BuffyAnneSummers Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Er det noen som kan forklare hva som burde blitt gjort for den 13-årige jenta som døde i hytta i Valdres?Velferdsstaten burde vel ha hjulpet ... er det ikke slikt den er skapt for å forhindre at skjer ... barn sulter ihjel i Norge. Hva skal de gjøre? Tvinge jenta til å spise så du kan hyle om hvordan de misbruker tvang? Tviler på at det er min skyld at de ikke gjorde jobben sin. Akkurat hva de burde gjort er det vel alle disse "ekspertene" som velferdstaten hevder å ha ansatte som burde avklare. Tross alt det hevdes flittig vekk at disse vet bedre enn oss andre. Så forklar hvordan velferdsstaten lar barn dø av sult i Norge? Har du ikke fått med deg at jenta hadde spiseforstyrrelser? Uansett hva staten hadde valgt å gjøre i det tilfellet så taper de i dine øyne. Enten så gjør de ting som mange mener de ikke burde (her ber du dem tvangsfore en jente mot sin vilje, du vil altså at tvang er aktuelt?) eller så gjør de for lite. De vinner aldri med kverulanter som deg. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Har du ikke fått med deg at jenta hadde spiseforstyrrelser?Det var vel velferdsstaten som ikke fikk dette med seg? Enten så gjør de ting som mange mener de ikke burde (her ber du dem tvangsfore en jente mot sin vilje, du vil altså at tvang er aktuelt?) eller så gjør de for lite.Stråmann Uansett hva staten hadde valgt å gjøre i det tilfellet så taper de i dine øyne. ... De vinner aldri med kverulanter som deg. Velferdsstaten taper alltid i mine øyne, men det er ikke relevant. Problemet til velferdsstaten her er vel at de har tapt i øynene til sine tilhengere. ... og det er vel derfor at de nå er ivrig igang med å legge all skyld på moren. PS I og med at jeg personlig ikke hadde noe kjennskap til denne saken før jentungen døde, finner jeg det noe merkelig at dine innlegg ser ut til å angripe meg over denne saken. Om man skal lete etter skyldige bør man vel lete blandt de som hadde kjennskap til saken og som hadde ansvar for å forhindre at slikt skjer i Norge. Endret 8. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Har du ikke fått med deg at jenta hadde spiseforstyrrelser?Det var vel velferdsstaten som ikke fikk dette med seg? Joda, "de" var klar over det og barnevernet forsøkte å gi jenta hjelp, men BV og helsevesenet ble motarbeidet av moren. Mener du at BV og helsevesenet burde ha brukt sterkere virkemidler for å hjelpe jenta? Problemet til velferdsstaten her er vel at de har tapt i øynene til sine tilhengere. ... og det er vel derfor at de nå er ivrig igang med å legge all skyld på moren. Det er mange beviser for at mora opptrådte svært kritikkverdig. Som BuffyAnneSummers var inne på, hvis helsevesenet og BV hadde i større grad hadde gått inn i saken og brukt tvang, så hadde det blitt ramaskrik uten like. Det er vanskelig å vinne en slik sak, uansett så er det galt. Hvis BV hadde tatt over omsorgen og brukt tvang hvis nødvendig, kanskje hun hadde vært i live i dag. Men du verden for et leven det hadde stelt i stand. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Joda, "de" var klar over det og barnevernet forsøkte å gi jenta hjelp, men BV og helsevesenet ble motarbeidet av moren.Om jeg ikke husker feil fra tidligere skriverier så hadde vel mora søkt hjelp ett eller annet sted i "velferdsstaten" men ikke fått det? Er det da mora som motarbeider velferdsstaten når hun blir nektet hjelp? Høres ut som bakvendtland. Hvis BV hadde tatt over omsorgen og brukt tvang hvis nødvendig, kanskje hun hadde vært i live i dag. Men du verden for et leven det hadde stelt i stand.Neppe, barnevernet i Norge gjør slikt titt og ofte, og kun i ett fåtall av sakene blir det overskrifter på førstesida i VG. Uansett skal vel barnevernet i teorien bry seg om barnas beste, ... og ikke overskrifter i VG? Jeg kan ikke helt se relevansen av "levenet". Endret 8. