Caliber Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Hei. Bestemte meg for å prøve å klokke min p4-prosessor, så jeg gikk inn i bios, skiftet clock speed til user defined, satte FSB'en til 215 som tilsvarer 3,01Ghz, (stod tidligere på 200) og lagret. Når jeg da startet maskinen på nytt får jeg meldingen rett før windows starter; boot from cd... boot from cd... boot from cd failed, please insert system disk hvisj eg resetter CMOS fungerer alt fint igjen, men får altså ikke klokket prosessoren noe. Noen som har forslag/løsninger på problemet mitt? Mvh, Haakon Endret 12. desember 2003 av Caliber Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Greide å stille FSB'en til 202 ved å øke med 1 Mhz i bios, men på 203 fikk jeg samme meldingen. Hjelp! Haakon Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Kjører min 2.8C stabilt på 3.5GHz på et ASUS P4C800-E Deluxe. Endret 12. desember 2003 av Cola-boks Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Skrudd på AGP/PCI lock? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Skrudd på AGP/PCI lock? Nei, ikke stillt noe jeg, kan det være grunnen? Hvor finner jeg det og skrur det av? Flere som kanskje har en løsning? - Haakon Lenke til kommentar
mariuski Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 ække proff på området, men har tidligere slitt med samme prob selv. regner med at du har stillet inn bios riktig i forhold til sataene dine? står HD med OS som "first boot device"? har HK'et ditt mulighet for å lås Dram frequency på 400mhz? isåfall gjør det! du burde kunne klokke opptil 3,10-3,15ghz før du støter på prob. lås agp frekvens på 66,66/33,33 (hvis du kan) Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Her er et bilde som viser når agp/pci lock er på.. det du må stille på er: AGP ratio(CPU:AGP:PCI)= FIXED og FIXED AGP/PCI frequency=66/33Mhz.. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Takker for svarene, får ikke testet det ut før i morgen, men gir tilbakemelding da. Haakon Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 helt ny med overklokking, men trodde multipliern på alle p4 var låst, men ser ut som om den kan stilles på det bildet du viste. Åssen fikset du det? Noen store fallgruver jeg burde passe på? Haakon Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Alle P4 cpu'ene som er å få kjøpt har låst multiplier.. MEN enkelte hardware sider får såkalte ES cpu'er fra intel, disse har ulåst MP.. De fleste kan vel stille på MP i biosen, men det blir ikke lagret.. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Hadde du giddet å gi meg en kjapp introduksjon til overklokking og advart meg for de største feilene? har systemet nevnt i signaturen min og hadde foreløpig ikke tenkt å overklokke mye, bare til rundt 3.0ghz for å lære mer om overklokking. Har jo pc3200-minne (se signaturen). hvis jeg setter FSB'en på 215mhz blir d 3,01ghz (215*14=3010), vil rammen min tåle dette? Er helt ny, livredd for å ødelegge noe... Haakon Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hvis du bare vil til ca 3Ghz nå så er 215fsb fint.. Det du da må gjøre er: sette på agp lock som jeg beskrev over, sette fsb til 215 også tester du i windows og ser om dette går stabilt.. test det minimum 1time i prime helst 24timer også måler du tempen mens du tester.. speedfan er et fint program til det.. Er dette ikke stabilt kan du prøve å øke DDR SDRAM Voltage, øk den ett hakk og test på ny til det blir stabilt.. Når du vil klokke mer er det bare til å gjøre det samme som jeg skrev nå men du må kansje øke VCORE også(dette er spenningen til cpu) du bør ikke gå over 1.7v på cpu og 3v på rammen, de blir fortere slitt da, men det er snakk om at du kan ha maskinen i mange år for det.. MEN husk å alltid passe på temperaturen, du bør ikke komme over 60c på max load.. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Det er veldig vanskelig å ødelegge noe med mindre du er ekstremklokker! Hvis du skal klokke mer senere kan det være at du må stille ned DRAM Ratio til 5:4 eller 3:2, prøv med 5:4 først hjelper ikke dette kan ud prøve med 3:2.. men dette er det snakk om når du kommer opp i mot 230fsb og oppover.. Du kan også stille ned timingsene for å klokke mer, men det kan vi ta senere.. Lenke til kommentar
simes Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Dette høres som en svikt i rammen uten tvil. Prøv å sette ned rammen til 320mhz eller noe lignende. F.eks "4/5".. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Dette høres som en svikt i rammen uten tvil. Prøv å sette ned rammen til 320mhz eller noe lignende. F.eks "4/5".. Den rammen skal klare 203fsb! Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Hei igjen. Satte AGP ration til fixed, så fixed agp frequency til 66/33 og valgte en FSB på 215 som vil tilsvare en 3,01 Ghz med muliplier på 14x. Det gikk strålende! Takker for hjelpen gutta! Temperaturen ligger på 50*C i følge målingene i pc health status i bios, vet ikke om disse er korrekte. Noen testprogrammer for å forsikre stabilitet, eksakte målinger for temperatur je burde vite om? Hvor langt vil jeg kunne sette FSB'en før d blir ustabilt/før jeg vil trenge kraftigere kjøling? Mvh, Haakon Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 For å teste cpu'ens stabilitet kan du bruke Prime95 kjør med lagre FFT(maximum heat consumption) i 12-24timer for å se at maskinen er HELT stabil, når jeg klokker pleier jeg kjøre i 1time så klokke videre.. For å lese av temperaturen kan du bruke Speedfan bra program som viser: max/min temps og max/min volt.. Lenke til kommentar
tixi Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Til CObra: Hva slags BIOS har du?? den du har ser mye bedre ut enn min, så jeg vil gjerne vite hva type og verson du har... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Til CObra: Hva slags BIOS har du?? den du har ser mye bedre ut enn min, så jeg vil gjerne vite hva type og verson du har... Hvor har du sett min bios? referer du til det bildet jeg la ut er det fra ABIT MAX3 testen til hardware.no de brukte bios 16 Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Vet dette er litt off topic, men hvordan flasher jeg biosen min? Er livredd for å ødelegge noe, og ble litt satt ut av guiden til abit.... Hvor langt burde jeg kunne stille FSB'en før jeg må begynne med voltøkning? Haakon Endret 14. desember 2003 av Caliber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå