Wiktory8 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Må man ha et org.nummer for å kunne sende med en faktura for en vare? Eller kan jeg som en helt vanlig privatperson (uten org.nummer) sende med en faktura, som mottakeren av varen skal betale innen en viss tid? Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Er bare å sende som privatperson Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvem som helst kan sende en faktura, trenger ikke ha noe Org.nr. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Kvifor skal du sende faktura som privatperson i det heile tatt? Faktura er ofte knytta opp mot å det å gi kjøparen kreditt, og det å gi kreditt medfører ein økonimisk risiko som du vanlegvis ikkje treng å måtte ta som privatperson. For privatpersonar vil ei kjøpskontrakt eller tilsvarande avtale om betaling være tilstrekkelig for å dokumentere at du har eit økonomisk krav dersom betalinga uteblir. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Man bruker jo ofte faktura når man vil ha forhåndsbetaling, hvis man skal ha noe dokumentasjon på det........ Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Takker for respons. Jeg har jo heller ikke skrevet noe fakturanummer på min vedlagte faktura! Han som kjøpte varen av meg har et enkeltpersonforetak med org.nummer og er i tillegg registrert med MVA etter nummeret. Han fører jo også selvfølgelig et ordentlig regnskap. Kan han da legge ved fakturaen fra meg inn i sitt regnskap? Skatteetaten skriver følgende Hver faktura må være utstyrt med et unikt fakturanummer som selger ikke kan styre (krever bruk av ferdigprogrammert dataprogram eller ferdigtrykte blanketter). Hver faktura må ha selgers organisasjonsnummer. Hvis selger er registrert i merverdiavgiftsmantallet skal det påføres bokstavene MVA etter organisasjonsnummeret Faktura skal ellers inneholde følgende om transaksjonenDato for utstedelse. Angivelse av partene; selger (navn, adresse og organisasjonsnummer) og kjøper. Blir det da riktig at hvem som helst kan sende med faktura? Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Dette er bare en tenkt situasjon fra min side. Jeg ønsker bare å høre hva andre mener om dette! Ideen om en kjøpskontrakt er nok bedre i en slik situasjon som jeg har beskrevet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 https://www.debet.no/artikkel/sende-faktura-privatperson Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Regner med kravene du lister opp gjelder mellom næringsdrivende, hvis du sender en faktura på ett eller annet så er det som privatperson og så lenge det fremgår hva, når og hvem så holder det i massevis for mottager. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Som privatperson som ikke selger som ledd i næring trenger du ikke bekymre deg for hvordan dine fakturaer/kravbrev ser ut. Du er nemlig ikke bokføringspliktig, og da er det en eventuell næringsdrivende kjøpers ansvar å sørge for dokumentasjon. 1 Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Takker for alle innspill og svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå