baela01 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hei, Jeg har lest litt rundt på nettet angående import av bil fra Tyskland. For meg blir det ikke lønnsomt om jeg importerer en "hel" bil. Derfor tenkte jeg først ta av motor, girkasse osv.. og importere som karosseri, da trenger jeg kun betale moms ut i fra det jeg vet. Det gjelder en Volkswagen Multivan 2005 modell. Dersom jeg har tenkt å kjøre den på norske veier, må jeg da betale ekstra kostnad ? Engangsavgift leste jeg også om, men er ikke helt sikker på den situasjonen der. Jeg sjekket Skatteetaten sin kalkulator og prisen på kom ca. 130.000kr for engangsavgift. Da er det vell bedre kjøpe en i Norge? Noen ideer eller tips på hva kan bli mest lønnsomt og betale minst mulig ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Klarer ikke lure deg utenom norske avgifter om den skal kjøres lovlig på norske veier 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Hei, Jeg har lest litt rundt på nettet angående import av bil fra Tyskland. For meg blir det ikke lønnsomt om jeg importerer en "hel" bil. Derfor tenkte jeg først ta av motor, girkasse osv.. og importere som karosseri, da trenger jeg kun betale moms ut i fra det jeg vet. Det gjelder en Volkswagen Multivan 2005 modell. Dersom jeg har tenkt å kjøre den på norske veier, må jeg da betale ekstra kostnad ? Engangsavgift leste jeg også om, men er ikke helt sikker på den situasjonen der. Jeg sjekket Skatteetaten sin kalkulator og prisen på kom ca. 130.000kr for engangsavgift. Da er det vell bedre kjøpe en i Norge? Noen ideer eller tips på hva kan bli mest lønnsomt og betale minst mulig ? Du må lese litt mer. Når du importerer en bil må du henvende deg til tollvesenet og få utstedt et tollkort. Samtidig legge frem kjøpskvittering på bilen fra der du kjøpte den i utlandet. Så må du betale 25% mva på det beløpet inkl frakt kostnadene for å få den til landet. Hvis du skal registrere bilen må den vises frem på trafikkstasjon. Er bilen typegodkjent i EU blir det kun en formalitet for å få bilen registrert. For å få den registrert må du betale engangsavgift, vrakpant og miljøgebyr hvis bilen har klimaanlegg. Hvor vidt det lønner seg er opp til deg å vurdere. https://www.toll.no/no/bilimport/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå