Det som er viktig, er hvordan en bruker disse ladestasjonene. 

....Jeg svarer som deg jeg...

"Gidder ikke å svare på fjaset ditt engang"

Lenke til kommentar

22/3.6 = 6,1

Just saying...

....Jeg svarer som deg jeg...

"Gidder ikke å svare på fjaset ditt engang"

Jeg prøver iallefall å holde meg til saken, altså problemer i nettet og ny prising for å forholde seg til dette. Men, du vill tydeligvis diskutere noe annet så jeg anbefaler deg å starte en ny tråd. Blir bare moderert vekk uansett om du fortsetter. 

Lenke til kommentar

Er det bare meg som allerede må betale dyre dommer for å dimensjonere strømnettet? 400 000 må jeg ut med om jeg ønsket å få 25kW effekt (63A), da naboen driver å bygger ut, og det dermed forventes alt det blir litt lite i det lokale området (øke størrelse på trafoen).

Så å straffe folk på nytt med argumentasjon at vi skal betale om vi belaster mer av nettet, det er ganske urimelig. Folk må jo allerede betale for å få en maks gitt effekt inn til huset, som allerede er betalt. Så om vi allerede har betalt for oppgraderingene som skal til for å få levert en gitt effekt, så ender vi vell og merke opp med eventuelle ekstra tap mellom deg og produsent av strøm.

At man kan betale litt mer på de tidspunktene i døgnet hvor man står for et tørre tap enn normalt, DET kan jeg forstå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, du må gjerne si det.

Jeg prøver ikke å legge skylden på elbilene, men jeg innser at det er ett problem om folk velger å lade med 22kW. Spesielt etter som antall elbiler stiger voldsomt her til lands. Med den nye modellen må en da betale brorparten av nettleien om en ønsker å lade på denne måten, for en krever mye av nettet, som igjen vill føre til at oppgradering trengs. Og da har en betalt brorparten av denne oppgraderingen. Etter mitt syn er dette helt fair. At folk ha ett annet syn på det er også fair, men det endrer ikke mitt.

Det er ikke effekten som er problemet, men tiden det kobles inn. 22kw i en halvtime blir ekstremt lokalt. Fordelt over et helt nabolag så vil det drukne i mange små effekt topper, og bli en jevn belastning.

Er da like ille om du har 50stk i nabolaget med sine 2,2kw ladere, som nå kommer samtidig fordi det trenger 5-6t, ikke bare minutter.

Problemet er i begge tilfellene at det på ettermiddagen/kvelden nå er mange som vil lade. Hurtig eller seint. Med 1kw lader så lader du hele natta, og sånn sett sparer nettet. Med time og use så kan du uansett få hurtigladeren til å starte på ENDA gunstigere tidspunkt. Slik at man får ENDA mer sparing. Med effektbasert modell så blir slik gunstig sparing meningsløst.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er ikke effekten som er problemet, men tiden det kobles inn. 22kw i en halvtime blir ekstremt lokalt. Fordelt over et helt nabolag så vil det drukne i mange små effekt topper, og bli en jevn belastning.

Er da like ille om du har 50stk i nabolaget med sine 2,2kw ladere, som nå kommer samtidig fordi det trenger 5-6t, ikke bare minutter.

Ja problemet oppstår om mange bruker høy effekt på samme tid, da vill en gjerne trippe trafostasjonen og alle mister strømmen i ubestemt tid. Men det er umulig å forutse når dette skjer, derfor er det bedre å begrense det slik at om det skulle skje ville det kostet folk mye penger IE de kommer ikke til å gjøre det. Det er en lett løsning for de som leverer nettet, og det er en lett løsning for de som forholder seg til nettet. 

Det er jo veldig kjipt å komme hjem fra jobb, og alle lader for full pinne slik at det ikke er "plass" til deg og derfor får du verken ladet eller gjort noe annet som krever effekt. Evt kan du kaste deg på og håpe på at noen av de andre gir seg pga prisen stiger. Jeg synes dette er en dårlig løsning, men forstår at andre ikke er enig. Jeg snakker om mine behov og ønsker :)

Lenke til kommentar

Ja problemet oppstår om mange bruker høy effekt på samme tid, da vill en gjerne trippe trafostasjonen og alle mister strømmen i ubestemt tid. Men det er umulig å forutse når dette skjer, derfor er det bedre å begrense det slik at om det skulle skje ville det kostet folk mye penger IE de kommer ikke til å gjøre det. Det er en lett løsning for de som leverer nettet, og det er en lett løsning for de som forholder seg til nettet. 

