Gå til innhold

Seksuell trakassering, du kan "trakassere" mer om du er pen !

Anbefalte innlegg

Først og fremst så lurer jeg på om noen vet hvor jeg finner den studien som ble laget der de fant ut at du kan utsette andre for mer dårlig oppførsel og trakassering om du selv er pen vs om du er stygg.

For det er nå slik, At om Kenneth på 28 år, Veltrent, 1,85 høy. Fyldig hår. En pen og kjekk mann.

Når Kenneth går bort til damene på jobben og slenger armen rundt skuldrene, komplimenterer utseende deres og sier de er sexy, Når han har pratet ferdig med dem stryker Kenneth hånden forsiktig over korsryggen til damene i det han går vekk. Hva jentene føler er vanskelig og si, men det er ikke avsky.

Leif kommer inn på lunsjrommet, Han er 1,70 høy. Begynner og få litt lite hår. Han har 10-15 kilo for mye på kroppen og trakk kanskje ikke det lengste strået da de delte ut sjarm og "good looks". 

Han går bort til noen av jenten på jobben og komplimenterer de for utseende, blir sittende og prate litt og klapper en av jentene på rygg/Skulder i det han går.. 

Leif er nå en ekkel creepy fyr.

Noen av dere som kjenner dere igjen i sånne situasjoner ? Det Leif har gjort er ikke seksuell trakassering eller og tilnærme seg seksuelt.  Det Kenneth har gjort er på kanten og litt over det man kan tillate seg på en profesjonell arbeidsplass. Men ingen bryr seg, Kenneth er pen.

Det samme gjelder gutter, vi blir ikke plaget om det kommer en vakker kvinne bort til oss og er litt pågående, Men vi er ikke spesielt komfortable om vaskedama på 90 kilo gjør det samme.

Det er et ganske omfattende studie med forsøk og eksperimenter som er gjort for og sjekke hvor langt man kan dra strikken om man er pen vs stygg, og de som er gjennomsnittlig. Men jeg finner den ikke igjen !!

Hva syntes dere ? Det må jo være forferdelig vanskelig og dømme i slike saker der noen er beskyldt for seksuell trakassering, når noen faktisk har være mye mindre pågående men enda ender opp med beskyldninger. 

Jeg er hvertfall kjempeglad for at jeg aldri har vært igjennom eller opplevd noe slikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser det kun fra utseendeperspektivet. Og det er ikke alt.

Først vil eg si at det ikke er greit det Kenneth gjør. Selv om de ikke viser uttrykk for misnøye der og da så er det over grensen for hva som er akseptabelt mener eg. I tillegg vil nok noen mislike det men akseptere det i det stille for å ikke "lage styr". Og det skal man slippe på en arbeidsplass(og andre steder).

Men det er ingenting i veien for at Leif ikke kan gjøre det samme med samme resultat som Kenneth. Utfordringen er at Leif sannsynligvis ikke har samme erfaring med kommunikasjon og oppførsel ovenfor jentene som det Kenneth har, og det er ofte det som trigger "creepy" oppførsel.

Lenke til kommentar

Virker som om Leif må bruke mer tid på å lese kroppsspråk og ikke forvente at ting skal være rettferdig i en urettferdig verden. 

Edit: Jeg har blitt tafset på av fremmede. Jeg husker ikke hvordan de så ut engang men jeg husker at jeg tok igjen når han fortsatte å tafse på meg i bassenget. Så fuck din innbilning om at det er mer OK hvis den som driver med trakasseringen kan komme unna med mer bare fordi han er penere.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Trakassering er handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. For å regnes som trakassering må det oppleves som urimelig og uønsket av den som utsettes for det.

Mulig "kenneth" får mer signaler om at det han gjør er ikke uønsket  

Men man kan også si at hvordan vet "kenneth" hvilken respons har vil få før han har prøvd det. Så handlingen han kan være trakassering eller ikke? avhengig av responsen?

Om jeg sier til en på jobb. "Tror du kunne vært modell, skikkelig sexy!" 

Respons 1: "æsj, vil ikke ha noe med deg å gjøre" altså trakasserte jeg.

Respons 2: "ååå? Kan vi ikke gå på date en dag?" har jeg ikke gjort noe galt?

​Avhengig av at jeg ikke står i en maktposisjon så klart.

