fudun Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Jeg har akkurat skrudd sammen ny pc og tenker å se hvor mye jeg kan tyne cpu.---Forøvrig er utstyrslista som følger:Fractal R6Asrock Z370 Taichi8700k delid fra DINoctua D15STridentZ 16 GB 3200c14EVGA 1060 3 GB1 TB NVME + 250 GB SATA SSDCorsair CX750 (stusseligste delen) Corsair HX1000i Acer Predator Z35P@120 Hz Logitech G810 Logitech MX500, fra steinalderen Endret 19. mars 2018 av fudun Lenke til kommentar
fudun Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2018 Oooo, der kom hentemelding på cpu. Synd jeg holder på å pakke bil for å dra på fjellet. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 og der er maskina skrudd sammen. Holder på å installere windows. Mister muligheten til å sette individuelle vifteprofiler ved å kjøre viftene via huben til kabinettet, men det er vel ingen big deal i første omgang. Tar fortsatt gjerne noen tips til hvor jeg starter for å tyne cpu med det hovedkortet her. I BIOS stod det 56 grader på CPU. Vil nesten tro det er litt høyt? Har alltid pleid å smøre ut kjølepastaen, men brukte dråpemetoden denne gangen. Lurer på om jeg kanskje var litt gnien. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) og der er maskina skrudd sammen. Holder på å installere windows. Mister muligheten til å sette individuelle vifteprofiler ved å kjøre viftene via huben til kabinettet, men det er vel ingen big deal i første omgang. Tar fortsatt gjerne noen tips til hvor jeg starter for å tyne cpu med det hovedkortet her. I BIOS stod det 56 grader på CPU. Vil nesten tro det er litt høyt? Har alltid pleid å smøre ut kjølepastaen, men brukte dråpemetoden denne gangen. Lurer på om jeg kanskje var litt gnien. Det er snakk om 56 grader idle og ikke temp tatt rett etter en benchmark/stresstest? Hørtes mye ut til å være idle ihvertfall. Selv ligger jeg på 26-32c idle med en fixd volt på 1.27. Endret 12. mars 2018 av Crouser Lenke til kommentar
fudun Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Det var tempen oppgitt i Bios første gang jeg startet opp. Ser ut til at idle i windows @ stock ligger litt under dette. Kjørte opp multiplier til 50 og offset + 120 mV. Det funket, men fikk termal throttling med en gang jeg startet stresstest i XTU. 99+ grader package temp. Tenker jeg prøver å fjerne og legge på ny kjølepasta når jeg kommer hjem i kveld. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Stresstest med Asus realbebch. Lite vits å stressteste med xtu synes jeg. Spille bf1 er også fin stresstest. Spillet hater ustabil overklokk 1 Lenke til kommentar
fudun Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Ja, XTU er ikke spesielt stressende stresstesting - men synes monitorfunksjonen er fin. Testet forresten desktopappen til Asrock for overklokking - det fungerte helt ok. Nå klør det i fingra etter å komme meg hjem, legge unga og dra frem isopropanolen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Ja, XTU er ikke spesielt stressende stresstesting - men synes monitorfunksjonen er fin. Testet forresten desktopappen til Asrock for overklokking - det fungerte helt ok. Nå klør det i fingra etter å komme meg hjem, legge unga og dra frem isopropanolen. Vi gleder oss til å se resultatet Lenke til kommentar
fudun Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Ok, da er jeg i gang. Byttet ut kjølepastaen. Det så ut til å være litt for tynt, og at pastaen hadde blitt klemt over på den ene siden da jeg skrudde på kjøleren - selv om jeg forsøkte å skru ned skruene annenhver omdreining til de satt. Jeg er ikke helt trygg på at det ble så mye jevnere klemt ut nå, men jeg hadde ihvertfall mere på. Resultatet nå ser ut til å være omtrent det samme. Jeg kan klokke til 5 GHz med 1.5 Volt. Testet nå EZ OC, og får 100 grader med en gang jeg belaster litt, og får thermal throttling umiddelbart. Det kan vel ikke være riktig med en deliddet cpu og kjøleren på 100%? Lurer på om jeg skal gå for smøremetoden som jeg alltid har brukt istedet, men vet ikke helt hvor mye pasta som er igjen i tuben nå heller. Endret 12. mars 2018 av fudun Lenke til kommentar
fudun Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Kjører stresstest med Realbench nå. Kjører alt på stock, med XMP profil på ram. CPU temp 83C, max 90 C etter 10 minutter. Hva burde jeg forventet av temp her? Jeg kjører foreløpig med kabinettet helt åpent i alle kanter. Endret 12. mars 2018 av fudun Lenke til kommentar
fudun Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 En liten oppdatering. Har ikke klart å overklokke CPU mer enn til 4,8 GHz uten throttling. Kjørte minnet rett opp i 4133c19 uten problem (vet ikke om det har noen hensikt med så høy frekvens?). Kjørte også opp GPU så mye den har strøm til å levere. Firestrike: https://www.3dmark.com/fs/15104772 Forsøker en gang til å legge kjølepasta i kveld. Håper det er nok igjen. Hvis det ikke hjelper, må jeg nesten anta at relidden ikke er helt som den skal. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvor mye volt kjører du med? Ser det nevnes 1.5 lengre opp her, men det er nok litt i overkant vil jeg si.. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 Akkurat nå kjører jeg offset på -60 mV, noe som betyr at jeg ligger på rundt 1,35 under load mener jeg å huske. Det går nesten å kjøre 4,9 GHz, men får litt trottling hver 5.-10. sekund når jeg kjører stresstest. Throttling ser ut til å kicke inn når CPU er over 99C varm. 1,5 V er det Asrock bruker på sin EZ OC for 5 Ghz. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Merkelig høye temperaturer du får da. Høres jo ut som den ikke er delidet, eller at noe har gått galt under prosessen. Selv har jeg byttet kjølepasta 2-3 ganger siden jeg mottok min for en måned siden ca. Har prøvd både dråpemetode + smøre den utover til et jevnt lag, uten at det var forskjeller på temperatur. Delidet min selv og har 15-20c mindre ved load. Kjører 4.8GHz @ 1.27v per dags dato. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 Takker for nyttig info! Jeg ser at det er litt pasta som ligger rundt lokket, så den har helt klart vært åpnet og reliddet. Hva slags package temp får du ved stresstest med Realbench eller XTU? Lenke til kommentar
fudun Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Core #0 er minst 20C varmere enn resten i både XTU og Realbench. Er det sånn at stresstestene stresser Core #0 mer, eller er det noe med delid eller selve CPU som gjør det? Endret 13. mars 2018 av fudun Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Har selv brukt realbench for et utgangspunkt til stabilitet og varme, men har aldri opplevd slike forskjeller fra core til core. Ser forskjeller på rundt 5c +\-. Kan gjerne kjøre en test senere i dag slik at du får sett mine temperaturer. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 Digital Impuls gir meg en ny CPU. De var enige i at det ikke så bra ut. Crouser: Supert om du kan vise meg temp fra stresstest - gjerne som graf. Lenke til kommentar
Crouser Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Her ser du max temp etter en halvtime med realbench. 1.28v under load, 1.27v idle. Dessverre ikke som en graf. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 15. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2018 Takker. Henter ny cpu etter jobb i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå