Gå til innhold

Milliardsprekk for samferdselsprosjekt: Prisen økte 5 milliarder på tre måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, så lenge det er eiendomskjøp som er største utgiftspost vil jeg konkludere med følgende: Man har priset verdi av eiendom for lavt i tidligere faser. At plaster til grunneiere utgjør største sprekk, er i mine øyne minst kritisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

 

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

 

Hvis det er eiendomsprisene som står for utgiftsøkningen  er jo ikke dette reelle kostnader for samfunnet. Det er  betaling  (tall) som beskattes, og pengene brukes antagelig til å skaffe annen bolig eller nydyrke annet land.

Bedre veier  gir reelle intekter og bedre velferd til samfunnet og den enkelte.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

 

 

Endrer egentlig ikke noe som helst. Fremdles inkompetanse dersom man "glemte" å ta med at eiendommer stiger i verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steng ned prosjektet og start det opp opp igjen om 3 år med betydelige mindre omfang.

 

Enig! Stopp hele prosjektet for tre år og sett andre mennesker til å planlegge. Samferdselssjef Gottfried Heinzerling har gjennom alle år kun hatt et mål, få inn trikk og legg sviller i veien for privatbilismen. Med flere stengte innfartsårer og det totale trafikkaos må snart folk våkne, men beklageligvis skjer vel ikke det før til høstens utvidelse av bomringen sperrer av sentrum og bydelene! Allerede i tidlig fase av bussveien, ble det stilt spørsmål ved logikken ved å legge bussveien langs dobbeltsporet, når transportbehovet er Stavanger sentrum, dagens SUS, Universitetet på Ullandhaug, Forus vest, Forus øst og Sandnes sentrum. Når man i tillegg velger å plassere nytt sykehus på Ullandhaug, faller bussveien på egne forgylte sviller!! Hvorfor ble ALDRI T-bane og Monorail vurdert? Dårlig fantasi, manglende teknisk innsikt, manglende geologisk kunnskap til Stavangers berømmelige "råtefjell" hvor man kan drive tuneller med fres 8-10 meter i døgnet? Det er noen dyre kjepphester Gottfried rir på vegne av Rogalands 472 000 innbyggere!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen

 

Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere.

Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne saken har blitt alt for ensporet for lenge siden. Skjønner ikke hvorfor monorail ikke har blitt seriøst vurdert. Monorail har blitt etablert med hell i flere andre storbyer. Elementer leveres ferdige og kobles sammen på stedet, byggetiden vil minimeres og man beholder matjorda og slipper kjøp av eiendom. Togsettene vil være enklere å gjøre førerløse slik at små vogner kan gå med hyppige avganger.

Lenke til kommentar

36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen

 

Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere.

Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd...

 

14,1+det som allerede er bygget på dagens bomring.

 

Tåpeligste er hvordan de legger strekningen fra Luravika og inn til Sandnes sentrum enda lenger bort fra der hvor folk bor... Fine sirkler som viser hvor mange som bor innenfor 200m og 500m og slikt rundt stopp, men halve er i sjøen, og andre halvdel er en skråning få gidder forsere til fots....i tillegg må de enten flytte eller kappe nesten alle bygninger på østsiden, og jager bort lokale bedrifter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...