Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Han kjører elbil. :)

Eg vet han kjører Tesla. Var inkludert i min neste setning ;)

Kan du diskutere noen annet enn meg i denne tråden? Det strider forøvrig med reglene...

De prøver vel bare å skjønne hvorfor du har så store vanskeligheter med å sette deg inn i andre sin situasjon og skjønne at folk ikke ønsker å leve 100% likt med det du synes er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Han kjører elbil. :)

Eg vet han kjører Tesla. Var inkludert i min neste setning ;)
Kan du diskutere noen annet enn meg i denne tråden? Det strider forøvrig med reglene...
De prøver vel bare å skjønne hvorfor du har så store vanskeligheter med å sette deg inn i andre sin situasjon og skjønne at folk ikke ønsker å leve 100% likt med det du synes er greit.

Rar måte å "skjønne" på. Kan vi holde oss til saken nå?

Lenke til kommentar

 

Akkurat dette ser jeg som et helt rimelig bruksmønster.

 

Når jeg i en ikke altfor fjern fremtid skaffer meg elbil med 80kWh batteri eller der omkring(jeg kjører ofte nok på langtur til at jeg ikke vil gå så mye under det) så synes jeg faktisk det er helt naturlig å kunne fulllade bilen over natten. Ikke nødvendigvis 0-100%, 10-80% vil være bra nok. Altså 50-60kWh. Da må jeg ha et ladepunkt på 5-7kW. (11kW med lastbalanserte uttak kan være aktuelt med flere biler i husholdningen)

 

Hvis *alle* bruker 7kW samtidig kan det bli problemer men vi gjør jo ikke det. Etter en natt på 7kW vil de fleste ikke trenge å lade bilen før uka etter. For min egen del ser jeg ingen problemer med at bilen automatisk justerer ned ladeeffekten hvis det kniper men hvis det er *veldig* viktig for deg å våkne til fulladet bil så er det ikke verre enn at du selv har instruert bilen til godta høyere pris per kWh enn det jeg gjør.

 

Det er ingenting i veien for å gjøre dette, altså lade med 5-7kW, da må en bare ha ett passende abonnement for dette(ved en slik løsning, såklart). Men for de aller fleste er dette noe som ikke er nødvendig. Nødvendig  energibehov for en gjennomsnittlig sjåfør i Norge er rundt 8kWh. Og bilen står i ro rundt 90% av tiden. Altså kan en lade svært sakte. 

 

Og ja, det er ett godt poeng at vi ikke alle gjør det samtidig, som nevnt over. Men de som trenger dette ofte, bør såklart betale mer ved en evt oppgradering av nettet, ref høyere nettleie.

 

Problemet med å lade svært sakte er at det tar laaaang tid. Jeg vil ha bilen klar om morgenen, ikke en gang over helga!

 

Mulig jeg forveksler deg med en annen nå men har ikke du sagt at en av fordelene med elbil er at du kan våkne hver dag til full tank?

 

Det funker ikke det når du trenger 50kWh inn på batteriet før 07 og kraftlaget flår og stopper ut lommeboka di hvis du lader med mer enn 2kW..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat dette ser jeg som et helt rimelig bruksmønster.

 

Når jeg i en ikke altfor fjern fremtid skaffer meg elbil med 80kWh batteri eller der omkring(jeg kjører ofte nok på langtur til at jeg ikke vil gå så mye under det) så synes jeg faktisk det er helt naturlig å kunne fulllade bilen over natten. Ikke nødvendigvis 0-100%, 10-80% vil være bra nok. Altså 50-60kWh. Da må jeg ha et ladepunkt på 5-7kW. (11kW med lastbalanserte uttak kan være aktuelt med flere biler i husholdningen)

 

Hvis *alle* bruker 7kW samtidig kan det bli problemer men vi gjør jo ikke det. Etter en natt på 7kW vil de fleste ikke trenge å lade bilen før uka etter. For min egen del ser jeg ingen problemer med at bilen automatisk justerer ned ladeeffekten hvis det kniper men hvis det er *veldig* viktig for deg å våkne til fulladet bil så er det ikke verre enn at du selv har instruert bilen til godta høyere pris per kWh enn det jeg gjør.

