Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet vil ikke hjelpe meg

heluryou

Anbefalte innlegg

Da kan du nok bare glemme det. Du har er et voksent menneske som var med på noe fullt lovlig og så angret du etterpå. Ikke akkurat en politisak. Skrev du under på noen skriftlig kontrakt? Er de som lagde musikkvideoen et selskap eller en person?

Selv om jeg er en "voksen" jente har jeg rett til å ombestemme meg. Det er snakk om at identiteten min er ute på sosiale medier, på en ekkel og flau måte som gjør meg nervøs hver dag. Det er ikke et selskap men kun noen få enkelte. Jeg fikk ikke betalt eller kontrakt e.l. Da kan jeg gå til politiet med det, om og om igjen, til de fjerner ansiktet mitt fra videoen.

Det er klart du som voksen dame kan ombestemme deg, men det er ikke sikkert de som eier videoen aksepterer det eller at du da blir du også erstatningspliktig.  Det er slik det er i den voksne verden. Hvis du som voksen har inngått en avtale om levering av en tjeneste, og du har samtykket til publisering noe du indirekte har gjort ved å delta, så vil du gjøres ansvarlig. 

Du er voksen, da må du ta voksne valg.  Har man frivillig sex kan man ikke etterpå "ombestemme" seg fordi man innså at det var dumt eller at andre fikk vite om det. 

Hvordan ville du selv reagert hvis du hadde brukt 100 000,- kroner på å lage en film, og så kommer en av de som deltok å krevde å bli fjernet fra filmen fordi de hadde ombestemt seg? Du fremstår som litt egoistisk og lite ansvarlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du nok bare glemme det. Du har er et voksent menneske som var med på noe fullt lovlig og så angret du etterpå. Ikke akkurat en politisak. Skrev du under på noen skriftlig kontrakt? Er de som lagde musikkvideoen et selskap eller en person?

Selv om jeg er en "voksen" jente har jeg rett til å ombestemme meg. Det er snakk om at identiteten min er ute på sosiale medier, på en ekkel og flau måte som gjør meg nervøs hver dag. Det er ikke et selskap men kun noen få enkelte. Jeg fikk ikke betalt eller kontrakt e.l. Da kan jeg gå til politiet med det, om og om igjen, til de fjerner ansiktet mitt fra videoen.

Det er klart du som voksen dame kan ombestemme deg, men det er ikke sikkert de som eier videoen aksepterer det eller at du da blir du også erstatningspliktig.  Det er slik det er i den voksne verden. Hvis du som voksen har inngått en avtale om levering av en tjeneste, og du har samtykket til publisering noe du indirekte har gjort ved å delta, så vil du gjøres ansvarlig. 

Du er voksen, da må du ta voksne valg.  Har man frivillig sex kan man ikke etterpå "ombestemme" seg fordi man innså at det var dumt eller at andre fikk vite om det. 

Hvordan ville du selv reagert hvis du hadde brukt 100 000,- kroner på å lage en film, og så kommer en av de som deltok å krevde å bli fjernet fra filmen fordi de hadde ombestemt seg? Du fremstår som litt egoistisk og lite ansvarlig.

Nå virker jo dette opplegget forholdsvis useriøst, men selv i saker hvor det foreligger en avtale og hvor vedkommende "shall have meaningful consultation on the title and edit of the documentary", er det ikke sikkert at man kan angre seg og at man i ettertid har så mye man skulle ha sagt.

Viser til Ari Behn-saken som går nå:

https://www.dn.no/etterBors/2018/03/02/1603/Tv/full-krangel-om-ari-behn-dokumentar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sikkert du kan angre deg.

Du burde visst ved deltagelse at dette kunne bli lagt ut. Når du først har gjennomført det, er det ikke sikkert du kan angre, så lenge det var åpenbart at dette på et tidspunkt kunne bli lagt ut.

Hvis man f.eks. tar en video sammen med kjæresten i en åpenbart privat setting, har man rettigheter og kan nekte at det legges ut. Men dette var for meg ikke en slik "privat" setting, men mer et "ubetalt oppdrag".

Det er dessverre mye man ikke kan angre seg på i ettertid, det være seg kjøre i fylla, ha sex, utføre hærverk etc. Gjort er gjort, og så lenge man gjorde det av fri vilje, er det mange ting man ikke kan unnskylde seg med at man "angrer på".

Men, jeg kjenner jo ikke hele saken, og er ikke jurist, så mulig jeg tar feil...

Uansett, håper det løser seg for deg.