Det er jo veldig kjipt å komme hjem fra jobb, og alle lader for full pinne slik at det ikke er "plass" til deg og derfor får du verken ladet eller gjort noe annet som krever effekt. Evt kan du kaste deg på og håpe på at noen av de andre gir seg pga prisen stiger. Jeg synes dette er en dårlig løsning, men forstår at andre ikke er enig. Jeg snakker om mine behov og ønsker  :)

Det er ikke grunnlaget ditt jeg bestrider Hr. Salvesen, det er midlene jeg ikke er helt enig i. 

1. La oss si at energibehovet er det samme. Bilen skal tross alt lades, maten lages, huset varmes osv... (selv om høyere effekt kan spare energi). 

Om du da generaliserer og sier at det fleste av folk kommer hjem mellom kl. 15-19. Og deretter skal lade bilen sin, samt lage mat osv.. 

I nabolaget som trafoen står, så vil effekttoppen være omtrent den samme, selv om du har et nabolag fullt av hurtigladere, induksjonstopper, kontra ett med standard nødladere, støpejernstopper, og dumme panelovner som har holdt huset varmt hele dagen. 

I raske nabolaget: Hurtigladeren tar unna dagens kjøretur på et par titals minutter. Induksjonsplatetoppen koker opp vannet 5 ganger raskere og dermed maten ferdig noe raskere, og uansett i løpet av en time-halvtime. Og varmepumpa som går på fullt klarer å varme opp i løpet av en times tid. 

I trege nabolaget ("sparenabolaget"): Så kobles en treg billader på, og klarer å lade bilen på et par timer. De trege platetoppene koker kanskje opp vannet tregt og dermed tar potetene dobbelt så lang tid å lage, men uansett så er middagen ferdig i løpet av en times tid-halvannen. Og panelovnene pusler og går som før. 

Begge to nabolagene har, på grunn av at ikke alle naboene kom hjem HELT likt, uansett blitt ferdig med strømkonsumet sitt, samme energimengde. Hva blir da effekttoppen? Jo omtrent den samme. Mellom kl. 15 og 19 så har allerede noen rukket å gjøre unna dagens gjøremål før de neste kommer til. Det vil ALDRI skje at alle klarer å komme hjem helt samtidig. Bare veiene gjør dette umulig, for da blir det bare masse kø, og de bakerst må vente læl. 

Forksjellen er i hovedsak:

2. Kundene sin effektivitet vil naturlig gå ned med lavere effekt. Vente lenger på å få ladet nok, lengre å lade mat, vente lengre på varmtvann, tregere datamaskiner (litt overdrevet, men ikke usannt :p) etc... Er det virkelig for alles beste at Norges effektivitet, både i hjemmet og i bedrifter skal senkes?

Regionalt så vil dette være enda mindre problematisk. For jo større nabolag, jo mindre er sjansen for at nettopp alle fyrer opp likt. 

PROBLEMET er uansett at majoriteten av effekten blir brukt mellom kl. 15 og 19. som i eksempelet her. Og med hurtiglader på bil, kraftig VVB og automasjon, så kan du faktisk tidsstyre dette til å starte senere. Joda, du kan automatisere det med tregere også, men da begrenser du deg til de tidene hvor det ikke er HELT optimalt (ellers rekker ikke bilen å lade helt opp, vannet bli helt varmt), som jeg mener å huske er like før folk flest står opp. 

Edit: Konklusjonen min er at effektopper KAN minskes, men at å "struppe" effekt (eller prise etter effekt som gjør det samme) pr bolig hjelper mot sin hensikt. Og på toppen av det hele føre til dårligere levestandard.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gidder ikke å svare på fjaset ditt engang, da det er dine bias meninger og vi er uenig. Vi får heller være enig om å være uenig. 

1) Hvordan skal en varsle flere dager i forveien? har du spåkule? 

2) Hvorfor skal netteier styre mine apparater og min hverdag? Det er noe av det mest håpløse jeg har lest på lenge. Hva annet skal de styre i mitt liv? Hvem jeg omringes med? 

