Gå til innhold

Hva er galt? Har Hovedkortet røket?


Joakim87

Anbefalte innlegg

hei..

 

Jeg har et lite problem.. da jeg kom hjem fra skolen i dag skrudde jeg på maskinen(som vanlig), alt startet opp som normalt, etter at jeg var inne på windows startet jeg warcraft 3. Da jeg skudde til og logge meg inn på battle.net restartet pcen seg. jeg tenkte jaja, men syns det var litt merklig.. siden pcen ahr fungert helt fint siden jeg kjøpte den.

Men når pcen skulle starte opp igjen stoppet oppstarten på det bilde som viser hva grafikkortet ditt heter(det helt første bilde, FØR det kommer opp master/slave hdd, cpu o.l.) Der stod den en stund og dura, så reboota jeg igjen og da kom det ikke noe skjerm bilde i det hele tatt... bare svart... jeg prøvde og reboote igjen og ingen ting skjedde.

 

Så tenkte jeg kanskje det var skjermen som hadde røket, jeg bytta skjerm men fortsatt ikke noe skjerm bilde, jeg reboota igjen og så plutselig, skjermbilde.. men gleden varte ikke lenge. det kom en windows blue screen feil mld: 0x0000007F, (0x0000000D, 0x0000000, 0x0000000, 0x0000000) <--- denne feil mld skjønner jeg ikke mye av.

 

Jeg prøvde og reboote igjen men da ble skjermen bare svart igjen.. da tenkte jeg at det kanksje var grafikkortet som var ødelagt, så jeg løp inn og hentet en Riva TNT2(pci) fra muttern sin maskin satte det inn og håpet på den beste, men nei da fortsatt ikke noe skjermbilde. Så prøvde jeg og starte maskinen uten pci kort, hdd, cd-rom, brenner, floppy.. forsatt ikke noe skjerm bilde..

 

Så tok jeg en 128 ddr ram brikke og satte den inn i min pc. tok ut min ram brikke og startet på nytt... fortsatt ikke skjerm bilde..

 

Så jeg antar at det enten er hovedkort eller cpu som har tatt et pust i bakken, men hvordan finner jeg ut hvilken av dem som har røket?

 

Håper på svar....

 

Mvh

Joakim T.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på att det er hardisken som det er virus på da??

Prøv med en anen HD

Bah. Beklager "all right", men noen svar kan vi av og til klare oss uten her. Selv om han skulle hatt et virus i boot-sektoren ville ikke det hindret han i å få lastet BIOS. Så vennligst tenk litt lengre neste gang eh? :yes:

 

Er det CPU eller hovedkort som er herpa må du nok dessverre bare prøve de på en annen maskin med komponenter du vet virker. Småsurt :/

 

Har du forresten prøvd å resette CMOS? Alltid verdt et forsøk :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Sikker på att det er hardisken som det er virus på da??

Prøv med en anen HD

Bah. Beklager "all right", men noen svar kan vi av og til klare oss uten her. Selv om han skulle hatt et virus i boot-sektoren ville ikke det hindret han i å få lastet BIOS. Så vennligst tenk litt lengre neste gang eh? :yes:

 

Er det CPU eller hovedkort som er herpa må du nok dessverre bare prøve de på en annen maskin med komponenter du vet virker. Småsurt :/

 

Har du forresten prøvd å resette CMOS? Alltid verdt et forsøk :)

nei har ikke prøvd det... *prøver og håper på det beste*

Lenke til kommentar

bilb du er en KNUPP :D

 

Nå fikk jeg skjerm bilde, men fikk en feil mld, CMOS Batty LOW, hvis jeg ikke tar helt feil har det batteriet noe med BIOS og gjøre, bør jeg kjøpe et nytt ett eller er det ikke noe og bry seg om ?

 

Black tower, har resetta cmos, tempraturer er det ikke noe i veien med nå, tviler på at det var det som forosaket det hele... har GODT med kjølig(luft).

Spenninger har jeg ikke noe greie på, så jeg vet ikke helt hva som er normalt nå.

Etter jeg resatte cmos kjørte cpuen på 100 mhz fsb, hp er 133 mhz, jeg kjører cpu vanligvis på 133 mhz fsb.

 

Jeg venter med og starte pcen til jeg har fått svar på batteri greia..

 

takkerfor all hjelp så langt

 

mvh

Joakim T

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar

jeg fyrer opp pcen, loader Defult bios settings, prøver og loade win xp pro safe mode.... loader et par filer så stopper det opp... jeg restarter igjen går inn i bios og så fryser bios totalt(har jeg aldri opplevd før), jeg rebooter igjen og da vil ikke pcen vise noe skjerm bilde igjen, jeg resetter CMOS, og nå hjelper ikke det heller.. noen som har noen forslag nå ?

Lenke til kommentar
jeg fyrer opp pcen, loader Defult bios settings, prøver og loade win xp pro safe mode.... loader et par filer så stopper det opp... jeg restarter igjen går inn i bios og så fryser bios totalt(har jeg aldri opplevd før), jeg rebooter igjen og da vil ikke pcen vise noe skjerm bilde igjen, jeg resetter CMOS, og nå hjelper ikke det heller.. noen som har noen forslag nå ?

Ettersom batteriet ditt er lavt nivå, kan det tyde på at den ikke husker instillingene som ble gjort når du resett'e CMOS. Prøv med et batteri som e 3,3volt på.

Lenke til kommentar

Et slikt batteri får du på Clas Ohlson og det koster ikke noe særlig.. Du burde ta med deg 100kr for og kjøpe en ganske stor pakkning. SÅ har du.. De brukes ikke bare som Cmos batteri vetu..

 

Selv ville jeg ha kjørt Drive Fitness på disken så hvis du har en annen maskin som virker ville jeg ha laget en slik disk og testet.. Klarer maskinen testen der så er det ikke hardisken..

Lenke til kommentar
Et slikt batteri får du på Clas Ohlson og det koster ikke noe særlig.. Du burde ta med deg 100kr for og kjøpe en ganske stor pakkning. SÅ har du.. De brukes ikke bare som Cmos batteri vetu..

 

Selv ville jeg ha kjørt Drive Fitness på disken så hvis du har en annen maskin som virker ville jeg ha laget en slik disk og testet.. Klarer maskinen testen der så er det ikke hardisken..

okå, da må jeg kanksje gå til annskaffelse av slike batterier.

 

Hva er Drive Fitness ? Hvor kand et lastes ned ?

Ja, jeg har en annen pc, men den er relatvit gammel, vet ikke om hovedkortet på den støtter 80 gigabyte harddisk, vet heller ikke om jeg klarer og finne det ut. i og med at det er en simens pc er det jo ikke så lett og finne info om hovedkortet.

 

Manger jeg har pratet med på irc sier at det er hovedkortet som sansynlig har tatt kvelden, jeg har tatt ov prossesor vifta og kjernen er ikke smeltet ellern på noe annnen måte skadet, så derfor må det være nerliggende og tro at det er hovedkortet... støtter dere meg i denne teorien ? det eneste som er forandret fra jeg kjøpte cpu er et hvitt lag oppå kjenern, men dette stammer vel fra den "teip dingesen" som sitter under cpu kjøleren?

 

Håper på svar....

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...