Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene

Anbefalte innlegg

Høringsutkast får rimelig mye pepper i innsende kommentarer.

https://www.nve.no/om-nve/regelverk/lov-og-forskriftsendringer-pa-horing-ikke-konsesjonssaker/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-kontroll-av-nettvirksomhet-tariffer/

Selv Agder energi, som var skikkelig pådriver for effekttariffer for noen år siden er bekymret for dårlig omdømme. Bellona anbefaler å droppe abonnert effekt, og andre kompliserende greier, da nettselskapene har veiledningsansvar for _hver_enkelt_kunde. Veldig godt tips nettselskapene bør lytte til om de ikke ønsker å oppbemanne kundeservice for å ta imot klagestormer.

Mest fornuftige er å forkaste hele forslaget. Mulig en høyere nettleie i de travle timene kan fungere, man da må nettleie utenfor peak være billigere enn i dag slik at det fungere som gullerot, ikke pisk...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så godt som ingen gjør dette, da Norge har 230v IT nett, og ikke 400V TN som kreves for å kunne kjøpe en ladestasjon til 25.000 som kan levere 22KW.

Nissan EV200 kan allerede både lade og levere strøm til husholdningen, og flere bevilget følge etter. Altså mange kan få en batteribank stående tilgjengelig parkert som elbil i oppkjørselen. Elbiler vil da kunne bli El-nettverkets beste venn og bør derfor ikke utskjelles som ett onde. Elbiler representerer ett jevnt forbruk som trekker strøm utenfor peaks, og det er penger rett i kassa for både kraftverk og nettselskaper.

Norske nettselskaper tror Norge skal redde Europa med sine utlandskabler. Dette er veldig naivt. Etter Tesla sin leveranse av batteribank til Australia, vil bl.a Siemens følge etter. Sol og vind utfyller ofte hverandre, og batteribanker og nye vindturbin kombi pumpekraftverk vil sørge for effektutjevning i EU. Norge risikerer relativt raskt å ha utlandskabler som ikke lenger tjener penger. Investeringer i kabler som alternativt kunne blitt å investere i nettverk i Norge og gitt Norge konkurransekraft og billig energi (og nok effekt). Dette hadde nordmenn blitt mye mer fornøyde med.

Positiv spiral: Bedrifter går med overskudd og betaler skatt, istedenfor å betale sinnsyke strømregninger. Privathusholdninger får bedre økonomi og er gode forbrukere som gir ett sterke næringsliv, lavere lønnspress som igjen gir bedre overskudd og høyere skatteinntekter. Mindre luftforurensing og bedre folkehelse gir lavere helseutgifter hvert år og Norge slipper å betale bøter til EFTA for stadige brudd på luftforurensingsdirektiver.

På tide å ta forvaltningsansvaret på alvor. Kutt abonnert effekt. Fortsett «dugnaden». Hjelp forbrukere til å utnytte AMS til å gi utkoblings muligheter for nettselskapene og enkel timeur på varmtvann og elbillading. Gjør Norge bedre, smartere og sterkere!!

Ja det var ett eksempel, forøvrig er det TN nett som er normalt med nye hus og fremover som er "problematikken.

Lenke til kommentar

De fikk sannsynligvis pålegg av NVE om å legge om prisingen fordi den var for aggressiv.

Her er gjeldende tariffer (tidligere FEN):

https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/

Disse tariffene er ikke så interessante å se på. Det er modellen til NVE som er interessant. Den modellen er god.

Den tariffen du henviser til (tidligere FEN) er horribel. Først tenkte jeg det var abonnement, til eksempel 4 kW til kr 61,25 per måned (245 kr per måned) og deretter pris per overforbruk. Men det er jo ikke slik det er! Denne tariffen ta utgangspunkt i timen i måneden med høyest effektbruk for eksempel 22 kW i en time til lading av Tesla'en. Vedkommende må ta betale kr 61,25 x 22 = kr 1347,50 for disse 22 kWh (pluss litt for fast og litt per kWh) selv om null strøm for øvrig ble brukt denne måneden. Vedkommende bør danne Tesla'ens venner i gata der en person tar på seg å lade alle Tesla\ene med 22 kW dagen lang, hver dag i måneden. Dette vil koste denne frivillige laderen kr 1347,50 + 26,36 øre per kWh pluss fastavgift (kr 625 per år). Tilsynelatende belaster den ene med 22 kWh per måned like så mye som den andre med 15.840 timer!

