Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med leietakers "depositum" (fremleie)

Desotho

Anbefalte innlegg

Hei! Situasjonen er nå slik at jeg leier en leilighet fra min huseier, også fremleier jeg det rommet jeg ikke bruker for å dele utgiftene. Jeg har hatt en leietaker nå i over ett år, og vi hadde en slags muntlig avtale om å si opp 1.juni 2018. For ca halvannen måned siden sa han at han skulle flytte ut til kjæresten sin. Jeg sa at dette var i orden, men at han måtte betale leie. Han betalte leie for februar, men nå har han dratt og jeg er på bar bakke. Ca halvannen måned oppsigelsestid altså, jeg tror normalen er 3 mnd. 

En annen ting er at jeg ba om å få en sikkerhet når han flyttet inn, kall det et depositum, men dette ble da satt inn på min private konto. jeg har en depositumskonto, men denne disponerer jeg sammen med min huseier, min fremleietaker har ingenting med denne å gjøre.

Vi har ingen skriftlig dokumentasjon på noe som helst, ingen kontrakter jeg har skrevet under på eller noe i den duren. Men han hevder nå at han skal få tilbake de 8000 han ga meg som depositum snarest, mens jeg mener at jeg har krav på å bruke de pengene til å betale leien for mars + strøm. 

Jeg har klart å få inn kjæresten som kan overta rommet, men hun kan dessverre ikke betale noe særlig for mars. 

Han lager nå masse bråk, og skal gå til politisak mot meg, fordi han mener jeg at jeg har begått ett muntlig kontraktbrudd og at å beholde de pengene er ulovlig. Forøvrig kan jeg skilte med at det var en fullstendig mangel på utvasking, men jeg fikk ikke tatt bilder av rommet hans før kjæresten min overtok det og vasket det selv. 

Jeg bare lurer på om jeg er nødt til å legge meg flat, eller om jeg har noe som helst jeg skulle sagt. 

Det er en fullstendig mangel på skriftlige avklaringer, og dette får meg til å lure om han kan få igjennom saken bare ved å vise til "muntlige avtaler" og kontoutskrifter som bekrefter overføring av leie/enkeltsummen på 8000. Fordi selv mener jeg at vi aldri snakket om hva vi skulle gjøre med depositumet, avtalen var bare at han kunne flytte ut hvis han ville. 

På forhånd, takk. 

Endret av Desotho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du allerede har hentet inn en ny leietaker så har ikke forrige tilgang på rommet og skal ikke betale leie, så ved å hente inn kjæresten har du nok sagt fra deg retten på å bruke depositumet. 

Originalt sett hadde du hatt rett på leie ut oppsigelseperioden, men det gir også leietaker en del rettigheter, som du nå har valgt å bryte.

Dere får bli enig om en sum som skal trekkes i leie frem til du fikk inn ny leietaker, og om vasking skal bli en del av denne summen.

Lenke til kommentar

Han må betale husleige og strøm fram til den datoen nestemann flyttet inn. (Du har plikt til å forsøke å få inn en annen leigetaker for å minimere forrige leigetakers utgifter, og det har du oppfylt).
Utvask slipper han nok å betale, siden andre kom ham i forkjøpet; han hadde planer om å vaske selv, vil han nok hevde. 
Min konklusjon blir at du kan trekke husleige og strøm fram til innflyttingsdatoen fra depositumet, men resten må tilbakebetales.

Lenke til kommentar

Om du allerede har hentet inn en ny leietaker så har ikke forrige tilgang på rommet og skal ikke betale leie, så ved å hente inn kjæresten har du nok sagt fra deg retten på å bruke depositumet. 

Originalt sett hadde du hatt rett på leie ut oppsigelseperioden, men det gir også leietaker en del rettigheter, som du nå har valgt å bryte.

Dere får bli enig om en sum som skal trekkes i leie frem til du fikk inn ny leietaker, og om vasking skal bli en del av denne summen.

Så ved at kjæresten min har flyttet inn så kan jeg ikke ha noe krav på depositummet hans? Som sagt så er det vagt angående hva reglene rundt depositumet var, det er derfor jeg lurer på om han har noen politisak. Hva kan i verste fall skje?

Lenke til kommentar

To av argumentene i lenken oppsummeres helt greit som "..men vanskeligere å bevise", og den siste gjelder spesifikke unntak som jeg ikke ser hvordan kommer til nytte her. Det gir ikke grunnlag for å si at muntlige avtaler ikke er bindene, som du skrev i utgangspunktet.
Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

2. Hvis avtalen ikke er skriftlig er det en presumsjon for at det ikke foreligger noen avtale

Det er neppe noen som reagerer på at enkle og hverdagslige avtaler inngås muntlig, men gjelder forholdet fast eiendom eller større verdier forventes det at avtalen inngås skriftlig. I rettspraksis er det for eksempel uttalt at det er en alminnelig presumsjon for at avtalte rettigheter knyttet til fast eiendom er kommet skriftlig til uttrykk. Med bakgrunn i en høyesterettsdom (Rt. 1985 s 1265) er det antatt at det kreves «meget sterke bevis» for å godta en påstand om bindende muntlig avtale knyttet til rettigheter til, eller i, fast eiendom.

Hvis du har blitt muntlig enig med noen om å leie et rom av ham, har bodd der i flere måneder og betalt en sum inn på hans konto som tilsvarer det dere ble enige om i husleie, så skal du argumentere forferdelig godt for å få gjennomslag for at dere ikke hadde noen avtale selv om det ikke er skriftlig.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Når du tar inn en person som disponerer rommet i oppsigelsestiden (som er en del av leietiden) bryter du din forpliktelse om å holde rommet disponibelt i leietiden, jf. husleieloven § 5-1 første ledd. Dette utløser rett til prisavslag tilsvarende den andelen av rommet som er avskåret, altså 100 % ved overtakelse av hele utleieobjektet, jf. husleieloven § 5-7. Et annet spørsmål er hvor lang oppsigelsestiden faktisk er, som nevnt over.

Kostnader til utvask kan kreves dekket gjennom depositum, men bare nødvendige faktiske kostnader, jf. husleieloven § 10-3 annet ledd.

Depositumet du har på din konto er ulovlig, og du skylder ham hele beløpet pluss 8,5 % forsinkelsesrente fra innbetaling og til utbetaling skjer, se husleieloven § 3-7. Du kan gjøre fratrekk for kostnader til utvask. Renter skal beregnes av hele beløpet frem til du fakturerer ham for kostnadene, og av restbeløpet frem til du utbetaler depositumet.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...