Det som gjør at husholdets strømforbruk varierer fra dag til dag er behovet for oppvarming som igjen varierer i svært stor grad med utetemperatur (se grafer i dette kommentarfelt). At meteorologene klarer å forutse temperaturen ganske nøyaktig selv fem dager fremover, har jeg trodd er ganske vanlig vite blant folk (de store energibrukerne må forøvrige melde inn sine strømbehov til Nord Pool minimum 24 timer i forveien).

Dersom folk premieres med 10 kr for hver kWh som netteier skjærer ned på, så kan det være mange som vil inngå en avtale. La oss si at per døgn kobles ut elbillading 3,6 kW, varmvannsbereder 2 kW og varmepumpe 2 kW (husk det er veldig kaldt når dette skjer) i tre timer. Dette vil da gi en gevinst på kr 228. For ordens skyld varmepumpe bør kobles ut maksimum en time.

At ikke Salvesen synes om en slik ordning, er hans valg. Men vi får ellers håpe Salvesens idiotiske "abonnement"- tariff ikke blir gjennomført!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som gjør at husholdets strømforbruk varierer fra dag til dag er behovet for oppvarming som igjen varierer i svært stor grad med utetemperatur (se grafer i dette kommentarfelt). At meteorologene klarer å forutse temperaturen ganske nøyaktig selv fem dager fremover, har jeg trodd er ganske vanlig vite blant folk (de store energibrukerne må forøvrige melde inn sine strømbehov til Nord Pool minimum 24 timer i forveien).

Dersom folk premieres med 10 kr for hver kWh som netteier skjærer ned på, så kan det være mange som vil inngå en avtale. La oss si at per døgn kobles ut elbillading 3,6 kW, varmvannsbereder 2 kW og varmepumpe 2 kW (husk det er veldig kaldt når dette skjer) i tre timer. Dette vil da gi en gevinst på kr 228. For ordens skyld varmepumpe bør kobles ut maksimum en time.

At ikke Salvesen synes om en slik ordning, er hans valg. Men vi får ellers håpe Salvesens idiotiske "abonnement"- tariff ikke blir gjennomført!

Oppvarming er en liten del av det store bildet i dag når en ser på forbruk som elbil, hurtigvasking/tørking, induksjonsovner med 7 soner osv osv. Så det er virkelig langt i fra lett.

Altså, nå er du rimelig teit. Dette er NVE sitt forslag, ikke mitt. Og det er svært sannsynlig at dette innføres, uavhengig av hva jeg synes eller føler. Verken 1 eller 2 er foreslått en gang, så de kan en heldigvis avslå. 

Og igjen nevnes strøm/energi, det er ikke problemet her, 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

[Det er helt ok for selskapene at folk sløser, men de må betale for det. Det er ikke fair at de som faktisk tenker seg om må betale like mye som de latesabbene som ligger på sofaen mens alt surrer å går for de ikke orker å gjøre tiltak.

Det er faktisk min og alle andre sin levestandard du kaster dritt på her. Om du er så tilpasningsdyktig som du ynder fremstille deg, så kan du nok fint klare deg uten vann i springen på de mest belastede tider på døgnet? Vannforsyningen er presist like overbelastet som kraftnettet. Du kan få levert vann kl 02:44 hver natt. OK? Ingen tapping på flaske, for likt skal være likt. Finner du det rimelig? Du kan alltids få en bøtte til å balansere på hodet bort til nærmeste brønn noen kilometer unna. Men du har kanskje ikke de samme økonomiske interessene forbundet med vannforsyningen?

Eller toglinjene. De er også kraftig overbelastet, i det minste på Østlandet. Der er faktisk noen fabeldyr som i fullt alvor mener man skal innføre myldretidsagvift også på togene. Bevares, det vil nok fungere etter hensikten – folk vil ikke lenger ta toget i myldretiden. Ulempen er at de ikke vil ta toget i det hele tatt. Og brutto nasjonalprodukt vil stupe. 

Dette kalles å svikte sitt sammfunnsansvar, den ene oppgaven disse instansene er satt til, og dertil innvilget monopol for å løse. Feiler de samme instanser i sin oppgave, så oppløser vi instansen. Skjønt, jeg venter fortsatt på at jernbanen skal bli oppløst. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...