Lenke til kommentar

Helt enig med trådstarter. Kvinner er veldig selektive med hva som er trakassering eller ikke.

Et klapp på skulderen fra en uattraktiv person kan være seksuell trakassering, mens en klapp på rumpa fra en attraktiv person kan bare være en uskyldig flørt.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Hva om Leif kler seg smakfullt, slik damer liker å se menn da, blir han løftet inn i varmen da, eller? Og hva om Kenneth kler seg som et dass, hvor mye tiltrekningskrefter mister han da?

Det som ligger til grunn er ikke utseende, men utstråling, sosial tilhørighet og selvtillit.

Leif blir ikke løftet inn i varmen, og Kenneth mister ingen krefter.

Kenneth får vanligvis mye oppmerksomhet fra damer og trenger egentlig ikke å ta på noen, og får heller lite ut av det. Det er ikke nytt for han.

Jenta får mer ut av interaksjonen og det som ligger til grunn er nettopp karisma.

Kenneth får andre til å føle seg som midtpunktet.

Problemet til Leif er at han tar og ikke gir. Han kommer fra et needy utgangspunkt.

Som en tigger med en kopp, i motsetning til en fyr som deler ut sedler på gata.

Leif og Kenneth kan godt bytte utseende uten at det blir noe nevneverdig forskjell.

Utseendet kan være skyld i at man ikke har utviklet seg som en person, men dette skjer ikke med alle.

Slik som jeg ser for meg Leif så har han feilet på begge punktene.

Mange "stygge" kompenserer med å være fantastisk på andre områder, samme som at folk med bra utseende kan være sosialt tilbakestående fordi de prøver å leve bare på det. (jeg har gjort den tabben)

Kilde: Mange unge, pene jenter foretrekker å være sammen med 40 år gamle skalla, feite folk som er morsomme og har ting gående for seg.

Kilde 2: Jeg er kjekk ifølge jenter men vil framstå som meget creepy om jeg prøver meg på noe Kenneth-aktig, grunnet manglende karisma og min innadvente personlighet.

Kilde 3: Adolf Hitler, stygg bart men får dame lælllll

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

1: Nei, de vil ha økonomisk trygghet.

2: Er du kjekk kommer damene til deg selv om du ikke har karisma.

3. Damer elsker makt, uansett hvor fæl makta er.

Lenke til kommentar

Hva om Leif kler seg smakfullt, slik damer liker å se menn da, blir han løftet inn i varmen da, eller? Og hva om Kenneth kler seg som et dass, hvor mye tiltrekningskrefter mister han da?

Det som ligger til grunn er ikke utseende, men utstråling, sosial tilhørighet og selvtillit.

Men Leif får kanskje napp hos noen gold diggers likevel? Og videre napp dersom han også viser seg å være noenlunde bemidlet..

Lenke til kommentar

Men Leif får kanskje napp hos noen gold diggers likevel? Og videre napp dersom han også viser seg å være noenlunde bemidlet..

Såklart! Det går altså i mindre grad på utseende.

Dersom man er bemidlet har man sannsynligvis gjort noe riktig i livet.

Da er man sannsynligvis oppegående på et vis og ikke en slik Leif som har faila.

1: Nei, de vil ha økonomisk trygghet.

2: Er du kjekk kommer damene til deg selv om du ikke har karisma.

3. Damer elsker makt, uansett hvor fæl makta er.

1. Det beviser også poenget mitt at det ikke handler om utseende.

2. Ikke om man er sosialt tilbakestående

3. Lorem ipsum blabla

Lenke til kommentar

Åh! Herregud! Det her igjen?
'Den studien'

Dette blir å nekte folk eierskap over følelsene sine basert på eksterne og subjektive observasjoner.

Sjokk at det eneste Leif og Kenneth vil snakke med damene om er utseendet deres.

Er uretten her at Leif fortjener samme mengde kjærlighet som Kenneth, eller er det Kenneth som fortjener mindre?

Tror nok Leif skal finne seg noen å henge med som ikke er konstruerte skall av noen stråkvinner.

Det er selvfølgelig alvorlig med feilaktige anklager om trakassering, men å koke dette ned til å dreie seg om utseendet, vitner om en veldig OVERFLADISK forståelse av situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...