Gå til innhold

Hjelp meg å finne et studium som passer

kola1

Anbefalte innlegg

Er i midten av 20 åra, med litt erfaring innenfor butikk, eldresenter og anleggsbransjen. Det siste passet ikke i det hele tatt.

Har tidligere vært elev på høgskolen i vernepleier, men måtte slutte på grunn av en kronisk sykdom (som jeg nå har fått medisin mot). Jeg har i grunn alltid fungert under gjennomsnittet i det sosiale med mennesker. Har alltid vært beskjeden, og hatt vanskelig for å delta i samtaler når det er mer enn en person til stede (med forbehold om at jeg ikke har kjent de over en lengre periode). 

Det å jobbe med mennesker som vernepleier eller sykepleier, er kanskje ikke det jeg burde gå etter, og tror heller ikke det hadde passet meg noe særlig. 

Når jeg gikk på VGS endte jeg opp med jevnt dårlig karakterer i alle fag. Jeg har inntrykk av at de som ikke er flink i matte er dyktig i norsk, og motsatt. For meg er det negativt i begge.

Det vanskeligste med å skrive oppgaver på universitetet for meg, var å skrive med mine egen ord. Når vi skulle levere inn en oppgave om hvordan fordøyelsen fungerte, ble det svært mye rot og det var tydelig at dette var noe jeg behersket svært dårlig. 

Det eneste jeg i noen grad har av interesse, som det går an å studere er friluftsliv, men det virker veldig vanskelig å få jobb i. De fleste ender vell opp med ingenting eller å bli guide, og guide trenger en da ikke noe høgskole utdannelse for å bli. Kan sikkert jobbe på folkehøgskoler/høgskoler som tilbyr friluftsliv, hvis jeg bygger på med ppu, som kanskje hadde passet meg. 

Er i grunn interessert i å høre hva jeg kan ende opp med, hvis jeg studerer friluftsliv og hvilke andre muligheter jeg har.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka opp om du har dysleksi? Det at du roter på prøver og ikkje klarer å få skrevet ned det du veit kan være eit teikn på det. Dersom du har dysleksi så får du ein attest på det, som gjer at du får framtidige eksamenar tilrettelagt for deg. Dette i kombinasjon av at du får rettleiing i korleis du bør jobbe med skulearbeidet kan gjere at du får betre karakterar dersom du går tilbake til skulebenken.

Når det gjeld vidare studier så skriv du at du ikkje trivdes særleg innanfor helse og omsorg, men korleis likte du deg i butikk- og anleggsbransjen? Vil eit eller anna innanfor dei bransjane være aktuelt for deg?

Eg er i utgangspunktet enig med dine betraktningar om å studere friluftsliv, det er stort sett ein veg som ender opp som gymlærar eller arbeid med barn og unge. Sikkert trivelige jobbar det, men eg trur at du bør ha eit anna fagområde i tillegg. DEt å være utdanna i friluftsliv fungerer nok betre dersom du også er lærar, fysoterapaut, eller likannde.

Lenke til kommentar

Takk for svar! 

Dysleksi fikk jeg påvist på barneskolen. Det er hjemmeeksamener som er vanskeligst, for da skulle vi skrive om hvordan fordøyelsen fungerte, og siden jeg ikke veit noe mer enn det som er helt opplagt ble det svært rotete og mye plagiering. Det å lese flere sider i bøkene går greit, siden jeg da fikk lydbøker i mange av fagene. 

Mulig jeg formulerte meg litt feil. Det er anleggsbransjen som var en svært dårlig match. Innenfor helse har jeg bare erfaring med ett år fra vernepleien, og litt praksis på eldrehjem. Eldrehjem var ikke noe "drømmejobb", men jobber heller der en noe innenfor anleggsbransjen. 

Butikkjobb er greit, men har lyst til å oppnå noe mer enn 40 år i kassa på en matvarebutikk. 

Prøvde faktisk å lære meg HTML og en del andre ting (kommer ikke på hva det heter i farta), men føler det blir litt bortkastet å bruke x antall 100 timer på å lære meg å lage hjemmesider. Blir jeg flink innenfor feltet, så har jeg fortsatt ikke noe papirer fra universitetet. 

Har lyst på en bachelor innenfor noe som interesser meg, men har i grunn bare friluftsliv som jeg veit hadde vært en fin match, men som sagt føles det både bortkastet og meningsløst å få 300k i lån, og null jobb etterpå. 

Har tenkt på økonomi, innenfor revisor eller regnskapsfører delen. Problemet er bare at jeg tok p matte på VGS, og innenfor økonomi på høyere utdannelse så bruker de en del R2 matte i ganske mange av fagene. Kjøpte meg matteboken 1T i forrige uke. Planen er/var å gjøre den unna og forstå det jeg gjorde på en ok+ måte, før jeg hoppet over til R1, men etter bare noen sider i den boken, er det regnestykker som er på et helt annet nivå sammenlignet med 2P. Om noen har prøvd sonans nettkurs i 1T, eller veit av andre bra sider, så hadde jeg satt pris på det (veit av mattevideo.no)

Lenke til kommentar

Tja, matematikk.net, increment.no, udl.no (garantert mange flere og, inkludert youtube). Kjøp deg boka Sinus forkurs og så jobber du deg sakte men sikkert fremover (boka starter med ungdomsskolematematikk og opp til R2) mens du ser videoer på nett og spør andre.

EDIT: Evt så vet jeg bokhandlerne har Den Gule Hjelperen og Den Rosa Hjelperen (begge av Gunnar Nordberg) som kan hjelpe deg med den grunnleggende matematikken. -

Sonans og disse privatskolene er stort sett bare lureri. Du betaler faktisk mange tusen kroner bare for å få tilgang til en lukket nettside med noe info og link til andres youtubevideoer. Enten så har de særdeles mangelfull oppfølging eller stoff, eller så går de altfor fort frem.

Men, uansett diagnose/sykdom så er det ikke uvanlig å slite i sosiale sammenkomster, skrive mye eller med konsentrasjon o.l., og trives man ikke med det så bør man helst velge noe som ikke involverer for mye kundekontakt eller lignende. Mange av disse jobbene er tradisjonelt vært forbehold økonomer, revisorer, programmerere, nettverksspesialist, techsupport osv. Innen IT (og andre selvsagt) så er det linjer som ikke krever annet enn GENS/realkompetanse.

Hva med å prøve seg på CS50 eller lignende på edx.org for å se om det kan være interessant?

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...