Det er ingenting i veien for å gjøre dette, altså lade med 5-7kW, da må en bare ha ett passende abonnement for dette(ved en slik løsning, såklart). Men for de aller fleste er dette noe som ikke er nødvendig. Nødvendig energibehov for en gjennomsnittlig sjåfør i Norge er rundt 8kWh. Og bilen står i ro rundt 90% av tiden. Altså kan en lade svært sakte.

 

Og ja, det er ett godt poeng at vi ikke alle gjør det samtidig, som nevnt over. Men de som trenger dette ofte, bør såklart betale mer ved en evt oppgradering av nettet, ref høyere nettleie.

Problemet med å lade svært sakte er at det tar laaaang tid. Jeg vil ha bilen klar om morgenen, ikke en gang over helga!

 

Mulig jeg forveksler deg med en annen nå men har ikke du sagt at en av fordelene med elbil er at du kan våkne hver dag til full tank?

 

Det funker ikke det når du trenger 50kWh inn på batteriet før 07 og kraftlaget flår og stopper ut lommeboka di hvis du lader med mer enn 2kW..

Nå har du misforstått to ting, normal "abonomentet". Det er ikke 2kW, i denne artikkelen er 9kW brukt som eksempel hvor en kommer ut "likt" som i dag. Og for en normal person så trenger en kun 8kW pr dag i snitt. Altså, ikke noen problem i det heletatt.

 

Og jo, jeg mener fortsatt det er en enorm friet å ha det slik. Jeg lader på ca 2kW og har dobbelt så lang reisevei til jobb som normal kjørelengde pr dag...

Lenke til kommentar

Oslolufta blir bedre:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/213RdB/faktisk-luftmaalingene-viser-at-luften-i-oslo-blir-stadig-bedre-aar-for-aar

 

Synd om NVE skal ødelegge denne skjøre positive trenden. Sterke incentiver til vedfyring, pellets og annet brennbart er ikke positivt for Oslolufta. «Rentbrennende» ovner er også et godt gjennomtenkt retorisk kunststykke. Høres ut som det er fjelluft som kommer ut, men fakta er at rentbrennende ovner slipper ut ekstremt mye partikler og annet de også. De er mer efffektive, og gjør derfor vedfyring mer lønnsomt. Og dermed erstatter uvirksomme gamle vedovner som ble brukt «ett å annet jubelår», til å bli hyppig brukt, og med nye effekttariffer vil mange «fyre rundt» hele døgnet med gratis ved fra «onkel med skau», hytta eller andre venner og kjente som gjerne vil bli kvitt noen trær som tar utsikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Salvesen her at elbil ikke er noe problem. Lav ladehastighet og unngå topper er noe av det mest selvfølgelige alle kan bidra med, selv uten den destruktive effekttariffen. Bilen har jo ett stort batteri, peanøtts! Likevel er det elbilen som elselskapene henger ut som den store synderen...

 

Jeg har også Tesla, og det er ikke det å styre elbilladignen som irriterer meg. Det er at NVE bryter folkedugnaden.

Folk har gått langt for å spare på strømmen. Bytter vinduer og etterisolerer selv om det ikke er lønnsomt. Nå blir Nattsenking luftvarmepumper mindre eller direkte ulønnsomt. Snakk om å dolke dugnaden i ryggen.

 

Tidsur på varmtvannsberederen og tidsur på elbilen ladekabelen/ladeboksen/etc.

 

Helt sikker på at folk hadde giddet å gjøre små og effektive endringer frivillig. Nå med AMS målere kunne nettselskapene samarbeidet og hatt folket med seg på lag og tatt styringen på både gulvvarme, bredere/akkumulatorer og elbiler. Slik de gjør det nå er tvang og hersens effektmas hele året som ett j%x@la u-land!! og ikke de få dagene på vinteren det faktisk gjelder,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blåses storm i vannglass her altså.

 

Det funker ikke det når du trenger 50kWh inn på batteriet før 07 og kraftlaget flår og stopper ut lommeboka di hvis du lader med mer enn 2kW..

Forutsatt at hele effekten til denne ladingen av elbilen er utenfor "abonnentet", så vil det koste ca 30 kroner mer enn før å lade den. Man blir virkelig flådd altså.

