Redaksjonen. Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Motorferdsel i utmark får mindre støy.Denne snøskuteren går på strøm Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hjemme- snøfreser heller. ( Den kan stå til lading og holdes varm mellom hver økt.).Selv om denne snøskuteren sikkert kan lades, og holde batteriet varmt, med vind eller sol inne på vidda.Men for begge deler må det vel være et stort positivt steg. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Syns ikke 10mil var så ille i grunn, 10mil er langt på en snøscooter. Men spørs om litt herjing og moro fort kan gjøre deg litt kjappere strømløs. Syns uansett dette er veldig spennende, tommel opp, sånt vil vi se mer av! Motorsykler er jo veldig på gang det også, masse utvikling de siste årene EDIT: at de har greid å holde vekten så lavt som 225kg med denne effekten er jo også en kjempebragd imho Endret 6. mars 2018 av bshagen 8 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Hjemme- snøfreser heller. ( Den kan stå til lading og holdes varm mellom hver økt.). Selv om denne snøskuteren sikkert kan lades, og holde batteriet varmt, med vind eller sol inne på vidda. Men for begge deler må det vel være et stort positivt steg. Tror du ikke denne hadde blitt helt syk med hydrogen som rekkeviddeforlenger? Endret 6. mars 2018 av Kakeshoma 8 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Men spørs om litt herjing og moro fort kan gjøre deg litt kjappere strømløs. Også med eksossnøscootere (og andre kjøretøy) har herjing, moro og fart vist seg å ha kjedelige bivirkninger. Pål Jensen 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Godt poeng. Mener jeg målte min gamle Indy RMK til rundt 4l/mila når vi var ute og herjet litt, men husker ikke helt for sikkert. Dette har vel uansett blitt bedre med årene? Uansett, det var derfor jeg sa i posten min at jeg syns 10mil ikke var så gæærnt, 10mil på scooter er ganske langt. Og har man tilgang til lading på ei hytte eller noe, så er det jo bare å klemme med tommelen Savner snøscooterkjøring, man får det ikke mer moro enn det. Og ja, jeg har en Ducati i dag, og ikke en gang det er like moro som snøscooter Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hjemme- snøfreser heller. ( Den kan stå til lading og holdes varm mellom hver økt.). Selv om denne snøskuteren sikkert kan lades, og holde batteriet varmt, med vind eller sol inne på vidda. Men for begge deler må det vel være et stort positivt steg. Tror du ikke denne hadde blitt helt syk med hydrogen som rekkeviddeforlenger? Ja Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Til artikkelforfatter: Vil el-snøscootere få lignende avgiftslettelser som elbiler? Fri hydrogen: Joda, el-snøfresere finnes, også batteridrevne. Men så vidt jeg har fått med meg er de ikke noe særlig ennå. Motorferdsel i utmark får mindre støy. EU klarer vel å innføre et direktiv om kunstig støy på disse slik at skigåere og andre som nyter stillheten skal høre el-snøscooteren i god tid før de kommer brått på.. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Fri hydrogen: Joda, el-snøfresere finnes, også batteridrevne. Men så vidt jeg har fått med meg er de ikke noe særlig ennå. Skjøteledning er vel ikke mindre ubrukelig på snøfresere enn gressklippere. Men med batteri burde snøfreseren få nødvendig tyngde også. En ( privat) batteri-snøfreser burde både bli mer effektiv og billligere enn en snøfreser med forbrenningsmotor. Siden det er et villa-apparat er jo ikke mindre støy noen ulempe. Det er underlig at det ennå ikke har kommet på markedet. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Kan du ikke ta den snøfreseren din etter annet sted, de kommer sikkert etterhvert, du får bare vente? Snøfresere og snøscootere er like forskjellige som motorsykler og gressklippere, skjønner ikke hvorfor du drar dette inn her? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Det er underlig at det ennå ikke har kommet på markedet. Jeg sier jo at det har kommet på markedet: Ariens AMP 24 2-trinns Snow Joe iON 18 (.. dessverre og gått ut av produksjon igjen. I tillegg finnes de kablede som ofte er ganske kjipe) 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvordan egner litiumbatterier seg i vinterkulde? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvordan egner litiumbatterier seg i vinterkulde? For lagring, veldig bra. For bruk, ikke bra i det hele tatt. Da trenger de oppvarming. Spesielt ved lading. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Syns ikke 10mil var så ille i grunn, 10mil er langt på en snøscooter. Men spørs om litt herjing og moro fort kan gjøre deg litt kjappere strømløs. Syns uansett dette er veldig spennende, tommel opp, sånt vil vi se mer av! Motorsykler er jo veldig på gang det også, masse utvikling de siste årene EDIT: at de har greid å holde vekten så lavt som 225kg med denne effekten er jo også en kjempebragd imho Kan tenke meg at litt endret design, så kunne man leget den slik at noen batterier kunne ligget under setet (blir litt tykkere og tyngre bak da) for maskiner med større behov for rekkevidde enn fart. Og sleden kan vel også monteres batterier på, uten at det går nevneverdig ut over lagringsplass, selv om lastevekt eventuelt blir noe lavere. Tenker det passer bedre med mere medbrakte batterier på snøscootere av denne typen: http://bil.digipub.no/storage/mod_1406_b8b3bd88f35cbf4d8f0491a06b6980ec.jpg Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Ser ingen grunn til at dette ikke vil kunne komme, som en touring-utgave, der man ikke trenger å tenke fullt så mye på vekt Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Det er underlig at det ennå ikke har kommet på markedet.Jeg sier jo at det har kommet på markedet: Ariens AMP 24 2-trinns Snow Joe iON 18 (.. dessverre og gått ut av produksjon igjen. I tillegg finnes de kablede som ofte er ganske kjipe) https://www.tu.no/artikler/276450 Endret 7. mars 2018 av Benny Flaggstang 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Kan du ikke ta den snøfreseren din etter annet sted, de kommer sikkert etterhvert, du får bare vente? Snøfresere og snøscootere er like forskjellige som motorsykler og gressklippere, skjønner ikke hvorfor du drar dette inn her? Når det gjelder elektrisifering av mindre hverdagshjelpere er vel snøfreser minst like viktig som snøscootere. Og forurensning/utslipp er vel så viktig i villa-strøk som på vidda. Og teknologi/teknikk er vel ganske overførbart. Jeg antok at samtalen/diskusjonen ( også) dreide seg om nytteverdien av slik elektrisifering. At noen fortsatt bruker forbrenningsmotor til plenklipping når vi har gode batteri-elektriske plenklippere ( med lett byttbart batteri.), er en underlighet. ( Men nå blir du vel enda mer ergerlig.) Du har ellers en pussig måte å samtale på. Endret 7. mars 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Fri hydrogen: Joda, el-snøfresere finnes, også batteridrevne. Men så vidt jeg har fått med meg er de ikke noe særlig ennå. Skjøteledning er vel ikke mindre ubrukelig på snøfresere enn gressklippere.Men med batteri burde snøfreseren få nødvendig tyngde også. En ( privat) batteri-snøfreser burde både bli mer effektiv og billligere enn en snøfreser med forbrenningsmotor. Siden det er et villa-apparat er jo ikke mindre støy noen ulempe. Det er underlig at det ennå ikke har kommet på markedet. Kunne sikkert enkelt koblet om fres mot klipper eller børst også. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Kan selge mange av denne, om det ikke blir krav om løyve for bruk, da hovedgrunnen til løyve er støy (sier de) Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. mars 2018 Del Skrevet 7. mars 2018 Blir nok ikkje lovlig å bruke el-scooter der det er forbudt med fossil scooter. Og sjølv om rekkevidda på 100 km er bra vil den nok bli noke kortere i 30 minus. Men det er fantastisk ka dei får til, framtida er elektrisk! (Batteri;-) hehe) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå