Gå til innhold

Statkraft setter bort IT-drift til indisk gigant

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så litt på sammensetningen blant de som sitter i styre og ledelse for selskapet...

https://www.statkraft.no/om-statkraft/organisasjonen/Styret/

https://www.statkraft.no/om-statkraft/organisasjonen/konsernledelsen/

Det slår meg at det er lite IT-kompetanse der. Selv konserndirektøren for IT kommer fra Norges Handelshøyskole.

Da er det vel ikke så rart at man velger å se på IT som en ekstern greie som man kan sette bort, og ikke på noe som man bør eller skal ha kontroll på internt.

Jeg mener moderne selskaper av denne størrelsen bør ha kontrollen på IT internt, og at det er en delvis fallitterklæring å ikke ta kontrollen over det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hvor mye de har tapt på outsourcingen i utgangspunktet. Og det har jeg ikke kjennskap til.

Skal ikke mye til i disse størrelsesanordningene og overskride lønnsforskjellen i ganske mange år fremover.

Det er ikke lønnsnivået som er eneste faktor i den sammenligningen der. Også produsert arbeid per tidsenhet spiller inn, og det har vist seg mer enn ett sted at disse selskapene fort kan estimere med 100-gangen på antall timer for å gjøre en jobb. Det er to årsaker til det; økonomi/inntjening og mangelfull kompetanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at man aldri hører historier om å outsource ledelse, det må jo være masse høye lønninger som kan spares inn...

Hva med å crowdsource ledelse? Ser bra ut i presentasjoner, og trenger aldri levere noe.

Mye som kan kalles galt med ledelsen, men nå er gjerne "kompetente" ledere mye dyrere i land vi liker å sammenligne oss med, om vi skal tro statistikkene. Er derfor vi sliter med å kapre de aller beste.

Men en ting har vel de fleste ledere til felles, og det er at de vet å ta seg betalt så mye som mulig. Å sette bort ledere til lavkostland, vil bare trigge at ledere helt uten ansvar vil tilegne seg mere midler enn det som er forsvarlig, da de ikke vil ha noen form for frykt for represalier fra samfunnet rundt seg.

Så, aldri så galt at det ikke kan bli værre...

;-)

Lenke til kommentar

Hva med å crowdsource ledelse? Ser bra ut i presentasjoner, og trenger aldri levere noe.

Mye som kan kalles galt med ledelsen, men nå er gjerne "kompetente" ledere mye dyrere i land vi liker å sammenligne oss med, om vi skal tro statistikkene. Er derfor vi sliter med å kapre de aller beste.

Men en ting har vel de fleste ledere til felles, og det er at de vet å ta seg betalt så mye som mulig. Å sette bort ledere til lavkostland, vil bare trigge at ledere helt uten ansvar vil tilegne seg mere midler enn det som er forsvarlig, da de ikke vil ha noen form for frykt for represalier fra samfunnet rundt seg.

Så, aldri så galt at det ikke kan bli værre...

;-)

Men det er der crowdsourcing er bedre enn outsourcing. Da får lederne betalt det folk mener de er verd ;) 

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hvor mye de har tapt på outsourcingen i utgangspunktet. Og det har jeg ikke kjennskap til.

Skal ikke mye til i disse størrelsesanordningene og overskride lønnsforskjellen i ganske mange år fremover.

Det er ikke lønnsnivået som er eneste faktor i den sammenligningen der. Også produsert arbeid per tidsenhet spiller inn, og det har vist seg mer enn ett sted at disse selskapene fort kan estimere med 100-gangen på antall timer for å gjøre en jobb. Det er to årsaker til det; økonomi/inntjening og mangelfull kompetanse.

Det var lønnsnivået for å ha en erfaren kar ansatt vs. en nyutdannet jeg siktet til, internt i selskapet (Statoil/Statnett). Ikke på leverandør (HCL) sin side.

Poenget mitt var mye det samme som ditt. Når avtaler i disse størrelsesanordningene gjøres legges det til sikkerhetsmarginer, for ikke å snakke om at veldig lite gjøres på første estimat, og når snøballen begynner å rulle flyr millionene fort. Man kan altså lønne en bråte erfarne ansatte med høy lønn i mange år før det skulle lønne seg å ha outsourcet for å så ansette nyutdannede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...