Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan bankfilial kreve penger?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Men hvor sannsynlig er det at banken har talt feil? De gangene jeg har vært på Forex blir pengene klart og tydelig mens jeg ser på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Sånn som jeg forstod post #15, ble pengene telt opp mens TS så på, men jeg kan ha tatt feil. Jeg tviler heller ikke på krikkerts vurdering i post #20, men det strider med min rettsfølelse at en (nesten) random person kan gjøres ansvarlig for en feil som gjøres i banken, når den bankansatte teller opp pengene foran kunden.

Lenke til kommentar

Ser at det fortsatt ble litt liv i denne tråden etter jeg forlot. Trodde også jeg etterlot meg et svar, men det ble visst aldri postet.

 

Jeg vil bare oppsummere litt:

1. Jeg sendte en mail til banken sin kundeservice (de hadde ikke en direkte kontaktmail til den filialen det gjelder slik jeg vet, fant det ikke ut. Den mailen jeg sendte til var den som var skrevet på fakturaen nederst).

2. Jeg har ikke tenkt å lyve, jeg telte ikke pengene da jeg mottok dem, siden jeg gikk ut ifra at banken telte riktig. 

3. Jeg husker ikke feil, jeg fulgte bare ikke godt med da hun telte pengene. Jeg husker at hun faktisk telte pengene, det var alt jeg la merke til, fulgte ikke med på om hun telte for mye eller ei. Og kvitteringen står det at jeg mottok riktig beløp som jeg sa jeg ville veksle til. Ikke de ekstra 100 euroene som de nå krever.

4. Jeg nevnte i mailen at dersom de hadde på opptak at de ga meg for mye penger, så ville det også være synlig på samme opptak at kundebehandleren også telte for mye. Men, likevel ga hun meg disse 100 euroene ekstra som de sier, selv etter at hun må ha telt for mye.

5. Jeg har enda ikke fått svar på mailen jeg sendte med utgangspunkt fra Emancipate sin post, selv om jeg fikk et autosvar som sto at jeg skulle få svar påfølgende dag. Jeg har nå videresendt samme mail for å purre på dem. Fortsatt ingen svar. Forfallsdato går ut snart på faktura. Men slik jeg forsto siden jeg bestridet fakturaen i den mailen, er saken omstridt og den kan ikke gå videre til en inkasso, spesielt ikke med tanke på at de ikke en gang har svart på klagen min.

6. Jeg vet ikke hvordan praksisen er med at de skal kreve legitimasjon og adresse da dette er første gang jeg har brukt en filial. Jeg har ellers bare tatt ut på utenlandsk valuta på flyplasser i minibank. Det kan dog hende de ønsket denne informasjonen siden jeg vekslet med kontant siden jeg hadde sedler til overs fra å ha solgt noen klesplagg.

 

Noen tanker videre på at de ikke svarer på klagen, spesielt med tanke på at forfallsdato går ut?

 

 



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, håper på om noen kunne hjelpe meg her.

Fikk etter lang ventetid endelig svar. Kort fortalt sier de at det ikke spiller noen rolle at jeg bestrider kravet, og de som bedrift har krav om å få tilbakebetalt noe som er blitt utbetalt ved en feil.

Har de krav på det? 

Jeg kan ikke å ha merket å mottatt for mye i det hele tatt, greit nok at de sier de har bevis på at de ga meg for mye, men da har de også bevis på at de telte opp og ga meg for mye. De sier det er menneskelig svikt fra deres side, men da er det vel deres feil?



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar
Kort fortalt sier de at det ikke spiller noen rolle at jeg bestrider kravet, og de som bedrift har krav om å få tilbakebetalt noe som er blitt utbetalt ved en feil.

Meningsløst svar hvis du bestrider at du har fått for mye.

 

Har du bedt om å få se beviset?

 

Personlig synes jeg det er smålig at de prøver å få tilbake dette, når de innrømmer at det er deres egen feil.

Lenke til kommentar

 

Hei, håper på om noen kunne hjelpe meg her.

Fikk etter lang ventetid endelig svar. Kort fortalt sier de at det ikke spiller noen rolle at jeg bestrider kravet, og de som bedrift har krav om å få tilbakebetalt noe som er blitt utbetalt ved en feil.