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Joda, "de" var klar over det og barnevernet forsøkte å gi jenta hjelp, men BV og helsevesenet ble motarbeidet av moren.Om jeg ikke husker feil fra tidligere skriverier så hadde vel mora søkt hjelp ett eller annet sted i "velferdsstaten" men ikke fått det? Er det da mora som motarbeider velferdsstaten når hun blir nektet hjelp? Høres ut som bakvendtland. Hvis BV hadde tatt over omsorgen og brukt tvang hvis nødvendig, kanskje hun hadde vært i live i dag. Men du verden for et leven det hadde stelt i stand.Neppe, barnevernet i Norge gjør slikt titt og ofte, og kun i ett fåtall av sakene blir det overskrifter på førstesida i VG. Uansett skal vel barnevernet i teorien bry seg om barnas beste, ... og ikke overskrifter i VG? Jeg kan ikke helt se relevansen av "levenet". Jeg trodde du var i mot all form for statlig inngripen, men i denne saken så mener du de burde brukt statlig makt og grepet inn? Det er lett å være etterpåklok. Tviler på at du ville ha vært like postiv til overtagelse av omsorg hvis det skulle vise seg at det ikke var nødvendig og at hun ikke døde i morens omsorg. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 Mener du at BV og helsevesenet burde ha brukt sterkere virkemidler for å hjelpe jenta? Hvis BV hadde tatt over omsorgen og brukt tvang hvis nødvendig, kanskje hun hadde vært i live i dag. Men du verden for et leven det hadde stelt i stand. Ikke nødvendigvis, mora hadde bare blitt enda en som skrev på debattgrupper på Facebook, mens andre stønnet over at hun hadde dårlig selvinnsikt. Det er altså mulig å rømme til ei hytte i skogen. Kanskje hytta var nyinnkjøpt, og de ikke behøvde å melde flytting til hytta. Det er en løsning mange drømmer om, å rømme fra alt til ei hytte i ødemarka. Men med et barn er det ikke noen langsiktig løsning, slik samfunnet fungerer i dag. Tenkte mora at jenta skulle være ganske isolert på hytta fram til hun fylte 18 år? I verste fall kan mora ha hatt skumle planer ift å ta jenta med til et øde sted med ulevelige forhold. På den annen side, hvis mora var glad i jenta lider mora veldig nå. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Jeg trodde du var i mot all form for statlig inngripen, men i denne saken så mener du de burde brukt statlig makt og grepet inn?Ja, jeg er imot voldsmonopolet (staten) på prinsippielt grunnlag. Dog mine meninger er vel lite relevante, og jeg har litt forståelse for hvordan flertallet forventer at denne velferdsstaten skal fungere (tross alt), og hvordan den markedsfører seg selv. Om de hadde vært ett privat selskap hadde de fått blitt slått konkurs for lenge siden pga falsk reklame. Det er lett å være etterpåklok. Tviler på at du ville ha vært like postiv til overtagelse av omsorg hvis det skulle vise seg at det ikke var nødvendig og at hun ikke døde i morens omsorg.Min formening er irrelevant, tross alt jeg er bare en ekstremist og helt klart langt borte fra det store flertall i Norge (både fysisk og ideologisk). Velferdsstaten har to fundamentale problemer i sin godhjertedhet: 1. Unngå at folk som ikke behøver det får goder 2. Sikre seg at folk som behøver det får goder Per idag tror jeg velferdsstaten konsentrerer seg mye om #1 hvilket gjør det vanskeligere (mer komplisert og byråkratisk) å få hjelp for alle, men tenker ikke over at det innebærer at de vil feile mer i #2. Folk som ikke er oppegående nok til å klare å navigere systemet får ofte ikke den hjelpen de, i teorien, har krav på. Og dette ser ut til å være ett stjerneeksempel på denne problematikken. Endret 8. mars 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 "Problemet til velferdsstaten her er vel at de har tapt i øynene til sine tilhengere". Ikke så mye, men saken viser igjen at bv-ansatte ikke har noen overnaturlig evne til å se hvilke foreldre som er i stand til å sulte sine barn ihjel (hvis det er tilfellet). Andre saker viser at bv-ansatte ikke kan vurdere hvilke ungdommer som er i stand til å myrde ansatte ved institusjoner. De har altså ikke evne til å forutsi slike alvorlige tilfeller. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 De har altså ikke evne til å forutsi slike alvorlige tilfeller. Men familie og venner har ofte slike evner, dog når alt ansvar nå er overlatt til det offentlige så medfører det slike resultater som dette. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Moderatormelding Fjernet to innlegg for avsporing. Forsøk å hold en viss relevans i innleggene, og hold dere til sak og ikke person. Saken omhandler Valdres-saken, og i utgangspunktet ikke prinsipielle spørsmål rundt hvorvidt en bør ha en såkalt 'velferdsstat eller ikke'. Forsøk derfor å hold dere konkret til nevnte sak. Kommentering av moderering tas på PM. Endret 8. mars 2018 av Quote 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg er fortsatt ute av stand til å vurdere "bevisene" i denne saken, men denne kommentaren gir mening for meg: "Det er en hårfin balanse for akkurat hvor mye en kropp tåler. Men hadde jeg dødd av organsvikt som følge av undervekt, hadde det hverken vært helsevesenet eller min mors feil. Det hadde vært sykdommen min." Hadde jeg dødd av undervekt, hadde det hverken vært helsevesenets eller min mors feil | Linnéa Myhre Geir 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) En viktig ting er at hvis jenta ble mobbet på skolen, ville det ført til en bedring å flytte til hytta. I stedet gikk hun dramatisk ned i vekt etter at de flyttet til hytta. Med mindre jenta hadde et sterkt ønske om å sulte seg ihjel. Men det er påfallende at situasjonen ble dramatisk verre etter at hun ble alene med mora. Om jenta hadde en mobiltelefon, kunne hun forresten ha ringt til ambulanse selv. Eller hun kunne vel tatt seg til hyttenaboer, dersom hun orket det, for å slippe unna mora. Dette ser ut som ei ganske ny og fin hytte, som nok ligger i et hyttefelt. Edit; Du store... den stolen med nylonsnorer og puter på som etterforskerne ikke skjønner meningen med, kan ha vært brukt til å binde jenta fast så hun ikke skulle rømme til naboene ? Endret 8. mars 2018 av festus haggen Lenke til kommentar
smultron Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 En viktig ting er at hvis jenta ble mobbet på skolen, ville det ført til en bedring å flytte til hytta. I stedet gikk hun dramatisk ned i vekt etter at de flyttet til hytta. Med mindre jenta hadde et sterkt ønske om å sulte seg ihjel. Men det er påfallende at situasjonen ble dramatisk verre etter at hun ble alene med mora. Om jenta hadde en mobiltelefon, kunne hun forresten ha ringt til ambulanse selv. Eller hun kunne vel tatt seg til hyttenaboer, dersom hun orket det, for å slippe unna mora. Dette ser ut som ei ganske ny og fin hytte, som nok ligger i et hyttefelt. Edit; Du store... den stolen med nylonsnorer og puter på som etterforskerne ikke skjønner meningen med, kan ha vært brukt til å binde jenta fast så hun ikke skulle rømme til naboene ? Du undervurderer makten foreldre har over barn, særlig en forelder som har vært alene med barnet helt fra starten. Har fulgt denne saken tett og det er mye som kan sies, men kort oppsummert virker det som moren har hatt en oss-mot-resten-av-verden-innstilling som hun har innlemmet datteren i. Og siden resten av verden er fiender ville hun ikke la noen andre behandle datteren, selv om hun ikke hadde kompetanse til det; derav det tragiske utfallet. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Virker nesten som det var planlagt drap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå