Gå til innhold

Kommer ikke inn i Setup

Anbefalte innlegg

Har et ATI ST6R hovedkort. Pusla litt med kjøleribba og vifta til CPU'en her om dagen og tok derfor ut prosessoren. Når jeg starter opp nå får jeg beskjeden "CPU unworkable or has been changed", og jeg trykker delete for å gå inn i Setup. Men jeg får kun opp svart skjerm ble en blå stripe nederst.

Noen som vet hva problemet er..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke hvilken cpu det er, men høres ut som intel (der kommer det i alle fall "cpu unworkable" noe je aldri har fått på amd), men uansett, ta en titt på kjernen og se hvordan den ser ut.....altså, her er mine forslag da:

-Finn ut hvilken cpu du har og fortell litt om systemet (eller hvis du vet hvilken pros det er så skriv det her det slik at vi kan hjelpe)

-Ta opp pc`en og se på coren på cpu, altså kjernen på cpu`en

-!!!VIKTIG!!! Vær for all del forsiktig når du tukler med cpu`en

-hold oss informert

-Sjekk først at multipliern står riktig i cpu soft menu, intel vil ikke STARTE opp med feil multiplier, mens amd bare kjører videre med default setting (du kan jo også ha låst opp cpu`en dah)

Prøv dette, og hold oss informert

Lenke til kommentar

Altså, problemet er ikke at jeg får feilmeldingen "CPU unworkable or has been changed". Det er jo en vanlig feilmelding man får hver gang man setter inn ny CPU, tar ut og setter inn igjen den man allerede har eller sletter CMOS-innstillingene. Problemet er at jeg IKKE kommer inn i Setup når jeg trykker på delete, slik at jeg ikke har noen mulighet til å endre CPU-innstillingene.

Normalt så kommer man jo rett inn i CMOS Setup når man trykker på delete, men istedet for CMOS Setup for jeg en svart skjerm med en bred blå stripe nederst, og der står PC-en bom fast, ingenting mer skjer.

Har som sagt et ATI ST6-RAID hovedkort, og en Intel Celeron 900mhz CPU, dog CPU'en skal jo ikke ha noen betydning for feilen jeg får. Ville jeg i hvert fall tro.

Lenke til kommentar

Jau, byggeren, du har rett. Det er et Abit-hovedkort. Har en tendens til å blande ATI og Abit, men kan ei skjønne hvorfor.

Likevel, det viste seg at ludolf hadde korrekt løsning. Monterte en kabinettvifte for ikke lenge siden, som jeg kobla på hovedkortet. Har ikke vært inne i CMOS Setup etter at jeg kobla til den, så derfor tenkte jeg ikke over at det kunne være den som var problemet. Dessuten litt merkelig at et hovedkort har tilkobling for kabinett-vifte, men ikke takler å ha en tilkoblet.

Likevel, takker ludolf for løsning, og seff alle andre som kom med forslag.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-02 20:03, kakemnstr skrev:

Jau, byggeren, du har rett. Det er et Abit-hovedkort. Har en tendens til å blande ATI og Abit, men kan ei skjønne hvorfor.

Likevel, det viste seg at ludolf hadde korrekt løsning. Monterte en kabinettvifte for ikke lenge siden, som jeg kobla på hovedkortet. Har ikke vært inne i CMOS Setup etter at jeg kobla til den, så derfor tenkte jeg ikke over at det kunne være den som var problemet. Dessuten litt merkelig at et hovedkort har tilkobling for kabinett-vifte, men ikke takler å ha en tilkoblet.

Likevel, takker ludolf for løsning, og seff alle andre som kom med forslag.

Bør legge til her at det er Byggeren som må æres her, det var nemlig han som gjorde meg oppmerksom på fenomenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...