 

 

Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Det er ikke slik man bruker og lader en elbil optimalt med dagens batteriteknologi.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Du lader altså hver kveld? Og bruker flere dager på å 'hente deg inn' når du har vært på langtur? Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Ja det er anbefalt å være tilkoblet så mye som mulig. På langtur kan jeg hente meg inn ja, eller bruke hirtiglader som har egnet nett. Jeg opplever ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar

 

Du lader altså hver kveld? Og bruker flere dager på å 'hente deg inn' når du har vært på langtur? Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Ja det er anbefalt å være tilkoblet så mye som mulig. På langtur kan jeg hente meg inn ja, eller bruke hirtiglader som har egnet nett. Jeg opplever ingen problemer med dette.

Å lade buss med 1mw eller landstrøm til cruiseskip på 20mw går altså greit, men hvis noken skal koke poteter en vanlig sommerdag må dei stanse vaskemaskina og skru av varmtvannsberederen først? Beklager Salvesen, det er nok berre du som ser "logikken" i dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du lader altså hver kveld? Og bruker flere dager på å 'hente deg inn' når du har vært på langtur? Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Ja det er anbefalt å være tilkoblet så mye som mulig. På langtur kan jeg hente meg inn ja, eller bruke hirtiglader som har egnet nett. Jeg opplever ingen problemer med dette.

Å lade buss med 1mw eller landstrøm til cruiseskip på 20mw går altså greit, men hvis noken skal koke poteter en vanlig sommerdag må dei stanse vaskemaskina og skru av varmtvannsberederen først? Beklager Salvesen, det er nok berre du som ser "logikken" i dette...

Slike installasjoner har såklart lagt opp til denne bruken i den delen av nettet. Det er ganske mange nett som sliter til tider, det er realiteten og handler ikke om logikk.

 

Ferjene som du refererer til har jo batterier også...

Lenke til kommentar

Det blåses storm i vannglass her altså.

 

 

Det funker ikke det når du trenger 50kWh inn på batteriet før 07 og kraftlaget flår og stopper ut lommeboka di hvis du lader med mer enn 2kW..

Forutsatt at hele effekten til denne ladingen av elbilen er utenfor "abonnentet", så vil det koste ca 30 kroner mer enn før å lade den. Man blir virkelig flådd altså.

 

 

Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Det er ikke slik man bruker og lader en elbil optimalt med dagens batteriteknologi.

Antar at du går ut fra kr 1 per kWh overforbruk (som i NVE's eksempel). Nå eksisterer allerede to effekttariffer (to forskjellige nettselskap) som operer med henholdsvis 7 og 10 kr per kWh overforbruk. Så i eksempelet her blir staffen henholdsvis kr 210 og kr 300. På en dag (en av 355 dager i året) der det er ingen mangel på effekt i lokalnettet.

 

Nok en gang må jeg konstatere at en slik effektbasert tariff er idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blåses storm i vannglass her altså.

 

 

Det funker ikke det når du trenger 50kWh inn på batteriet før 07 og kraftlaget flår og stopper ut lommeboka di hvis du lader med mer enn 2kW..

Forutsatt at hele effekten til denne ladingen av elbilen er utenfor "abonnentet", så vil det koste ca 30 kroner mer enn før å lade den. Man blir virkelig flådd altså.

 

 

Det må da være 'friere' å bare kunne lade hver tredje dag? Eller fylle opp batteriet på *en* natt?

Det er ikke slik man bruker og lader en elbil optimalt med dagens batteriteknologi.

Antar at du går ut fra kr 1 per kWh overforbruk (som i NVE's eksempel). Nå eksisterer allerede to effekttariffer (to forskjellige nettselskap) som operer med henholdsvis 7 og 10 kr per kWh overforbruk. Så i eksempelet her blir staffen henholdsvis kr 210 og kr 300. På en dag (en av 355 dager i året) der det er ingen mangel på effekt i lokalnettet.

 

Nok en gang må jeg konstatere at en slik effektbasert tariff er idioti.

 

Har endelig klart å finne kilden for effekttariffer på kr 7 og 10 per kWh (søk TU: nettleie kr 10 (artikkel i TU i 2014))

 

EFFEKTTARIFFER

 

Fredrikstad

Energinett

NTE Nett

Fastledd

2142 kr/år FEN

2375 kr/år TTE

Energiledd

0,1576 kr/kWh FEN

0,1576 kr/kWh TTE

Abonnert effekt

500 kr/kW/år FEN

650 kr/kW/år TTE

Overforbruk

10 kr/kW/time FEN

7 kr/kW/time TTE

 

Den gangen påstod selskapene at tariffene var en stor suksess! Når jeg søker i dag etter tariffer hos FEN (Fredrikstad) og TTE finner jeg ikke spor av slike tariffer, bare tariffer basert på fastavgift og pris per kWh. Så enten så var det ikke så stor suksess allikevel eller NVE har gitt dem forbud.

 

Under alle årene med diskusjon om AMS-målere spurte jeg nettselskapene og strømleverandørene hva de mente å få ut av disse målerne (både for dem selv og for forbrukerne). Og hvilke tariffer de kunne tenke seg når målerne ble tatt i bruk. De var alle stumme. Jeg konkluderte for meg selv at de ikke hadde peiling på hva det kunne komme ut av denne svære investeringen som angikk 2,5 millioner husstander. Nå tenker jeg kanskje litt mer at de hadde tanker og planer om dette, men at de var så ubehagelige for kundene deres at de ikke ville gå ut med dem før de var nødt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Det er de som skaper problemet som må betale

 

Ja, og hvem er det som har skapt problemene....?

Politikere som har gitt (og fortsetter å gi) skatte/avgiftslette på 20+ mrd til elbilkjøp.

 

Elbiler er jo fremtiden som alle politikere og miljøfolk predikerer på innpust og utpust. Nå er det 150.000, hva med når det er 1.5 mill?

 

 

Nei, det er ikke politikerne som setter elbilen på 22kW kl 21:00 slik at bilen er ferdigladet til 23:00. Det er brukeren. Det er her problemet ligger, ikke i elbilen. 

Så godt som ingen gjør dette, da Norge har 230v IT nett, og ikke 400V TN som kreves for å kunne kjøpe en ladestasjon til 25.000 som kan levere 22KW.

Nissan EV200 kan allerede både lade og levere strøm til husholdningen, og flere bevilget følge etter. Altså mange kan få en batteribank stående tilgjengelig parkert som elbil i oppkjørselen. Elbiler vil da kunne bli El-nettverkets beste venn og bør derfor ikke utskjelles som ett onde. Elbiler representerer ett jevnt forbruk som trekker strøm utenfor peaks, og det er penger rett i kassa for både kraftverk og nettselskaper.

 

Norske nettselskaper tror Norge skal redde Europa med sine utlandskabler. Dette er veldig naivt. Etter Tesla sin leveranse av batteribank til Australia, vil bl.a Siemens følge etter. Sol og vind utfyller ofte hverandre, og batteribanker og nye vindturbin kombi pumpekraftverk vil sørge for effektutjevning i EU. Norge risikerer relativt raskt å ha utlandskabler som ikke lenger tjener penger. Investeringer i kabler som alternativt kunne blitt å investere i nettverk i Norge og gitt Norge konkurransekraft og billig energi (og nok effekt). Dette hadde nordmenn blitt mye mer fornøyde med.

 

Positiv spiral: Bedrifter går med overskudd og betaler skatt, istedenfor å betale sinnsyke strømregninger. Privathusholdninger får bedre økonomi og er gode forbrukere som gir ett sterke næringsliv, lavere lønnspress som igjen gir bedre overskudd og høyere skatteinntekter. Mindre luftforurensing og bedre folkehelse gir lavere helseutgifter hvert år og Norge slipper å betale bøter til EFTA for stadige brudd på luftforurensingsdirektiver.

 

På tide å ta forvaltningsansvaret på alvor. Kutt abonnert effekt. Fortsett «dugnaden». Hjelp forbrukere til å utnytte AMS til å gi utkoblings muligheter for nettselskapene og enkel timeur på varmtvann og elbillading. Gjør Norge bedre, smartere og sterkere!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...