Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte å møte opp på jobb uten lønn

desi-bruker

Anbefalte innlegg

Lønnen har uteblitt i ca en uke pga dårlig råd hos jobben. Mest sannsynligvis er lønna rett rundt hjørnet som jeg fikk vite om. 

Men helt generelt, kan man nekte å møte opp på jobben hvis lønnen ikke blir betalt?

Kjenner til påkrav og varsel om konkurs - men det er ikke tilfellet nå, de kommer til å betale, var bare sent ute på grunn av økonomien.

Vil det å ikke møte opp pga manglende lønn anses som brudd på arbeidsavtalen? streik? eller er det ulovlig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når arbeidsgiver ikkje oppfyller sin del av avtalen ved å betale lønn, så kan ein ikkje kreve at du som arbeidstakar fortsatt skal yte din del av arbeidsavtalen.

Når det er sagt så er det ikkje sikkert at ei slik holdning er hensiktsmessig. Sliter arbeidsgiver med å betale lønn så blir det ikkje betre av at arbeidstakarane sluttar å jobbe.

På eit eller anna tidspunkt når du ei grense for kva du kan tole, slik at du må kreve å slå virksomheita konkurs for å dekke lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis riktig, kommer ann på virksomheten. Mange bedrifter er ikke selvstendige, der økonomien behandles delvis lokalt og delvis eksternt. En forsinkelse kan da føre til at den aktuelle bedriften har dårlig råd i en liten periode.

Edit: Hadde skrevet både "er ikke selvstendige" og "har ikke(..)"

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

I norsk rett har man som regel detensjonsrett, det vil si at du kan holde igjen din ytelse til motparten presterer sin ytelse.

Dette passer ikke i arbeidsforhold, fordi du som regel får betalt i alle fall delvis på etterskudd. Du har allerede gitt bort din ytelse. Du kan ikke holde tilbake nåværende ytelse fordi arbeidsgiver ikke har betalt for tidligere ytelse uten å ha eksplisitt grunnlag for det i arbeidsavtalen. Da må fristoversittelsen være så betydelig at du har grunnlag for å heve arbeidsavtalen.

Du må nok derfor nøye deg med forsinkelsesrente.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt å gå på jobb en stund til, men som de over; man kan ikke gå på jobb gratis så veldig lenge. Jeg tror jeg ville sagt at det måtte utbetales en del lønn senest ved neste lønning. Om det er 20 000 eller full lønn, det er ikke nødvendigvis så kjempeviktig, men det beroliget meg. Det bør være absolutt første prioritet blant alle arbeidsgivere å betale ut lønn. Jeg kommer på jobb for å få betalt. Hvis det uteblir så veldig lenge, så tenker jeg at du ikke trenger å gi så mye tilbake.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Lønna ble utbetalt etter en uke. Evt forsinkelsesrente tilsvarer 1,4 kr for hver 1000-lapp. Så det er så og si ingenting å hente der.

Men hva skjer om jeg ikke hadde dratt på jobb igjen til lønna hadde blitt betalt? Hvilke konsekvenser gir det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...