NTB - digi Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 – Ligner mer og mer på en Nigeria-svindel.Milliardsprekk for samferdselsprosjekt: Prisen økte 5 milliarder på tre måneder Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Prosjektet kommer 25 år for sent. I dag er det skjematisk 20 000+ færre daglige brukere enn da dette ble planlagt og vedtatt. I utgangspunktet er dette en vesentlig økonomisk faktor i seg selv for de som skal betale for gildet. I tillegg øker kostnadene betydelig. 2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Tja, så lenge det er eiendomskjøp som er største utgiftspost vil jeg konkludere med følgende: Man har priset verdi av eiendom for lavt i tidligere faser. At plaster til grunneiere utgjør største sprekk, er i mine øyne minst kritisk. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen? Det må jo ha sprekt med 100-200% Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet? 4 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen? Det må jo ha sprekt med 100-200% Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet? Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen? Det må jo ha sprekt med 100-200% Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet? Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands. Hvis det er eiendomsprisene som står for utgiftsøkningen er jo ikke dette reelle kostnader for samfunnet. Det er betaling (tall) som beskattes, og pengene brukes antagelig til å skaffe annen bolig eller nydyrke annet land. Bedre veier gir reelle intekter og bedre velferd til samfunnet og den enkelte. Endret 7. mars 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Steng ned prosjektet og start det opp opp igjen om 3 år med betydelige mindre omfang. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen? Det må jo ha sprekt med 100-200% Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet? Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands. Endrer egentlig ikke noe som helst. Fremdles inkompetanse dersom man "glemte" å ta med at eiendommer stiger i verdi. 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Steng ned prosjektet og start det opp opp igjen om 3 år med betydelige mindre omfang. Enig! Stopp hele prosjektet for tre år og sett andre mennesker til å planlegge. Samferdselssjef Gottfried Heinzerling har gjennom alle år kun hatt et mål, få inn trikk og legg sviller i veien for privatbilismen. Med flere stengte innfartsårer og det totale trafikkaos må snart folk våkne, men beklageligvis skjer vel ikke det før til høstens utvidelse av bomringen sperrer av sentrum og bydelene! Allerede i tidlig fase av bussveien, ble det stilt spørsmål ved logikken ved å legge bussveien langs dobbeltsporet, når transportbehovet er Stavanger sentrum, dagens SUS, Universitetet på Ullandhaug, Forus vest, Forus øst og Sandnes sentrum. Når man i tillegg velger å plassere nytt sykehus på Ullandhaug, faller bussveien på egne forgylte sviller!! Hvorfor ble ALDRI T-bane og Monorail vurdert? Dårlig fantasi, manglende teknisk innsikt, manglende geologisk kunnskap til Stavangers berømmelige "råtefjell" hvor man kan drive tuneller med fres 8-10 meter i døgnet? Det er noen dyre kjepphester Gottfried rir på vegne av Rogalands 472 000 innbyggere!!! 2 Lenke til kommentar
Johan Arnfinn Løvold Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere. Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd... 1 Lenke til kommentar
våland_191482 Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Denne saken har blitt alt for ensporet for lenge siden. Skjønner ikke hvorfor monorail ikke har blitt seriøst vurdert. Monorail har blitt etablert med hell i flere andre storbyer. Elementer leveres ferdige og kobles sammen på stedet, byggetiden vil minimeres og man beholder matjorda og slipper kjøp av eiendom. Togsettene vil være enklere å gjøre førerløse slik at små vogner kan gå med hyppige avganger. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere. Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd... 14,1+det som allerede er bygget på dagens bomring. Tåpeligste er hvordan de legger strekningen fra Luravika og inn til Sandnes sentrum enda lenger bort fra der hvor folk bor... Fine sirkler som viser hvor mange som bor innenfor 200m og 500m og slikt rundt stopp, men halve er i sjøen, og andre halvdel er en skråning få gidder forsere til fots....i tillegg må de enten flytte eller kappe nesten alle bygninger på østsiden, og jager bort lokale bedrifter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå