Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Møte med NAV. Er det noe jeg bør huske å ta med?

Anbefalte innlegg

Jeg skal i møte med NAV og min lege, og lurer på om det er noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg bør huske å ta med? Spørsmål jeg bør spørre, osv?

Jeg omskolerte meg for noen år siden, og begynte å jobbe i full stilling. Dette gikk bare en liten stund, så klarte ikke kroppen min mer og jeg måtte gradvis trappe ned til 50%, så 30%, men til slutt måtte jeg gå ut i full sykmelding og etter hvert AAP. Nå sier min lege at jeg har prøvd alt som kan gjøres i min situasjon (medisinsk, behandling osv), og at jeg bør søke uføre pensjon. Jeg regner med jeg må på arbeidsrettet tiltak etter det jeg har lest, selv om jeg ikke klarer å jobbe?!

Til møte, bør jeg ha med meg noe? Dokumenter fra rehab, spesialister o.l? Eller er dette noe de ber min lege om dersom det trengs?

Er det andre ting jeg bør forberede meg på, eller spørre om? Jeg har fått lite info om dette og liker i grunn å ha litt kontroll.

Anonymous poster hash: 3d36e...fe8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som generell regel er det en fordel å ta med det man -tror- er viktig, men så igjen så har oftest offentlige etater historikk og det nødvendige inne. Ettersom jeg har forstått, så får de tilsendt det de skal av behandler (terapeut, psykolog, fastlege). Hvis jeg skal anbefale noe, så er det å ta opp samtalen med Voicerecorder, sånn at du har bevis for alt som blir sagt. Sett tlf på flymodus sånn at den ikke blir avbrutt av oppringinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det vært noke viktig som du skulle ha med deg so hadde du fått beskjed om det.

Du har heilt sikkert også fått informasjon om kva møtet skal dreie seg om i møteinnkallinga.

Men mest sannsynleg så er det vell snakk om dialogmøte i forbindelse med sjukemeldinga?

På slike møter deltar det også normalt representant for arbeidsgiver eller bedriftshelsetjenesta, men det er kanskje ikkje sikkert du lenger har jobben som du hadde?

Uansett er hensikta med møtet at alle partane saman skal finne ein plan for korleis du kan komme deg tilbake i arbeid. 

For å få til dette vil dei kartlegge kva du sjølv vil og synes du kan klare, legen kjem med innspel på om det er medisinsk forsvarleg at du kan starte å jobbe litt igjen utan at det går utover helbredningsprosessen, NAV kjem med innspel på kva dei kan bidra med, eventuell arbeidsgiver forteller kva dei kan tilpasse på arbeidsplassen for å legge til rette, osv.

Dei faktiske opplysningane om deg om din situasjon skal normalt være kjent for alle som deltek på møtet, det skal derfor ikkje være behov for å legge fram ytterligare dokumentasjon. Skulle det på møtet dukke opp behov for dokumentasjon eller rådføring med andre, så blir det avtalt å ta eit nytt oppfølgingsmøte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...