Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redd for angst

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg plutselig blitt overmannet av pustevansker. Ikke noen veldig alvorlige greier, men jeg føler at jeg ikke klarer å puste. Får ikke pusten ned. Et eneste stort gjesp som ikke går gjennom. Prøver å strekke på meg, legge meg ned,,, være helt i ro, holde pusten. Kanskje en gang i blant får jeg det til. Det er jo ikke hver dag, men har begynt å forekomme oftere og oftere. I dag er andre gangen denne uka. Har pågått i hele dag, og tilhørende følger en type hodepine, et slags trykk på hodet. kan også akkompagneres med små gråteutfall/hyperventilering. Vet ikke helt hva jeg vil. Sikkert ingenting som er galt, men hvis man googler (jada) så er det mest åpenbare svaret angst - men jeg har jo ingenting å være redd for? orker ikke ha det slik

Anonymous poster hash: a7ca3...4ff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestill deg time hos lege du. 

Skal jeg bare si at jeg ikke får puste? Føler det blir for dumt... /uviktig

Så du ser ikke på det som å ha pusteproblemer som et problem? det som blir for dumt er at du forventer at folk uten medisinsk bakgrunn på et forum skal vite hva som er galt med deg. Dra til lege. 

Endret av namelessghoul
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bestill deg time hos lege du.

Skal jeg bare si at jeg ikke får puste? Føler det blir for dumt... /uviktig

Nei det er ikke for dumt å gå til legen med noe man plages med. Om legen din ikke tar deg på alvor så bytt fastlege. Er han flink i jobben sin så tar han det alvorlig.

Lenke til kommentar

Kan høres ut som angst/panikk. At du ikke har noe å være redd for har ingenting å si, det er ikke sånn klinisk angst fungerer. Du burde uansett kontakte lege for å utelukke andre ting og kanskje få hjelp med tilstanden hvis det ikke går over av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lagt merke til det så mye men har også noe som kan minne om hjertebank. Tok feil når jeg sa pusten hadde blitt bedre. Ikke vært ute på noen dager så kanskje prøve det etterpå. Muligens bestille time hos legen på mandag (må se an, skal innrømme at lista ligger litt høy + dyrt, men skal se det an).

Lenke til kommentar

Du får ikke gjort noe med det hvis du ikke biter i det sure eplet og gjør det, uansett hvor ekkelt det eplet ser ut nå så er det ikke så ille når du først biter i det. Jeg lover deg det, de er som regel veldig flinke på legekontoret. Sjekk hjemmesiden til ditt legekontor, det er mye mulig du kan bestille time på SMS, da skriver du gjerne kort om hva det handler om også, skriv da at du har pustevansker og mistenker angst. 

Du har rett til å føle deg OK, sliter du økonomisk og får støtte av NAV er det fult mulig at de dekker dine legeutgifter hvis du sitter med så lite at det ikke er forsvarlig at du betaler det selv.

Lenke til kommentar

Ingen her som kan hjelpe deg, dra til lege eller lek lotto med livet ditt - ditt eget valg.

Er vel sånn ca 95 prosent sjanse for at det er angst. Så å si at det å ikke gå til lege er å spille lotto med livet gjør nok ikke problemet noe bedre. Ikke det en med angst har lyst til å høre.

Men å gå til lege så man får avkreftet at det er noe farlig er sikkert lurt. Da forsvinner nok en del av problemet sammen med angsten.

Endret av sånn er det!
Lenke til kommentar

Du får ikke gjort noe med det hvis du ikke biter i det sure eplet og gjør det, uansett hvor ekkelt det eplet ser ut nå så er det ikke så ille når du først biter i det. Jeg lover deg det, de er som regel veldig flinke på legekontoret. Sjekk hjemmesiden til ditt legekontor, det er mye mulig du kan bestille time på SMS, da skriver du gjerne kort om hva det handler om også, skriv da at du har pustevansker og mistenker angst. 

Du har rett til å føle deg OK, sliter du økonomisk og får støtte av NAV er det fult mulig at de dekker dine legeutgifter hvis du sitter med så lite at det ikke er forsvarlig at du betaler det selv.

Får håpe du har rett i det. Er bare så redd for at de skal synes at det er teit/at jeg kaster bort tiden deres. Føler det høres så latterlig ut "jeg får ikke puste!" (eller, jeg gjør jo det, bare ikke ordentlig føler jeg, ikke nok luft..). Men la oss si at det stemmer. At jeg kanskje har angst. Hva skjer da?

