Gå til innhold

Kan Peter Madsen gå fri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja i teorien kan han åpenbart bli frikjent for drap dersom ein ikkje klarer å bevise den påstanden.

Men det er eit stykke frå det å bli dømt for drap til at han går heilt fri. Sjølv om drapssiktelsen er den mest alvorlege, så er det ikkje det einaste lovbruddet Madsen er tiltalt for.

Lenke til kommentar

Han går ikke fri, uansett. Han har jo allerede innrømt straffbare forhold. Det er i teorien mulig at han går fri for drapet, men med mindre han har en vanntett grunn til hvordan Kim Wall døde så blir han nok dømt for drapet.

Vil tro de fleste ser allerede nå at det er en overveiende sannsynlighet for at han gjorde det, når man tar saken, bevisene og uttalelsene i betraktning. Jeg mener at det ikke er noen tvil. Alle bevisene skriker at han har torturert og drept henne, og jeg tror ikke det blir dømt noe annet enn det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg straffeloven i Danmark enda mindre enn den i Norge, men her på bjerget trenger man ikke nødvendigvis ha dødsårsak så lenge det er utvilsomt at fornærmede har blitt drept. 

I forhold til norsk strafferett vil det her være vanskeligere for retten å avgjøre om det er overlagt eller uaksomt, samt om Madsen var/er tilregnelig. I forhold til Madsen-saken er det vel også dette som blir mest spennende å følge utfallet på. Jeg vet ikke om det er jury på samme måte som i Norge - i så fall tenker jeg det vil være nær sagt umulig å få inn folk som ikke har lest/hørt om rykter fra tidlig etterforskning og dannet seg en mening før rettsaken starter. 

Lenke til kommentar

Nå vet vi ikke hva politiet har av tekniske bevis, og rettsaken skal vare i to uker til, så dette er vanskelig å svare på.

Men jeg trur det absolutt er en realistisk sjanse for at han ikke blir dømt for overlagt drap (dersom det heter det samme i Danmark). Han har sørget for å gjøre undersøkelser på åstedet svært vanskelig, og for å få en drapsdom må det bevises utenfor enhver tvil.

Han har allerede innrømmet straffbare handlinger, og fengsel blir det uansett, men jeg blir ikke sjokkert om det ikke blir mer enn 3-5 år. Selv om jeg trur det er mer sannsynlig at det blir ganske mye mer.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg straffeloven i Danmark enda mindre enn den i Norge, men her på bjerget trenger man ikke nødvendigvis ha dødsårsak så lenge det er utvilsomt at fornærmede har blitt drept. 

Det er ikkje nødvendigvis nok at ein person er død.

Utifrå mediadekningen virker det som at Madsens forsvar baserer seg på at dødsfallet var ei ulykke, og at det einaste ulovlege som han har gjort er partering i forbindelse med å frakte ut liket for å begrave kroppen til sjøs. Likskjendinga ser det ut som at han vil pårope seg psykose som forsvar.

Dersom Madsen vinn fram med sin argumentasjon om at dødsfallet var resultatet av ei ulykke, så vil han ikkje kunne dømmast for drap. Men sjølv om han ikkje blir dømt for drap så kan siktelsen fort endre seg til f.eks. uaktsomt drap sidan Madsen gjennom sitt manglande eller dårlige vedlikehold har ført til ein farleg situasjon med dødelig utfall.

Lenke til kommentar

I forhold til norsk strafferett vil det her være vanskeligere for retten å avgjøre om det er overlagt eller uaksomt, samt om Madsen var/er tilregnelig. I forhold til Madsen-saken er det vel også dette som blir mest spennende å følge utfallet på. Jeg vet ikke om det er jury på samme måte som i Norge - i så fall tenker jeg det vil være nær sagt umulig å få inn folk som ikke har lest/hørt om rykter fra tidlig etterforskning og dannet seg en mening før rettsaken starter. 

Han er alt erklært tilregnelig.

Lenke til kommentar

Men jeg trur det absolutt er en realistisk sjanse for at han ikke blir dømt for overlagt drap (dersom det heter det samme i Danmark). Han har sørget for å gjøre undersøkelser på åstedet svært vanskelig, og for å få en drapsdom må det bevises utenfor enhver tvil.

Nå kommer jo Madsen fra en bra familie i motsetning til Kim Wall. Og det er ikke uvanlig at kvinner feilaktig hevder at de har blitt drept og partert og så later som om de har behov for et hemmelig bosted for å få en leilighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...