Det er akkurat det jeg kan, jeg angrer og ønsker ikke å være på INTERNETT. Jeg har meldinger både før videoen ble spilt inn og etter, der jeg ikke ønsker å være med. Jeg ble overtalt fordi jeg visste ikke noe av konseptet. Jeg trodde vi skulle sitte i bakgrunnen og late som ingenting. Han ville ikke si noe helt til vi ankom. Nei, du vet ikke hele historien. Grunnen til at jeg skrev dette innlegget var for å høre om noen nøytrale mennesker hadde gode tips.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg kan, jeg angrer og ønsker ikke å være på INTERNETT. Jeg har meldinger både før videoen ble spilt inn og etter, der jeg ikke ønsker å være med. Jeg ble overtalt fordi jeg visste ikke noe av konseptet. Jeg trodde vi skulle sitte i bakgrunnen og late som ingenting. Han ville ikke si noe helt til vi ankom. Nei, du vet ikke hele historien. Grunnen til at jeg skrev dette innlegget var for å høre om noen nøytrale mennesker hadde gode tips.

Jeg er nok forholdsvis nøytral, da jeg hverken kjenner deg eller de som filmet/la ut dette.

Mitt innspill var bare at det ikke nødvendigvis er rett frem...

Men har du meldinger fra før dette skjedde, og det ikke finnes "ok, da"-meldinger, har du kanskje en god sak.

Men at du "trodde vi skulle sitte i bakgrunnen og late som ingenting" betyr ikke noe hvis du senere "deltok aktivt". Med mindre du hele tiden forholdt deg "nøytral i bakgrunnen"? Da burde det være ganske selvsagt at du ikke skal være med på innslaget. Da er du vel bare en "tilfeldig person"?

Men var du "aktiv" og ikke ble truet til noe, er det ikke sikkert det er helt trivielt å "trekke seg".

Dette er kun ment som mine personlige ujuridiske innspill og, igjen, lykke til.

Håper det løser seg!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde de hørt på meg rett etter at vi spilte inn videoen i stedet for å ignorere meg, ville de gjort mindre oppgaver for dem selv. Fokuset er ikke på meg, jeg er ikke hovedrollen i videoen. det skader ikke å fjerne 6 sek av videoen der de filmer meg. Du vet ikke hele historien, så jeg skjønner at du tenker jeg tar drastiske valg. Jeg ønsker bare tips og folk som kan sette seg i min situasjon. Det er derfor jeg skrev innlegget. 

Lenke til kommentar

Jeg er nok forholdsvis nøytral, da jeg hverken kjenner deg eller de som filmet/la ut dette.

Mitt innspill var bare at det ikke nødvendigvis er rett frem...

Men har du meldinger fra før dette skjedde, og det ikke finnes "ok, da"-meldinger, har du kanskje en god sak.

Men at du "trodde vi skulle sitte i bakgrunnen og late som ingenting" betyr ikke noe hvis du senere "deltok aktivt". Med mindre du hele tiden forholdt deg "nøytral i bakgrunnen"? Da burde det være ganske selvsagt at du ikke skal være med på innslaget. Da er du vel bare en "tilfeldig person"?

Men var du "aktiv" og ikke ble truet til noe, er det ikke sikkert det er helt trivielt å "trekke seg".

Dette er kun ment som mine personlige ujuridiske innspill og, igjen, lykke til.

Håper det løser seg!

Jeg har meldinger hvor jeg skriver at både jeg og venninnen min ikke kan komme. Men da skrev han at de regnet med oss og det blir vanskelig å hente andre nå. Så ringte han meg. Jeg skjønner at det blir vanskelig, men vi diskuterte lenge om at jeg ikke vil. Jeg spurte hva jentene og jeg skal gjøre i videoen osv. Han ville ikke snakke om det. Når jeg kom dit. Dro jentene i badekaret naken med såpe over seg. Jeg fikk høre sangen og den var rar og ekkel. Altså hadde jeg blitt mer inkludert og visste om hele konseptet, da hadde jeg tatt et bedre valg.Men etter innspillinga syntes jeg det var unødvendig at jeg kom. Jeg var med i videoen i noen sekunder. Men jeg har ikke bekreftet skriftlig på at jeg vil være med. Dem har ikke tillatelse av meg til å legge ut hva som er av meg på internett. Jeg har skrevet  skriftlig at jeg ikke vil, før videoen ble publisert. Det at han ignorerer meg gjør det vanskelig, både for han og meg. Fordi jeg går til politiet hver dag om jeg må. Jeg liker det ikke, og han ignorerer meg enda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...