Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Siste utviklingstrend hos Norges mest lønnsomme IT-ansatte.Flere dropper Java i Finn.no - går for Kotlin i stedet Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Lærte min lekse med Grails for en tid tilbake, så kaster meg ikke over Kotlin med det første. I alle fall ikke for ting som skal i produksjon. Sikkert gøy å leke litt med, i alle fall ha litt kunnskap om dersom dette språket på sikt "overtar" for Java. Lenke til kommentar
X0I1MLJG Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Lærte min lekse med Grails for en tid tilbake, så kaster meg ikke over Kotlin med det første. I alle fall ikke for ting som skal i produksjon. Sikkert gøy å leke litt med, i alle fall ha litt kunnskap om dersom dette språket på sikt "overtar" for Java. Grails er et opinionated rammeverk som gir deg rammer du bør holde deg innefor for ikke å havne i en verden av frustrasjon og pine. (Frustrasjon vil du forsåvidt møte uansett). Kotlin er bare et språk, så hvordan du vil bruke det er opp til deg. I prosjektet jeg er i nå så har vil valgt en veldig funksjonell måte å bruke Kotlin, og holder oss langt unna "Rammeverk" og bare benytter biblioteker som ikke drar med seg masse dependencies eller krever at vi skal designe systemet vårt på en måte som vi ikke er komfortable med. Så langt så har det vært en veldig positiv opplevelse. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Groovy er da et språk. Grails = groovy on rails. Var kanskje ikke helt tydelig Lenke til kommentar
X0I1MLJG Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Groovy er da et språk. Grails = groovy on rails. Var kanskje ikke helt tydelig Jeg skjønte vel egentlig hva du mente, men å dømme Groovy basert på erfaringer med Grails blir litt feil. Groovy er helt OK for noen ting, men jeg vet vel ikke helt hvilke oppgaver jeg skulle ha løst for at det skulle være mitt førstevalg Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Jeg har vært Javautvikler i over 10 år. Det er mitt foretrukne programmeringsspråk.Ut fra eksemplene med Kotlin ser jeg man kan spare veldig mye kodelinjer.Man står ovenfor samme problem som man gjør med rammeverk som Spring. Mye av det du får er gjemt i rammeverket. Man kan skrive en enkel POJO i Kotlin uten getter/setter, men jeg regner med man likevel får getter/setter automatisk.Ellers bruker jeg Groovy til scripting mot diverse applikasjoner.Sonatype Nexus REST APIJenkins REST APIAtlassian JIRAGradleKotlin virker veldig interessant, men det er en omstilling. Gradle har nå også fått støtte for Kotlin. Endret 8. mars 2018 av DJViking Lenke til kommentar
X0I1MLJG Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg har vært Javautvikler i over 10 år. Det er mitt foretrukne programmeringsspråk. Ut fra eksemplene med Kotlin ser jeg man kan spare veldig mye kodelinjer. Man står ovenfor samme problem som man gjør med rammeverk som Spring. Mye av det du får er gjemt i rammeverket. Man kan skrive en enkel POJO i Kotlin uten getter/setter, men jeg regner med man likevel får getter/setter automatisk. Ellers bruker jeg Groovy til scripting mot diverse applikasjoner. Sonatype Nexus REST API Jenkins REST API Atlassian JIRA Gradle Kotlin virker veldig interessant, men det er en omstilling. Gradle har nå også fått støtte for Kotlin. Ikke bruk Spring da, seriøst Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Synes Groovy passer best til tester. Selv etter over 10 år med Grails, som eg ellers er veldig fornøgd med, så er Grails sin største svakheit utan tvil Groovy. Men Grails gjer det veldig enkelt å skrive tradisjonell Java/Spring kode, så det er egentleg ikkje eit stort problem og eg har ingen problemar å velja Grails framfor Spring Boot igjen da eg liker veldig godt den type konvesjon. Det som irriterer meg mest med Groovy er blandinga mellom statisk og dynamisk typing og compile errors ved runtime og halvgjort IDE støtte, sjølv med IntelliJ. Kotlin har eg ingen interesse for det løyser rett og slett ingen forretningsproblemer i min verden. Syntaxen er for annerledes, samanlikna mot Groovy som er veldig likt Java. Det er ganske stor sannsynlegheit at det blir eit programmeringsspråk som kommer og går som ørten andre. https://en.wikipedia.org/wiki/No_Silver_Bullet Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg har vært Javautvikler i over 10 år. Det er mitt foretrukne programmeringsspråk. Ut fra eksemplene med Kotlin ser jeg man kan spare veldig mye kodelinjer. Man står ovenfor samme problem som man gjør med rammeverk som Spring. Mye av det du får er gjemt i rammeverket. Man kan skrive en enkel POJO i Kotlin uten getter/setter, men jeg regner med man likevel får getter/setter automatisk. Ellers bruker jeg Groovy til scripting mot diverse applikasjoner. Sonatype Nexus REST API Jenkins REST API Atlassian JIRA Gradle Kotlin virker veldig interessant, men det er en omstilling. Gradle har nå også fått støtte for Kotlin. Ikke bruk Spring da, seriøst Har ikke brukt Spring på mange år... Lenke til kommentar
hrafnafn Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Java er gammeldags. Nå står det mellom Kotlin og Scala. Gleder meg til Scala 3 kommer, med nyskrevet kompilator, bl.a. med hjelpsomme feilmeldinger inspirert av Elm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå