AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Jeg har de siste månedene opplevd noe merkelig. Hver gang vi har hatt middager hvor kvernet kjøtt har vært en av hovedingrediensene har jeg fått relativ høy feber (mellom 39 og 40) om natten, samt kastet opp 1-2 ganger. Feberen gir seg stort sett til neste morgen, men jeg føler meg dårlig til godt ut på dagen. Det er snakk om middager med rundt 150 g kjøttdeig, både av svin og storfe og alltid gjennomstekt. Jeg finner det merkelig at kjøttdeigen skal ha noe å si, men jeg syns også det er merkelig å ha å feber og oppkast så ofte. Ingen andre i familien opplever det samme. Noen som har noen gode idéer? Anonymous poster hash: 94657...6da Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Ingen her evner å besvare dette. Er situasjonen klinisk så blir første sted din fastlege eller en klinisk ernæringsfysiolog. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Reagerer du sånn på rent kjøtt`? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Sikker på at det er selve kjøttdeigen og ikke noe som er puttet i den eller noe annet? Regner med at ingen andre blir syke? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvis biff/kotelett ikke gir samme reaksjon vil jeg heller mistenke krydder e.l., at du er allergisk mot chili, hvitløk eller tilsvarende. En kamerat spydde 3 grillkvelder på rad - de to første gangene antok vi det var alkoholen, men den siste gangen var det ikke alkohol i bildet - viste seg å være marinaden på flintsteken han spiste alle 3 gangene. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2018 Nocebo. Du har, på ett eller annet nivå, fått aversjoner mot kjøttdeig og kroppen reagerer fysiologisk på det så det blir en selvforsterkende greie. Det er som placebo, men med motsatt fortegn. På samme måte som du kan føle deg bedre (og målbart også bli bedre) av sukkerpiller, homøopati eller annet slikt kvakksalveri, kan du også føle deg verre av hva som helst som egentlig er ufarlig – f.eks. "el-følsomhet". Anonymous poster hash: e615c...7e8 Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Nocebo. Du har, på ett eller annet nivå, fått aversjoner mot kjøttdeig og kroppen reagerer fysiologisk på det så det blir en selvforsterkende greie. Anonymous poster hash: e615c...7e8 Det var da en voldsom stretch av en teori.. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvor kommer kjøttdeigen fra? Er det Gilde eller Norsk slakt eller svensk/irsk deig?Synes ikke kjøttdeig er noe god om dagen, og det er store variasjoner utfra produsent men Gilde er min favoritt. Kjøttdeig av kylling eller svin kjøper jeg aldri. Har forøvrig ingen forslag til hva som forårsaker problemene. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Husker jeg fikk migrene av kjøttdeigen på en kantine når de kjørte taco-uker. Aldri ellers. Hvis du får så sterke symptomer som høy feber bør du vel slutte å spise det. Skrur kroppen opp temperaturen til 40 grader kan en infeksjon være i sentralnervesystemet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Det var da en voldsom stretch av en teori.. Hvorfor det? Nocebo- og placeboeffekten er da godt kjent og dokumentert, og vi vet ikke om noen andre tilstander eller lidelser som skulle tilsi at man reagerer på kjøttdeig og bare kjøttdeig. Det er veldig trendy med alskens matintoleranser for tiden. Anonymous poster hash: e615c...7e8 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 De pumper også kjøttdeigen med masse saltvann og krydder så det er ikke bare kjøtt i kjøttdeigen...... Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 De pumper også kjøttdeigen med masse saltvann og krydder så det er ikke bare kjøtt i kjøttdeigen...... Er ikke omtrent alle kjøttdeiger i norske butikker nå uten salt og vann? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 De pumper også kjøttdeigen med masse saltvann og krydder så det er ikke bare kjøtt i kjøttdeigen...... Er ikke omtrent alle kjøttdeiger i norske butikker nå uten salt og vann? Jo, vært sånn i et par år nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Det meste er uten salt og vann, men Gilde selger også vanlig type med tilsatt salt og vann både i kjøttdeig og karbonadedeig. Synes denne er foretrekke pga. konsistens og smak. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Kjøtt mister normalt vann når det blir behandlet, så det å tilsette salt og vann gjør det litt mer saftig. Noe av dette "renner" jo bare av ved steking, så om man ikke heller det av pannen blir jo kjøttet mer kokt enn stekt, så det fungerer vel helst mest for å få opp vekten så prisen blir lavere. Verste kjøttdeigen jeg har smakt er vel COOP sin uten salt. Virket som om den var spedd ut med ca 50% gummi pga konsistensen. Endret 8. mars 2018 av vidor Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Den beste kjøttdeigen får du hos slakteren. Mye billigere også. Bare dumt å kjøpe ferdigpakket. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Ikke alle som har slakter i nærheten og det er ett utdøende yrke Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Den beste kjøttdeigen får du hos slakteren. Mye billigere også. Bare dumt å kjøpe ferdigpakket.Billigere hos slakteren? Da har ikke du samme nærslakter som meg, han holder vel 50% høyere priser en dagligvaren på alle varer. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Stort utvalg i oslo. Ferskt og deilig. Er som med alt annet, du kan ikke gå tilbake når du har smakt noe som er så mye bedre. Eneste jeg egentlig kjøper av kjøtt i butikken lenger er pålegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå