BoredAtHome Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Hei alle sammen. Jeg er en sørkoreansker som lærer norsk nå. Jeg vil gjerne spille spill på norsk for å lære raskere men synes jeg er det ikke så mange å finne. Jeg har allerede søkt på Steam som PC spill som har norsk tekst eller UI, men kanskje er det noen retrospill på Super Nintendo eller Playstation (andre konsoller er også OK) som har norsk tekst? Jeg synes det er også ikke så mange. Før har jeg brukt IPS patch å oversette noen spill fra engelsk eller japansk til koreansk mange ganger. Er det noen sted som jeg kan finne norsk IPS patch? Jeg pleier å spille RPG men eventyrspill er også bra. Jeg har spilt for eksempel Final Fantasy, the Legend of Zelda, the Elder Scrolls, etc. på engelsk og koreansk, men en gang til på norsk er OK. Jeg trenger å øve så ofte er mulig. Mange tekst er veldig bra. Beklager for min dårlige norsk. Tusen takk! Endret 7. mars 2018 av BoredAtHome 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Duolingo til iOS/Android EDIT: Tror jeg må lære meg norsk jeg også, jeg er jo helt på jordet her Kan legge til norske filmer/TV også, det kan hjelpe mye, samt norsk musikk. Språk har veldig ofte en sammenheng med kultur, og man lærer mye ord og utrykk av å se film og av å høre på musikk. Lykke til, du skriver allerede veldig godt syns jeg Endret 7. mars 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Unconnected Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Her er alle spillene i Steam med norsk tekst. http://store.steampowered.com/search/?supportedlang=norwegian 1010 treff. Må da finnes noe interessant. Endret 7. mars 2018 av Unconnected Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Hei alle sammen. Jeg er en sørkoreansker som lærer norsk nå. Jeg vil gjerne spille spill på norsk for å lære raskere men synes jeg er det ikke så mange å finne. Jeg har allerede søkt på Steam som PC spill som har norsk tekst eller UI, men kanskje er det noen retrospill på Super Nintendo eller Playstation (andre konsoller er også OK) som har norsk tekst? Jeg synes det er også ikke så mange. Før har jeg brukt IPS patch å oversette noen spill fra engelsk eller japansk til koreansk mange ganger. Er det noen sted som jeg kan finne norsk IPS patch? Jeg pleier å spille RPG men eventyrspill er også bra. Jeg har spilt for eksempel Final Fantasy, the Legend of Zelda, the Elder Scrolls, etc. på engelsk og koreansk, men en gang til på norsk er OK. Jeg trenger å øve så ofte er mulig. Mange tekst er veldig bra. Beklager for min dårlige norsk. Tusen takk! Du kan jo prøve ut dette spillet, den er norsk produsert. Regner med at du kan også spille på norsk på det spillet. Det er veldig rart hvis det ikke går. Jeg personlig skulle ønske at det var flere spill på norsk også, ikke bare på engelsk. Selv om jeg er norsk. Endret 7. mars 2018 av TheDarkSeeds - SCM Lenke til kommentar
Sirius Cobra Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 The Longest Journey finnes med norsk dubbing, men er ikke sikker på om det er tilgjengelig på nettet. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Fant ett eksemplar av Drømmefall - Den lengste reisen på Finn.no:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108400198På Drømmefall kan man ha norsk tale med engelsk undertekst.En annen mulighet er filmer/serier på koreansk med norsk undertekster, eventuelt filmer med engelsk tale og norske undertekster. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Spill er ikke det beste formatet til å lære. Jeg forstår at du ønsker å lære via spill, som er bra, så lenge det bare er en ekstra form for læring. Jeg har spilt mye spill på engelsk, men det jeg virkelig lærte noe av utenom skole var filmer/serier med norsk, så engelsk tekst og å lese bøker på engelsk. Det å se på serier på NRK nett-TV kan være en gode ide da du både kan pause og det er norsk undertekst på alt de sender. Det å lese en artikkel eller to hver dag kan også være en god ide. Da gjerne fra nrk eller Aftenposten som er mer seriøse aviser enn eksempelvis VG, men det meste går fint. Av det lille du har skrevet virker det som om du skriver ganske bra allerede, men jeg ser eksempelvis at setningsstrukturen, hvordan du skriver setningene dine ofte er koreansk struktur og ikke norsk. Eksempelvis bruken av "men" og "jeg synes". Og jeg tror du vil få mye mer naturlige samtaler gjennom TV eller avis. Og det kulturelle som nevnt over er også viktig, spesielt siden du er på et høyere nivå. Nå er det ikke like mye regler på ting man kan si og ikke si i ulike situasjoner og slik på norsk i forhold til koreansk, men det betyr ikke at kulturell forståelse ikke er veldig viktig. Det er også noe av det vanskeligste med et språk og krever tid å lære seg. Det er bra å lære seg å si og skrive det du vil grammatisk riktig, men også nordmenn vil gjøre en god del grammatiske feil. Likevel kan du se utifra det de skriver at de er født i Norge på måten de skriver og uttrykker seg. Og til slutt ikke stol på oversettere når det kommer til setningsstruktur. Det fungerer ikke. Oversettere klarer å oversette ting, men de klarer ikke å endre setningsstruktur skikkelig. Og det aller beste av alt for å lære er å snakke mest mulig med folk som snakker norsk. Om du bruker mye tid med folk som snakker språket, selv om du selv føler du ikke er god nok til å få med deg alt som blir snakket om så hjelper det veldig mye på hvor raskt en lærer. Det største problemet for folk som kommer til Norge for å lære norsk er at mange aldri er så veldig mye med folk som snakker bra norsk, og da blir de aldri så flinke selv. Lenke til kommentar
BoredAtHome Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Ja, jeg er 100% enig med deg om det. Men jeg allrede leser aviser, bøker, se på NRK og andre filmer og hører på podkaster eller radio. I fritid noen ganger liker jeg å spille spill så hvis jeg kan gjøre det på norsk i stedet for koreansk eller engelsk, jeg vil gjerene. Men jeg synes du har hjulpet meg mye med lange meldingen din, ikke sant?? Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Fant ett eksemplar av Drømmefall - Den lengste reisen på Finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108400198 På Drømmefall kan man ha norsk tale med engelsk undertekst. En annen mulighet er filmer/serier på koreansk med norsk undertekster, eventuelt filmer med engelsk tale og norske undertekster. Har hørt at Drømmefall skal komme på Ps, hvis ikke den er kommet alt da. Endret 8. mars 2018 av TheDarkSeeds - SCM Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Earthlock: Festival of Magic Har fått norsk patch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå