Gå til innhold

Fem maskiner som kan utfordre i dieseldominert bransje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal faktisk si det: Anleggsmaskiner er ett av de få tilfellene der jeg kan se for meg at hydrogen kan ha en nisje som energibærer.

Det kan ha betydning men selv med 700 bars trykk blir det svært store volum som skal lagres. Regna litt på dumperen i en annen tråd. Hydrogen krever dobbelt volum i forhold til lng som alle rede er problematisk. Dessuten skal disse maskinene fylles. Mobile hydrogen fyllings stasjoner er ikke vanlig ennå og kan bli dyre. Lng kan fylles fra tank bil med moderate trykk.

 

Dessuten skal man bruke komprimert hydrogen må man enten pumpe gassen inn i tanken eller ha en tank med enda høyere trykk eller ek volsomt volum. Vil tro at hybrid løsninger som jevner ut last på forbrenningsmotor og batteri gir mest praktisk tilnerming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan ha betydning men selv med 700 bars trykk blir det svært store volum som skal lagres. Regna litt på dumperen i en annen tråd. Hydrogen krever dobbelt volum i forhold til lng som alle rede er problematisk. Dessuten skal disse maskinene fylles. Mobile hydrogen fyllings stasjoner er ikke vanlig ennå og kan bli dyre. Lng kan fylles fra tank bil med moderate trykk.

 

Dessuten skal man bruke komprimert hydrogen må man enten pumpe gassen inn i tanken eller ha en tank med enda høyere trykk eller ek volsomt volum.

Jeg ser for meg at det kanskje kan være en nisje på anlegg som driver nybrottsarbeid et stykke fra infrastruktur, siden det tross alt er lettere å flytte hydrogentanker på vei enn å bygge nye høyeffektslinjer hvor enn man skal. Plassering av hydrogenproduksjon på nærmeste egnede krafttilførsel og transport derifra. For gruver som den du regnet på er infrastrukturen altfor nærme til at jeg ser for meg at dette kan bli hensiktsmessig.

Vil tro at hybrid løsninger som jevner ut last på forbrenningsmotor og batteri gir mest praktisk tilnerming.

Jeg er helt enig med deg her, men man skal aldri undervurdere politikeres evne til å ignorere terrenget og insistere på å tegne kartet slik de tror det vil gi de mest stemmer..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt en minigravemaskin to hele dager fylte jeg tanken. Den trengte bare 6 liter for å toppes. Jeg var nesten sjokket. Hadde regnet med den trengte langt mer. I bil gir 6 liter diesel omtrent samme rekkevidde som et 20 kWh batteri. Minigravere virker altså som noe man enkelt kunne elektrifisert. Ofte er det tilgang på minst 16A byggestrøm der det graves, noe som lett kunne ladet opp et 30 kWh batteri over natta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes minigraveren var intresant. Det jeg lurer på er hvor godt de skrueaktuatorene vil klare seg i daglig drift?

For små anleggsmaskiner tror jeg ikke det er noe stort problem å gå for batteri drift. For de store tunge trur jeg fort det kan bli litt utfordringer.

Hvis ingen prøver, finner vi jo ikke ut om det går....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...