Angst kan jo på en måte stemme litt, for selv om jeg ikke er direkte redd har jeg i flere år vært redd for å gå ut, ikke hele tiden, men jeg kunne feks føle at det var noe som holdt meg igjen hjemme om morgenen før jeg skulle gå på skolen. Endte med at jeg ble kjørt til skolen en god del stund. Føler nå at denne 'restriksjonen' har begynt å vende tilbake litt, men nå er det jo ikke noe obligatorisk å møte opp... Ikke at dette nødvendigvis kan bety angst

Moren min mente det bare kunne være en betennelse, selv om jeg ikke har noe vondt i halsen, tror dere det kan stemme? Faren min derimot mente at jeg burde gå til legevakten og lurte egentlig på om han burde kjøre meg til legevakten. Hvis det ikke er bedre i morgen drar jeg til legekontoret og håper de har ledig time. Er dog noe bedre i dag.

Lenke til kommentar

Det at du sliter med å puste er ikke teit, det er faktisk veldig alvorlig og vi vet jo ikke om dette har en fysisk eller psykisk årsak. Du kaster ikke bort tiden deres, det er akkurat dette helsevesenet er der for, for at du skal kunne holde deg frisk og rask så lenge som mulig. For at det skal skje så må du dra til legen, eller legevakten før fastlegen hvis det blir skikkelig ille igjen før timen med fastlegen. Din helse er viktig, vi får bare en kropp her i livet, så husk å ta veldig godt vare på den.  

Lenke til kommentar

Det høres ut som du er ung? Det er mange studenter og unge mennesker som sliter med angst. Det som sannsynligvis hjelper best er fysisk aktivitet og samvær med andre mennesker, særlig med familie og venner. Prøv faste rutiner, søvn om nettene og faste måltider. Strukturer dagen din. Hvis du er ung, er det svært liten sannsynlighet for at det er noe galt med hjertet eller at det i det hele tatt skal være noe fysisk galt med deg. Når mennesker opplever anomi, fremmedgjøring, slår det ofte ut i angst.

Dette er vanlig i den alderen mennesker flytter hjemmefra og skal klare seg selv. Men du må selvfølgelig gå til legen hvis du frykter at pustevanskene skyldes noe fysisk. Jeg mistenker likevel at når du kvier deg for å gå til legen, så er det fordi du vet at pustevanskene egentlig ikke skyldes noe fysisk, men at det er angst, isolasjon, ensomhet som ligger bak. Dette er helt naturlige opplevelser og følelser for mennesker og du vil ikke finne noen som ikke har opplevd det. Av det du skriver, tror jeg at du er en person der de tingene som skal være på plass, er på plass, så du kommer til å klare deg helt fint.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du er ung? Det er mange studenter og unge mennesker som sliter med angst. Det som sannsynligvis hjelper best er fysisk aktivitet og samvær med andre mennesker, særlig med familie og venner. Prøv faste rutiner, søvn om nettene og faste måltider. Strukturer dagen din. Hvis du er ung, er det svært liten sannsynlighet for at det er noe galt med hjertet eller at det i det hele tatt skal være noe fysisk galt med deg. Når mennesker opplever anomi, fremmedgjøring, slår det ofte ut i angst.

Dette er vanlig i den alderen mennesker flytter hjemmefra og skal klare seg selv. Men du må selvfølgelig gå til legen hvis du frykter at pustevanskene skyldes noe fysisk. Jeg mistenker likevel at når du kvier deg for å gå til legen, så er det fordi du vet at pustevanskene egentlig ikke skyldes noe fysisk, men at det er angst, isolasjon, ensomhet som ligger bak. Dette er helt naturlige opplevelser og følelser for mennesker og du vil ikke finne noen som ikke har opplevd det. Av det du skriver, tror jeg at du er en person der de tingene som skal være på plass, er på plass, så du kommer til å klare deg helt fint.

Rettunder 20. Er sterkt avhengig av faste rutiner. Mye fysisk aktivitet, noe som gjør denne pustegreia ekstra tung, da trening gjerne er det som får dagen til å være OK. prøvde å jogge i overigår men klarte bare 15 min, kan vanligvis gjerne jogge i to timer. Men akkurat derfor jeg tenker at det ikke burde være noe galt.. Trener, spiser det 'riktige', legger meg tidlig, lever """riktig"""...prøver.. Men kan vel bare være stress. Når jeg tenker meg om startet det etter at jeg hadde en ekstra stressende dag: 6-8 trening, 8-14 skole, 15-23 jobb. Selv om har jo slike dager regelmessig. Men det burde vel ikke vare så lenge da... Selv om er bedre nå. er mest problemer med innpusten, kommer ikke ned, "forbi" brystet

Men hvis det ikke skylder noe fysisk, er det normalt at det varer så lenge da? Eller.. 3-4 dager er jo ikke så lenge, men.. Men ja, går nok over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...