Den ene frivillige kan dekke behovet til 39,5 Tesla-eiere (20.0000 km/år og 0,25 kWh/km).

At NVE kan akseptere en slik tariff er langt over min forstand!

NVE nye abonnementsordning (betaler per abonnert kW og overforbruk) hadde vært fornuftig om den hadde vært aktiv noe slik som en uke eller to i året og resten av året samme tariff som i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den tariffen du henviser til (tidligere FEN) er horribel.

Jeg er enig, men det er faktisk ikke så galt forutsatt at man ikke har behov for å lade elbil fort. Heldigvis blir tariffen byttet ut med den siste tariffen fra NVE snart.

NVE nye abonnementsordning (betaler per abonnert kW og overforbruk) hadde vært fornuftig om den hadde vært aktiv noe slik som en uke eller to i året og resten av året samme tariff som i dag.

Dette vil vel bli en "time of use"-modell som NVE har konkludert med ikke vil fungere særlig godt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig, men det er faktisk ikke så galt forutsatt at man ikke har behov for å lade elbil fort. Heldigvis blir tariffen byttet ut med den siste tariffen fra NVE snart.

Dette vil vel bli en "time of use"-modell som NVE har konkludert med ikke vil fungere særlig godt.

Det er ikke bare elbil som slår ut med FEN-tariffen. Om du har/er en god kokk kan komfyren alene ta 8 kW og kanskje står berederen på (2 kW) og det er midt på vinteren og varme drar 3 kW. Til sammen 13 kW og kr 796 om alt står på mer enn en time. Snitt kW kan være 2-4 kW om sommeren og 4-6 kW om vinteren. Et enkelt mistak (for høyt effektuttak) gir straff på 400 kr på en måned!

Lurer på hvorfor tidsstyrt tariff (eller time of use som NVE i sin åndsfattigdom kaller det) ikke fungerer særlig godt? Fungerer jo i land som Danmark som har mye større utfordringer enn vi har (kan nå effekttak i lokalnettet stadig vekk).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke bare elbil som slår ut med FEN-tariffen. Om du har/er en god kokk kan komfyren alene ta 8 kW og kanskje står berederen på (2 kW) og det er midt på vinteren og varme drar 3 kW. Til sammen 13 kW og kr 796 om alt står på mer enn en time. Snitt kW kan være 2-4 kW om sommeren og 4-6 kW om vinteren. Et enkelt mistak (for høyt effektuttak) gir straff på 400 kr på en måned!

Lurer på hvorfor tidsstyrt tariff (eller time of use som NVE i sin åndsfattigdom kaller det) ikke fungerer særlig godt? Fungerer jo i land som Danmark som har mye større utfordringer enn vi har (kan nå effekttak i lokalnettet stadig vekk).

Er det virkelig så vanskelig å skru av berederen mens en lager mat? Evt andre helt unødvendige ting i situasjonen. Det er ikke rart dette kommer, for å si det mildt...

Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å skru av berederen mens en lager mat? Evt andre helt unødvendige ting i situasjonen. Det er ikke rart dette kommer, for å si det mildt...

Det burde for det første ikke være nødvendig i første omgang. For det andre er det ikke sikkert msn har andre muligheter for å skru den av enn å ta sikringen, eller kontakten (som strengt tatt ikke skal finnes på nynstallerte 2kW-beredere.

Automatisert stengning av den i predefinert tid basert på totalt effektbruk i huset (burde kunne leses ut fra de nye målerne) kunne dog vært noe, men jeg mistenker at det ville koste mer enn det smaker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

...

Mener du dette seriøst? Når jeg lager mat så lager jeg mat. Jeg løper ikke opp til sikringsboksen for å lese av totaleffekten, for deretter finne og koble ut 'unødvendige' laster. Dessuten kan jeg tenke meg stemningen i heimen hvis jeg skulle glemme å slå *på* berederen igjen når maten er ferdig..
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette har vært morsom lesing og mange av de som roper om at nettet er bygget på dugnad er de samme som mener at de skal kunne påføre belastning akkurat som det passer dem uten konsekvens. Ikke det jeg kaller dugnad. Trodde også at det i hovedsak var ingeniører på disse sidene, men sammensurring av effekt og energi, nettselskap og kraftprodusenter tyder på noe annet. Kanskje vi skulle gått tilbake til den gamle "vippa". Vi har ytterpunkt som at hele hyttefelt plutselig går opp i maksbelastning fredag kveld når elbil skal lades, varmekabler slåes på, middag skal lages og noen skal dusje. Dette skjer kanskje på 200 hytter koblet til samme trafo og effekten nærmer seg det inntaksikringen på hver hytte tåler, dette fører til at nettselskapet må sette opp ekstra trafo med ny høysspent for at ikke det skal bli mørkt. Nettleie inntektene på disse hyttene er latterlig lav fordi de ikke bruker så mye over tid så derfor blir denne kostnaden så spredd også på de som ikke lager denne toppbelastningen. Er det rettferdig ?

Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat at vannverkene rundt omkring følger denne saken med interesse. Siden de har skoftet på nødvendig vedlikehold og opprustning av vann og avløpssystemet i åresvis så har de bestemt seg for å installere vann og kloakkmålere med "rushtidsavgift" slik at folk med veldig enkle midler kan fordele sitt vann- og avløpsbehov over døgnet og dermed spare en hel masse penger for samfunnet.

For vann er det veldig greit. Så og si alle driver og dusjer samtidig rundt 7-tiden om morgenen. Med mindre man ønsker å betale veldig mye for denne luksusen så bør man heller bare børste av seg smusset(evt. bruke våtservietter) og så ta den dusjen etter jobben i stedet.

For å unngå kloakk-rushtidsavgift så får man bruke fantasien. Hint: 10-liters bøtter koster omtrent ingenting.

• Liker 5
Lenke til kommentar

...

Mener du dette seriøst? Når jeg lager mat så lager jeg mat. Jeg løper ikke opp til sikringsboksen for å lese av totaleffekten, for deretter finne og koble ut 'unødvendige' laster. Dessuten kan jeg tenke meg stemningen i heimen hvis jeg skulle glemme å slå *på* berederen igjen når maten er ferdig..

Hvorfor skal du lese av, det var jo ett kjent "problem". Det er bare til å slå av muligheten til at den slår inn til en er ferdig. Om ikke, betal for effekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fikk sannsynligvis pålegg av NVE om å legge om prisingen fordi den var for aggressiv.

Her er gjeldende tariffer (tidligere FEN):

https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/

Disse tariffene er ikke så interessante å se på. Det er modellen til NVE som er interessant. Den modellen er god.

Den tariffen du henviser til (tidligere FEN) er horribel. Først tenkte jeg det var abonnement, til eksempel 4 kW til kr 61,25 per måned (245 kr per måned) og deretter pris per overforbruk. Men det er jo ikke slik det er! Denne tariffen ta utgangspunkt i timen i måneden med høyest effektbruk for eksempel 22 kW i en time til lading av Tesla'en. Vedkommende må ta betale kr 61,25 x 22 = kr 1347,50 for disse 22 kWh (pluss litt for fast og litt per kWh) selv om null strøm for øvrig ble brukt denne måneden. Vedkommende bør danne Tesla'ens venner i gata der en person tar på seg å lade alle Tesla\ene med 22 kW dagen lang, hver dag i måneden. Dette vil koste denne frivillige laderen kr 1347,50 + 26,36 øre per kWh pluss fastavgift (kr 625 per år). Tilsynelatende belaster den ene med 22 kWh per måned like så mye som den andre med 15.840 timer!

Den ene frivillige kan dekke behovet til 39,5 Tesla-eiere (20.0000 km/år og 0,25 kWh/km).

At NVE kan akseptere en slik tariff er langt over min forstand!

Litt det samme som at du leaser en Tesla med 7 seter selv om bare en sjelden gang bruker mer en ett eller 2 av de. Forøvrig antar jeg at skal du lade med 22kw tenker jeg det er installert lader og det blir neppe bare den ene gangen. I tillegg går den energibaserte andelen av nettleie ned (pr kwh)

Lenke til kommentar

...

Hvorfor skal du lese av, det var jo ett kjent "problem". Det er bare til å slå av muligheten til at den slår inn til en er ferdig. Om ikke, betal for effekten.

