Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utpressing på arbeidsplassen, illojalitet, anmeldelse? Drama....

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kommet i en veldig uheldig situasjon... Jeg har tidligere jobbet i IT bransjen og hatt mange prosjekter og kunder. Jeg har gått inn i jobb hos arbeidsgiver fra 2016. 

​Kort forklart har jeg trengt å følge opp tidligere kunder sporadisk via skype i løpet av arbeidstiden i starten, siden det har vært web prosjekter som har trengt oppfølging. Dette har blitt helt borte innen 2017. Sjefen har hele tiden vært klar over saken.Men det har aldri blitt gitt noe skriftlig varsel eller lignende, jeg har mye kompetanse og er viktig for firma videre, så at jeg slutter er ikke så populært

Nå har jeg sagt opp jobben, og sjefen har utelatt å betale bonus fra fjoråret, samt han truer med å anmelde illojalitet til politiet hvis jeg ikke jobber 3 måneder gratis for han. oppsigelse har blitt levert med umiddelbar virkning. slik at jeg ikke skal kunne sykemelde meg eller lignende, igjen med trussel om anmeldelse av forholdet.

Han har også hentet ut skype log fra PC'en min, har oversikt over min jobb mail. og har sendt alt som tekst fil fra min arbeidsmail til sin arbeidsmail selv.

Han mener at dårlig fokus har gjort at bedriften har tapt penger... som igjen er grunnlaget for utpressingen..

what to do...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utpressing er ulovlig - sjefen din har valget mellom å oppfylle sine forpliktelser eller anmelde deg dersom han mener du ikke har oppfylt dine. Han kan ikke selv fastsette noen "straff" for deg i saker som er av en slik art at han mener politiet bør bringes inn.

Så sett hardt mot hardt og si at han får gjøre som han vil, men at du kommer til å anmelde ham om han forsøker å utpresse deg. Slik ting er foklart her, så er det han forsøker å gjøre av en langt alvorligere art enn det du har gjort.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Wow!!

Det er liten vits å danse rundt grøten med sjefen din. Ta kontakt med jurist som har arbeidsrett som område, alternativt ta kontakt med fagorganisasjon dersom du er organisert. Det å holde igjen kontraktsfestet bonus/lønn hører ikke hjemme noe plass, ei heller mulighet til å "gjøre opp for seg" ved å jobbe gratis for en periode. Du burde hatt en skriftlig avklaring på at det er greit at du bistår tidligere kunder - men her er det helt klart arbeidsgiver som stiller dårligst dersom det skulle bli en større sak ut av dette. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg sagt opp jobben, og sjefen har utelatt å betale bonus fra fjoråret, samt han truer med å anmelde illojalitet til politiet hvis jeg ikke jobber 3 måneder gratis for han. oppsigelse har blitt levert med umiddelbar virkning. slik at jeg ikke skal kunne sykemelde meg eller lignende, igjen med trussel om anmeldelse av forholdet.

Her er det nok dessverre du som er på tynn is. Du kan ikkje berre levere oppsigelse med umiddelbar virkning og frita deg sjølv frå di arbeidsplikt i oppsigelsesperioda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter meg til at du bør skaffe deg kvalifisert hjelp.

Utan ein veldig klar og nøyaktig beskrivelse av saken så blir det veldig vanskelig å gi deg meir konkrete råd.

Det at du har levert oppsigelse gjer at det er vanskelig å få den erkjent ugyldig, då du må legge fram bevis for at du har blitt pressa til å levere oppsigelse. Men når det er sagt så er du kanskje ikkje spesielt interessert i å fortsette i jobben heller når du fyrst har fått eit slikt forhold til sjefen?

Du hadde uansett stått i ein sterkare posisjon dersom du kjempa mot ein usakleg oppsigelse frå arbeidsgiver. Slik som det er no så er eigentleg saka snudd litt rundt slik at du må velge om du vil:

-Gå rettens veg for få din oppsigelse erkjent ugyldig slik at du kan gå tilbake på jobb.

-Gå rettens veg for å kreve erstatning som følge av mobbing.

-Gå rettens veg for å kreve å få jobbe ut oppsigelsesperioda som normalt og motta vanleg sluttattest frå arbeidsgiver.

-Kutte dine tap og inngå avtale med arbeidsgiver om at dere anullerer arbeidsavtalen med umiddelbar virkning 

Arbeidsgiver har sjølvsagt plikt til å betale deg lønn i oppsigelsesperioda på same måte som at du har plikt til å stille din arbeidskraft til disposisjon. Kun du kan frigjere arbeidsgiver frå lønningsplikta, og kun arbeidsgiver kan frigjere deg for arbeidsplikta. Det vil derfor være mulig at dere avtaler at du sluttar på dagen og samtidig sluttar å få lønn, men det krever at dere begge er enige.

Når det gjeld bonusen så er det avhengig av kva som står i bonusavtalen din. Det er forholdsvis vanleg at bonus ikkje er veldig nøye regulert i avtale slik at arbeidsgiver har veldig frie tøylar til å avgjere både kven som skal ha bonus og kor stor bonusen skal være.

Arbeidsgiver vil nesten heilt sikkert ikkje kome nokon veg med å anmelde for illojalitet, då den lista ligg forholdsvis høg så lenge du kun har vært passiv. I all hovedsak er det eit arbeidsgiveransvar å gi arbeidstakarane arbeidsoppgåver, arbeidstakers ansvar er stort sett kun å stille sin arbeidskapasitet til arbeidsgivers disposisjon. Men her er det sjølvsagt ei viss grense i forhold til om du f.eks. heile siste året har heva lønn utan ved å bevist unnlate å la arbeidsgiver finne ut at du ikkje har arbeidsoppgåver.

Stort sett så ender slike saker opp i arbeidsretten, og stort sett så ender det opp med å bli løyst utanfor rettsalen i form av ein avtale.

Går saken vidare slik at du får dom på at du hadde rett så er uansett resultatet stort sett begrensa til at du får erstatning tilsvarande det tapet du har lidd, størelsen på erstattinga vil være avhengig blant anna av kor fort du får deg ny jobb. Får du deg ny jobb om ein måned så er erstattinga stort sett tapet du har hatt ved å ikkje være i jobb i ein måned, pluss eit lite ekstrabeløp. I tillegg må arbeidsgiver betale saksomkostningane.

• Liker 2
Lenke til kommentar

siden det er kontraktfestet med 3 mnd gjensidig oppsigelsestid , er vel ikke en "umiddelbar" oppsigelse gyldig heller?

dette går jo kun i arbeidsgiver favør siden han nå krever 3 måneder gratis arbeid, mens jeg "ikke er på jobb" på papiret... jeg skal også ut i pappaperm som igjen vil skade min inntekt siden den er basert på siste 3 mnd inntekt. pappaperm starter i slutten av mai...

Det har ikke blitt ført opp timer på arbeidsliste siden 25.02.. men jeg har vært på jobb siden...

Endret av veldig usikker
Lenke til kommentar

Er det dokumenterbart at arbeidsgiver visste om skype-aktiviteten på tidspunktet det foregikk i 2016?

Vel. Det har også vært telefonsamtaler, samt sporadisk innsyn fra sjefens side. Så at han har vært klar over at det tar litt tid å avvikle kundeforhold er det liten tvil rundt. Om det er dokumenterbart er det vel ikke. Men har vært her siden 2015. Aldri fått en advarsel skriftlig... dog muntlig.. men har aldri resultert i noe. Først når jeg ønsker å slutte det blir drama...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...