Har de krav på det? 

Jeg kan ikke å ha merket å mottatt for mye i det hele tatt, greit nok at de sier de har bevis på at de ga meg for mye, men da har de også bevis på at de telte opp og ga meg for mye. De sier det er menneskelig svikt fra deres side, men da er det vel deres feil?

 

Anonymous poster hash: cfa29...a5f

 

 

Krev å få se og vurdere beviset selv. Dersom de har bevis bør det være en smal sak, dersom de ikke har bevis har de ingen sak. Dersom de fortsatt ikke gir seg får de heller ta det til forliksrådet, da må de uansett produsere bevis.

 

 

Er kravet omtvistet er det ingen grunn for et inkassoselskap å engasjere seg i saken:

https://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/102-kan-et-omtvistet-krav-sendes-til-inkasso

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest opp på tråden men kan svare ut ifra egen erfaring.

 

Du har ikke rett på å beholde noe du finner på gaten.

Finneren er faktisk ikke vinneren.

 

Hvis en bedrift utbetaler for mye lønn har de anledning til å kreve dette tilbake som et enkeltbeløp eller avtale en nedbetsling som ordinær faktura eller trekk i fremtidig lønn.

 

Jeg har et eksempel hvor en ansatt fikk dobbel lønn med en feil, den ansatte sørget for å bruke opp pengene umiddelbart i den tro at sålenge pengene var omgjort til ting så var det ikke noe som kunne kreves av ham.

Iløpet av to timer hadde gubben brent opp 50-60,000 og prøvde å late som at han ikke "merket" noe. Resultatet ble selvfølgelig at han måtte betale tilbake. Sålenge det kan dokumenteres at du har fått mer enn du var berettiget så er vel saken grei for deg, banken og rettsfølelsen (regner med at du også får sett disse bevisene såndu ikke føler deg lurt)? Er det slik at du føler du har krav på å tjene på at noen andre gjorde feil?

Lenke til kommentar
Sålenge det kan dokumenteres at du har fått mer enn du var berettiget så er vel saken grei for deg, banken og rettsfølelsen (regner med at du også får sett disse bevisene såndu ikke føler deg lurt)?

Er ikke saken at dette ikke har skjedd? Han har kun bankens påstand om at de har gjort en feil.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er vel løsningen ekstremt enkel.

Be om dokumentasjon eller si at du begynner å kjenne på magefølelsen at du fikk 100 euro mindre enn hva din utskrift sier og derfor begynner å føle at det er du som har krav på 100 euro.

 

Dette er jo ikke en problemstilling engang dersom motpart ikke viser til dokumentasjon. Med mindre du selv vet at det stemmer og dette bare handler om retten til å være en tyv.

Lenke til kommentar

Du har ikke rett på å beholde noe du finner på gaten.

Finneren er faktisk ikke vinneren.

Dette er riktig.

 

Hvis en bedrift utbetaler for mye lønn har de anledning til å kreve dette tilbake som et enkeltbeløp eller avtale en nedbetsling som ordinær faktura eller trekk i fremtidig lønn.

Dette er ikke alltid riktig - de kan ha anledning til det.

 

Jeg har et eksempel hvor en ansatt fikk dobbel lønn med en feil, den ansatte sørget for å bruke opp pengene umiddelbart i den tro at sålenge pengene var omgjort til ting så var det ikke noe som kunne kreves av ham.

Iløpet av to timer hadde gubben brent opp 50-60,000 og prøvde å late som at han ikke "merket" noe. Resultatet ble selvfølgelig at han måtte betale tilbake. Sålenge det kan dokumenteres at du har fått mer enn du var berettiget så er vel saken grei for deg, banken og rettsfølelsen (regner med at du også får sett disse bevisene såndu ikke føler deg lurt)? Er det slik at du føler du har krav på å tjene på at noen andre gjorde feil?

Her blander du snørr og bart. Du kjenner til ett eksempel, og derfor må eksempelet være overførbart?

 

I reglene om condictio indebiti er hensynet til innretning i god tro et relevant hensyn som ofte vektlegges, herunder hvem som er nærmest å bære risikoen for feilen som har skjedd. "Gubben" din har åpenbart innsett feilen, og da bør ikke arbeidsgiver bære risikoen for at han har brukt opp pengene i den tro at han da ville slippe å betale tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Fikk nå svar der de sier at de ikke har mulighet å sende meg opptak over epost. At jeg må dra til dem. Det vil igjen ta meg ganske mye tid, tid som jeg ikke har mye av.

 

Jeg skal se om jeg får tid til å tatt turen til dem, men det er ikke akkurat min første prioritet nå. Jeg har alt for mye annet å gjøre og tenke på, samt at jeg har fysiske skader. Men det jeg rett og slett lurer på er om selv om de faktisk har bevis på at de utbetalte 100 euro for mye, om de kan kreve det tilbake, og eventuelt på et rettslig vis? Jeg mener igjen at jeg som forbruker og kunde ikke måtte lide av deres feil, jeg har brukt nok tid og krefter på dette. Og alt ved dette har bare vært en uhyggelig opplevelse.

Kvittering og alt av papirdokumentasjon på selve transaksjonen viser at jeg kun ville ha vekslet 350 euro, og at det var dette jeg mottok. De ga meg 450 euro uten at jeg ba om det. De telte det og gjorde en feil, uten at jeg la merke til det.

 

Hvis jeg nekter å betale det tilbake selv om de har videobevis, kan de gjøre noe med det? Hva kan skje?

Jeg nekter egentlig rett og slett på grunn av denne dårlige opplevelsen. Dessuten etter endt ferie er det kjipt å få dette på seg etter tom lommebok.



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar

Her blander du snørr og bart. Du kjenner til ett eksempel, og derfor må eksempelet være overførbart?

Ja. Overførbart i den forstand at det alltid vil være rom for hva som er "rimelig" å tro. Jeg mener jo at det er "rimelig" å tro at man ser forskjell på 3000 og 4000 kroner. Det vil vel bare være opp til en evt saksbehandler hos namsmannen om hvem som får medhold når pengene evt søkes inndrevet.

Hadde det vært snakk om 45.000 og 46.000 så ser jeg heller at det vanskeligere å se forskjell uten selv å telle.

Det er vel slik det tilslutt vil vurderes om saken eskalerer?

 

Dette er jo småpenger som de fleste ikke henger seg opp i men jeg har selv blitt krevet for vekslepenger i ettertid av et meglerhus etter en skrivefeil fra deres side. (Der sto det to summer på to forskjellige steder) pga den feilen overførte banken mindre enn hva overførselen beskrev.

(Det ble vel og merke ingen rettsbehandlig da jeg selv anså det som rett og rimelig å betale for det jeg hadde fått).

Lenke til kommentar

Bankfilialen er den profesjonelle part her. Utrolig useriøst av bankfilialen å tviholde på kravet. Du har bedt om bevis, og får ikke se det. Det høres ut som en bløff, og det skulle uansett være et godt argument for å dytte eventuelle saksomkostninger over på dem dersom de tar kravet videre og de skulle sitte på bevis. Påstander som presenteres uten bevis, kan avvises uten bevis.

 

Hva jeg ville gjort: Jeg ville svart på mail/henvendelser, men veldig kort, og ikke gitt dem noe, det vil si bestride at de har noe krav inntil det motsatte er bevist, uten å kommentere noe rundt hva du du tror har skjedd. Hvis de fortsetter, og det er sirkelargumentasjon, vis til at det ikke er noe nytt, og be dem ta kravet til forliksrådet eller retten dersom de fortsatt mener du skylder dem penger. Hvis de ringer, be dem sende mail, og for all del ikke si noe om kravet på telefon. Altså brukt minst mulig tid på greia fram til det faktisk skjer noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har bedt om bevis, og får ikke se det. Det høres ut som en bløff, og det skulle uansett være et godt argument for å dytte eventuelle saksomkostninger over på dem dersom de tar kravet videre og de skulle sitte på bevis. Påstander som presenteres uten bevis, kan avvises uten bevis.

 

Jeg mistenker at det er gode grunner til at bankfilialer ikke vil overlate overvåkningsbilder som viser rutiner og/eller sensitiv informasjon til hvem som helst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...