Hva er det som er 'bare'? Berederen min er stokk dum, den styrer seg selv via en termostat. Jeg har ikke effektmåler på steketoppen min. Ikke på AMS-måleren heller og når jeg lager middag har jeg ikke tid til å stå der med stoppeklokke for å finne ut hva effektbruken til huset mitt er akkurat nå.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Antar at Salvesen ikke har jobb/er fulltidsnaver. For folk med jobb + fritidsaktiviteter ++ er ikke det å løpe rundt å skru av A når man skrur på B, for så å skru på C når man skrur på A igjen mens man har B på i en kort periode, for så å ta hele sirkringsskapet mens man spiser middag for hele tiden å ha kontroll på effekt, samtidig som man løper rundt og sjekker når de andre som lader elbil i nabolaget er ferdig så man kan koble inn sin egen et alternativ.

Men for all del Salvesen, du skal få lov til å holde på slik du, bare ikke kom her å fortell folk at det er hverken normalt, eller slik det er tenkt at systemet skal fungere.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror N8591NB4 bommer totalt på den unødvendige karakteriseringen av Salvesen, men faktum gjenstår at mange ikke har den luksusen at de kan bruke tid og krefter på å fordele strømbruken etter annet enn hva som er absolutt mest praktisk. Andre har tid, og interesser som gjør det mer naturlig, slik som interesse for hjemmeautomasjon eller ingeniør-relatert kompetanse som gjør terskelen for å prioritere slik mye lavere. 

Ofte kan man se at de som har ressurser og kompetanse på et felt mangler forståelse for de som ikke har det. Det ser vi kanskje her. 

Jeg kunne brydd meg mindre om noen reagerer på forskjellen mellom bruk av ordene energiforbruk og effekt her. Problemstillingen er den samme som den alltid har vært. Skal man tilby et strømnett er det effekttoppene man må dimensjonere etter. Det var sånn for hundre år siden også. Om forbruket endrer seg, må nettet tilpasses. Mine strømtopper kommer når jeg trenger strømmen, ikke før og ikke etter.

Hvis det gjorde litt vondt når jeg kalte effekttoppen for strømtopp, er det deg jeg snakker til. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

...

Hva er det som er 'bare'? Berederen min er stokk dum, den styrer seg selv via en termostat. Jeg har ikke effektmåler på steketoppen min. Ikke på AMS-måleren heller og når jeg lager middag har jeg ikke tid til å stå der med stoppeklokke for å finne ut hva effektbruken til huset mitt er akkurat nå.

Det er bare til å trippe sikring, så trenger du ikke tenke på det... Det er ikke vanskelig, som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

Jeg tror N8591NB4 bommer totalt på den unødvendige karakteriseringen av Salvesen, men faktum gjenstår at mange ikke har den luksusen at de kan bruke tid og krefter på å fordele strømbruken etter annet enn hva som er absolutt mest praktisk. Andre har tid, og interesser som gjør det mer naturlig, slik som interesse for hjemmeautomasjon eller ingeniør-relatert kompetanse som gjør terskelen for å prioritere slik mye lavere.

Ofte kan man se at de som har ressurser og kompetanse på et felt mangler forståelse for de som ikke har det. Det ser vi kanskje her.

Jeg kunne brydd meg mindre om noen reagerer på forskjellen mellom bruk av ordene energiforbruk og effekt her. Problemstillingen er den samme som den alltid har vært. Skal man tilby et strømnett er det effekttoppene man må dimensjonere etter. Det var sånn for hundre år siden også. Om forbruket endrer seg, må nettet tilpasses. Mine strømtopper kommer når jeg trenger strømmen, ikke før og ikke etter.

Hvis det gjorde litt vondt når jeg kalte effekttoppen for strømtopp, er det deg jeg snakker til.

Bare for å gi mitt syn så er jeg enig og forstår at det ikke er enkelt for alle. Men noen ting er enkelt, som å trippe sikringen før man fyrer opp middagen. Det kan en nok spare mye på om man har mye mat å lage og stor vvb. Men praktisk er det ikke.

Men for det andre synes jeg det er fair at man må ut med noen ekstra kroner når en krever ekstra av nettet, og igjen at man sparer noen kroner når en gir en innsats for å holde toppene nede. Eller med andre ord, utgiftene nede.

Jeg tror de fleste kan klare å ha tilsvarende eller lavere nettleie med minimalt med innsats, men det gjenstår å se:) Med inntoget elbiler har om dagen vill bare lokal nettet ha økende problemer, og derav kostnader. Klarer vi å spare inn noe her så er det jo bare bra, spør en meg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...