learntofly Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Har en litt kjip situasjon hjemme. Er en hund som har funnet ut at hagen vår er perfekt for å gjøre fra seg på. Den gjør det i tillegg rett under ungene sitt huskestativ bare for å toppe herligheten. Jeg har imidlertid ingen konkret synder i kikkerten, så har ingen eier å konfrontere. Det skjer trolig når vi er på jobb eller andre tidspunkter hvor vi ikke fanger det opp. Har sett spor i snøen i det siste, så det er ingen tvil om at den stadig er oppom. Mitt spørsmål bli da om det finnes noe middel som kan brukes for å jage bort hunden med? Dette er på plenen, så sterke midler som tar knekken på den er i utgangspunktet ikke ønskelig. Har lest om salmiakk og eddik, men da kan jeg si farvel til grønn plen de neste par årene. Kan til nød spraye det på trappen opp til plenen dersom det ikke finnes andre løsninger. Noen som kan hjelpe meg her? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Istedenfor å ta det ut over en uskyldig hund, hør med naboene dine om de har sett noe. Ta det med eier... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hundeloven: § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løsHunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Det kan ikkje være veldig vanskelig å finne ut kven i nabolaget som har ein hund som får gå laust. Det kan sjølvsagt også være snakk om ein laushund. Sidan det verken er lov å la hunden gå fritt eller lov med laushundar så vil det være naturleg å ta kontakt med politiet. Det å gjere tiltak for å jage hunden vil fort være på kant med lovverket, slik at du kan risikere at det plutselig blir du som er den store skurken. Og sjølv om du finn eit skånsomt middel som gjer at hunden ikkje kjem inn i din hage, så flyttar du berre problemet over til dei andre naboane. Av tiltak som du sjølv kan iverksette er f.eks. å sette opp eit gjerde. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Istedenfor å ta det ut over en uskyldig hund, hør med naboene dine om de har sett noe. Ta det med eier...Har da ingen planer om å ta det ut over hunden. Den gjør bare det som er naturlig for den, men jeg ønsker selvsagt ikke at den skal drite hvor ungene mine leker. Skriver ingenting om at jeg skal gjøre noe mot hunden! Har selvsagt hørt med naboer, men de fleste er på jobb på dagtid. Har heller ikke lyst til å henge ut noen uten å være helt sikker på at det er rett hund/eier. Det er ikke veldig enkelt å sette opp gjerde, og heller ikke spesielt aktuelt i forholdt til kostnader og at små barn skal håndtere porten. Dette er midt i et boligfelt, og ikke lang ute på landet. Jeg er bare på jakt etter en måte å få hunden til å snu før den går inn i hagen. Tenkte da på noe som den ikke liker lukten av, og som lærer den å gå andre steder. Tviler på at jeg kommer på kant med loven av å legge ut noe som lukter så hunden snur, så akkurat det tar jeg med ro. Er ikke uvanlig å gjøre dette med katter og appelsinskall f.eks. Endret 7. mars 2018 av learntofly 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Å legge ut lukt vil bare flytte problemet til andre steder i hagen din, ikke fjerne problemet. Sett opp et kamera, følg med i helger og når du er hjemme eller på andre måter prøv å finne ut hvilken hund det er du har på besøk, og prøv å få tak i eieren av denne er nok beste måten å få bukt med problemet en gang for alle. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Så på, var det tv2 hjelper deg?, test av kameraer som aktiviserer seg ved bevegelse, som med jaktkameraer. Den "Netatmo"-typen virka fin! Skal kjøpe en sånn sjøl når jeg får råd. Google den. Ja, å ta en prat med naboen er vel første steg. Har alle naboene hund? Uansett, hvis du ikke vet hvordan hunden ser ut, så har du uansett lite å fare med. Det er uansett forbasket dårlig gjort av eieren å holde på sånn. Hvis de er klar over det, selvsagt. Men hvem er det som lar hunden gå fritt ute i et nabolag, særlig med barn? Det er umulig forsvarlig, og vitner om dårlig skikk fra bunnen av. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Kanskje noe sånt? http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=17&ukid=94&vid=532 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Takker for konstruktive forslag. Skal sjekke den ut. Kamera er jeg litt skeptisk til. Er vel ikke bare å smelle opp et kamera sånn uten videre midt i et byggefelt, men noterer den. Er kun to av de nærmeste naboene som har hund, og de er utenfor mistanke. Tror derfor det er en som holder til lengre unna enn umiddelbar nærhet. Selv om jeg skulle fange den på film, vil det være en jobb å spore opp hvor denne kommer fra. Håper derfor på en løsning som gjør at den i det minste ikke gjør fra seg akkurat der ungene leker, selv om jeg selvsagt veldig gjerne skulle ha fått tak i eier og tatt en prat. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Det kameraet jeg så var lite og kunne etter min observasjon lett gjemmes bak en plante eller hva enn man kan tenke seg. Var derfor jeg likt'n. Joda, har blitt advart rundt det juridiske med å filme offentlig rom og bruke det som bevis. Det er lover og forskrifter som skal følges. Men i en sak som denne, hvor du bare prøver å identifisere hund og eier, så kan ikke jeg skjønne hva som kan gå galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå